Wiadomości Polska Biznes i finanse MI: Najbardziej malowniczy odcinek `eski` w Polsce z najdłuższym tunelem pozamiejskim w kraju otwarty (komunikat)
Biznes i finanse

MI: Najbardziej malowniczy odcinek `eski` w Polsce z najdłuższym tunelem pozamiejskim w kraju otwarty (komunikat)

Rosnąca liczba firm, które muszą raportować swoje działania związane z ESG, oraz rosnące oczekiwania inwestorów i konsumentów w kwestiach środowiskowych, sprawiają że zielona energia staje się coraz bardziej pożądana w polskim biznesie. Tomasz Morawski, wiceprezes zarządu Reo.pl., omawia główne trendy, szanse i wyzwania, jakie czekają na ten rynek w nadchodzących latach w rozmowie z PAP.

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło:

Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra został otwarty dla ruchu

Ostatni fragment drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku, o długości 16 km, został oddany do użytku przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Nowoczesna dwujezdniowa droga ekspresowa jest wyposażona w po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak opowiedział o planach stworzenia nowoczesnego szlaku komunikacyjnego wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącego Bałtyk i porty w Świnoujściu i Szczecinie z pograniczem polsko-czeskim. Realizacja projektu ma ułatwić międzynarodowy transport drogowy na południe Europy, poprawić warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu. Minister podkreślił, że polska strona wykonała swoją część pracy i teraz oczekuje na zaangażowanie ze strony Czechów, aby kontynuować budowę szlaku.

Przez GDDKiA przeprowadzona została jedna z najbardziej wymagających inwestycji do tej pory – na tym fragmencie powstało aż 69 obiektów inżynierskich, w tym dwa dwunawowe tunele drogowe. Tunel pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, o długości ok. 2300 m to obecnie najdłuższy drążony w skale pozamiejski tunel w Polsce. Został wykonany metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda) i przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich w Sudetach. Krótszy tunel, o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków został zrealizowany metodą odkrywkową (Cut&Cover). W ramach prac wybudowane zostały drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg została przebudowana. Zadanie, w formule „projektuj i buduj”, za ponad 1 785 mln zł wykonało konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau GmbH. Unijne dofinansowanie tej inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło ok. 928 mln zł.

Na Dolnym Śląsku S3 będzie miała 135 km długości, rozpoczynając się przy granicy z woj. lubuskim i przechodząc przez Głogów, Polkowice, Lubin, Legnicę (gdzie krzyżuje się z autostradą A4), Jawor, Bolków, Kamienią Górę, aż do granicy Polski w Lubawce, gdzie w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11. Obecnie kierowcy mogą dojechać do węzła Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Wtedy Wrocław i Dolny Śląsk zyskają szybkie połączenie ze stolicą Czech.

Droga ekspresowa S3 jest częścią Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC – The Central European Transport Corridor) oraz europejskiej trasy E65, która łączy szwedzkie Malmö z miejscowością Chania w Grecji, tworząc ważny szlak transportowy z północy na południe Europy.

UWAGA: Treści publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez jakichkolwiek zmian wprowadzanych przez PAP SA. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version