Wiadomości Polska Biznes i finanse Pokolenie Z zrewolucjonizuje rynek nieruchomości. Jakiego udziału technologii w mieszkalnictwie oczekują młodzi ludzie?
Biznes i finanse

Pokolenie Z zrewolucjonizuje rynek nieruchomości. Jakiego udziału technologii w mieszkalnictwie oczekują młodzi ludzie?

W trakcie czterodniowego wydarzenia Raffle Mint będzie dostępnych 800 par trampek z limitowanej edycji.

Według Barometru Archicom pt. „Wyjątkowo Mieszkać”, opublikowanego w Barometrze Archicom, ponad 74% młodych Polaków jest świadomych nieuniknionego postępu technologicznego w codziennym życiu [1]. Ich otwartość na innowacje i cyfrowa dojrzałość wkrótce zmienią rynek nieruchomości. Jakie rozwiązania preferowane przez nabywców z pokolenia Z już dziś towarzyszą zmianom w mieszkalnictwie w Polsce, a jakich trendów należy spodziewać się w najbliższej przyszłości?

Nowe technologie ułatwiają młodym ludziom wybór wymarzonego mieszkania od samego początku procesu poszukiwań. Z wyników badania pt. „Młodzi a technologia”, które opublikowano w Barometrze Archicom pt. „Wyjątkowo Mieszkać”, wynika, że 66% ankietowanych pozytywnie oceniło wirtualny spacer po potencjalnym mieszkaniu, a dla 49% ważne jest zapoznanie się z okolicą przy użyciu tej samej technologii [2]. Ponadto 63% badanych zadeklarowało, że możliwość aranżacji wnętrza przez przeglądarkę internetową byłaby dla nich istotnym kryterium zakupowym [3].

„Wirtualna rzeczywistość już dziś odgrywa istotną rolę w procesie zakupowym na rynku nieruchomości, a jak pokazują wyniki badania w Barometrze Archicom – w przyszłości tylko zyskają na znaczeniu. Tego rodzaju rozwiązań oczekują młodzi ludzie, którzy w perspektywie najbliższych lat będą coraz częściej podejmować decyzje dotyczące wyboru własnego mieszkania. Dzięki wizualizacjom 3D potencjalni nabywcy mają możliwość dokładnego przyjrzenia się każdemu szczegółowi lokalu, ale także części wspólnych, budynku czy otoczenia, co umożliwia im zapoznanie się z układem przestrzennym, funkcjonalnościami i udogodnieniami bez względu na etap realizacji konkretnej inwestycji. W kontekście zmieniających się preferencji kupujących i oczekiwań debiutującego stopniowo na rynku młodego pokolenia, standard obsługi klienta powinien być wyznaczany przez zastosowanie zróżnicowanych innowacyjnych rozwiązań. Należy jednak pamiętać, aby nie bazować na narzędziach, które szybko ulegają >>przeterminowaniu<<. 60% ankietowanych ma dziś obawy wobec stosowania technologii, która szybko się zestarzeje i będzie wymagała wymiany. Rozwiązaniem jest wykształcenie w organizacji otwartości na innowacje, śledzenie trendów i podejmowanie prób skutecznego prognozowania przyszłości” – mówi Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.

Cyfrowa transformacja w mieszkaniach

Narzędzia technologiczne pomagające w wyborze mieszkania to tylko początek. Młodzi ludzie chcą korzystać z nich także po przeprowadzce. Według Barometru, prawie 85% badanych chciałoby zainstalować oprogramowanie rekomendowane przez dewelopera, które umożliwiłoby kontrolowanie zużycia prądu, zarządzanie temperaturą i światłem [4].

Wzrost wykorzystania technologii w celu ułatwienia codziennego życia oraz zwiększenia jego komfortu jest zauważalny także w sektorze mieszkalnictwa. Współczesna nieruchomość powinna umożliwiać personalizację i integrację z coraz bardziej rozwiniętym ekosystemem technologicznym. Według respondentów, wysoką jakość technologiczną lokalu potwierdzają m.in. sterowanie sprzętem AGD za pomocą smartfona lub głosu (18%), zarządzanie temperaturą (17%), oświetleniem (12%) oraz systemy bezpieczeństwa, inteligentne urządzenia AGD, smart home i monitorowanie zużycia prądu (5%).

Zrównoważone mieszkania dla pokolenia Z są kluczowe z uwagi na ich zainteresowanie kwestiami ekologicznymi. Wyniki badania pokazują, że aż 83% badanych uważa ekologiczne życie za fundamentalne, co będzie miało wpływ na ich wybór mieszkania [6]. Dlatego będą szukać mieszkań, które są energooszczędne, wykorzystują odnawialne źródła energii i są zbudowane z materiałów przyjaznych dla środowiska.

Zgodnie z wynikami badania, dla pokolenia Z istotne są również kwestie ekologiczne. Aż 83% ankietowanych sygnalizuje, że ekologiczne życie ma dla nich fundamentalne znaczenie, a tym samym będzie wiodącym kryterium przy wyborze mieszkania [6]. Będą więc kierować się „zielonymi” wartościami, poszukując mieszkań, które są energooszczędne, wykorzystują odnawialne źródła energii i są zbudowane z materiałów przyjaznych dla środowiska.

„Co ciekawe – młodzi ludzie deklarują ekologiczne aspiracje, jednak często nie wdrażają ich w życie. Ponad 70% respondentów naszego badania twierdzi, że w ostatnich latach nie zmieniło nic w swoim mieszkaniu, tak by było bardziej przyjazne środowisku. Bez wątpienia wynika to z faktu, że natrafiają na różne bariery, które im takie działania uniemożliwiają – przede wszystkim praktyczne i finansowe. Uważam, że to przestrzeń do wypełnienia przez deweloperów, którzy powinni dostarczać wszelkich ułatwień mieszkańcom do podejmowania prośrodowiskowych działań i kształtowania nawyków. Spodziewam się, że już wkrótce tego rodzaju praktyki mogą budować przewagę konkurencyjną firm deweloperskich” – dodaje Dawid Wrona.

Nieruchomości wchodzą na rynek w dynamicznym tempie, przystosowując się do wymagań pokolenia Z. Młodzi konsumenci poszukują mieszkań, które nie tylko zapewniają komfort, ale także są zgodne z wartościami ekologicznymi i wykorzystują nowoczesne technologie.

Pełną wersję Barometru można pobrać ze strony internetowej Archicom w formie pliku PDF.

Według danych z Barometru Archicom pt. „Wyjątkowo Mieszkać” z 2024 r., młodzi ludzie są coraz bardziej związani z technologią. To potwierdza tendencję do intensywnego korzystania z nowoczesnych rozwiązań w codziennym życiu.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version