Biznes i finanse

Od dziś A2 ma ponad 500 km długości

Utrudnienia w ruchu w Kałuszynie należą już do przeszłości. GDDKiA otworzyła dla kierowców 8,5 km autostrady A2, łączącej koniec obwodnicy Mińska Mazowieckiego z węzłem Groszki. To drugi z trzech odcinków trasy między Kałuszynem a Siedlcami, a GDDKiA udostępniła także odcinek koło Siedlec na początku tego miesiąca. Cała trasa, o łącznej długości 37,5 km, będzie dostępna dla kierowców wiosną przyszłego roku.

Firma Intercor zrealizowała odcinek Kałuszyn – Groszki o długości 12,1 km, kosztującą ponad 500 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło ok. 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie, omijając Kałuszyn i wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. W ramach inwestycji powstał węzeł Groszki, most w ciągu autostrady zintegrowany z przejściem dla zwierząt, dziewięć wiaduktów nad autostradą oraz 24 przejścia dla zwierząt.

W ramach projektu został także zrealizowany system dróg obsługujących lokalny ruch. GDDKiA zdecydowała się na szeroki pas dzielący jezdnie, który zapewnia możliwość rozbudowy o dodatkowy pas ruchu w przyszłości. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej GDDKiA.

Jadąc autostradą A2 na wschód od Warszawy, można dojechać do węzła Groszki, gdzie znajduje się zjazd na obecną DK2. Następnie, przed Siedlcami, można skorzystać z odcinka autostrady będącego częścią obwodnicy miasta, pomiędzy węzłami Siedlce Zachód i Siedlce Południe. GDDKiA planuje udostępnić kierowcom nowy środkowy odcinek autostrady, Groszki – Siedlce Zachód, o długości 12,9 km wiosną przyszłego roku. Wraz z nim zostaną oddane do ruchu fragmenty sąsiednich odcinków o łącznej długości 9 km, co zakończy budowę całej trasy od Kałuszyna do Siedlec.

Nowy odcinek autostrady A2 do Białej Podlaskiej i granicy Polski będzie miał łączną długość ponad 65 km i ma być oddany do użytku w 2026 r. Pierwszy z czterech planowanych odcinków, znajdujący się najbliżej Białej Podlaskiej, ma być ukończony w tym roku, ale będzie dostępny dla kierowców dopiero po zakończeniu prac na pozostałych trzech.

Planowane jest przedłużenie drogi A2 do granicy z Białorusią, które będzie miało łączną długość 32 km. W IV kwartale bieżącego roku GDDKiA planuje uzyskać decyzję ZRID na odcinki od Białej Podlaskiej do Dobrynia (25,5 km), co umożliwi ogłoszenie przetargów na wybór wykonawców. Natomiast postępowanie w sprawie ZRID na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), jest obecnie zawieszone z powodu nieuregulowanej sytuacji geopolitycznej z Białorusią.

Nowy odcinek autostrady A2 łączy zachód Polski z wschodem, tworząc ważne połączenie w sieci dróg szybkiego ruchu.

Długość autostrady A2 wynosi obecnie około 620 km, a po uwzględnieniu przebiegu przez Warszawę jako drogi ekspresowej, około 655 km. Ten nowy odcinek poprawi konkurencyjność regionu, łącząc tereny na wschód od Warszawy z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Ponadto skrzyżuje się z budowaną drogą ekspresową S19, będącą częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

Planowane jest poszerzenie 89 km trasy od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa o dodatkowy pas ruchu przez GDDKiA. Obecnie projektanci pracują nad dokumentacją rozbudowy, która zostanie odebrana przez GDDKiA w IV kwartale bieżącego roku. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy rozbudowy, której realizację zaplanowano na lata 2026-2029.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM