Wiadomości Polska Biznes i finanse MI: Ważna umowa przybliżająca budowę infrastruktury morskiej dla elektrowni jądrowej na Pomorzu podpisana (komunikat)
Biznes i finanse

MI: Ważna umowa przybliżająca budowę infrastruktury morskiej dla elektrowni jądrowej na Pomorzu podpisana (komunikat)

Czy wykorzystujemy w pełni technologie chmurowe? Jak inwestowanie w kompetencje pracowników zwiększa bezpieczeństwo firmy? Dlaczego zagadnienia zrównoważonego rozwoju zyskują popularność wśród przedsiębiorców? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w opiniach respondentów, którzy brali udział w badaniach firmy Canon we współpracy z agencją badawczą K+ Research. Wyniki tych badań firma udostępnia od początku tego roku, a teraz je podsumowuje.

Ministerstwo Infrastruktury ogłasza:

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie projektu wielobranżowej konstrukcji morskiej do rozładunku (MOLF – Marine Off-Loading Facility), która będzie częścią infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, zlokalizowanej w Lubiatowie-Kopalino na Pomorzu. Umowa obejmuje między innymi projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku dużych materiałów i urządzeń niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, wraz z fragmentem drogi technicznej i nadzorem autorskim. Jest to już druga umowa prowadząca do budowy konstrukcji morskiej do rozładunku dla pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce.

Stworzenie niezbędnej infrastruktury towarzyszącej jest kluczowe dla budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Podpisanie umowy na projekt pirsu, który umożliwi transport drogą morską dużych elementów elektrowni, jest konkretnym krokiem naprzód. Naszym następnym celem jest zapewnienie dostępu do elektrowni poprzez odpowiednie połączenia drogowe i kolejowe – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zgodnie z umową, konieczne jest opracowanie koncepcji realizacyjnej, w tym analiza warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska, a także analiza nawigacyjna z symulacją podejścia jednostki. Dodatkowo, wykonane zostaną badania geologiczne zgodnie z zatwierdzonym projektem robót geologicznych, na potrzeby projektu MOLF. Budowa konstrukcji morskiej MOLF może wymagać również prac towarzyszących, takich jak pogłębianie dna morskiego i wykonanie toru podejściowego.

„Budowa konstrukcji morskiej jest kluczowa dla naszego narodowego programu energetycznego. Dzięki niej będziemy mogli sprowadzać i montować najważniejsze elementy elektrowni jądrowej, co przyspieszy budowę oraz zapewni jej bezpieczne funkcjonowanie w przyszłości” – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Konsorcjum firm WUPROHYD Sp. z o.o. oraz INGEO Sp. z o.o. zostało wybrane na wykonawcę dokumentacji projektowej. Termin na przygotowanie całej dokumentacji wynosi 14 miesięcy od daty podpisania umowy.

Cel inwestycji

Nasz celem jest umożliwienie transportu największych elementów elektrowni drogą morską za pomocą MOLF. Chodzi przede wszystkim o ładunki ponadnormatywne, takie jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne modułowe elementy oraz wyposażenie elektrowni jądrowej. Dodatkowo, MOLF będzie służył jako stały pomost umożliwiający ruch rumowiska oraz cumowanie jednostek pływających o głębokości zanurzenia nie mniejszej niż 5 m.

Realizacja drugiej umowy już się rozpoczęła.

W kwietniu 2024 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na przygotowanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej budowy konstrukcji morskiej do rozładunku (MOLF).

Pracujemy obecnie nad raportem zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadząc inwentaryzację przyrodniczą terenu, na którym planowana jest inwestycja. Jesteśmy już ponad połową drogi w procesie opracowywania raportu.

Planowanie na lata

Realizacja budowy konstrukcji morskiej (MOLF) dla pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce opiera się na długoterminowym programie, który został uchwalony w czerwcu 2023 roku. Program ten zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, które towarzyszą strategicznym projektom energetycznym. Zgodnie z harmonogramem, MOLF ma być ukończony do 2028 roku, równocześnie z rozpoczęciem budowy elektrowni jądrowej.

Rządowa uchwała przewiduje środki finansowe na rozbudowę infrastruktury morskiej, nową linie kolejową oraz nową drogę krajową. Całkowity budżet na te inwestycje wynosi ponad 4,7 mld zł.

Informujemy, że komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez zmian w ich treści, zgodnie z dostarczoną formą przez nadawcę. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version