Wiadomości Polska Biznes i finanse W Polsce rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych dziennie. Statystyczny polski e-commerce odnotowuje rocznie zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Najnowsza analiza danych
Biznes i finanse

W Polsce rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych dziennie. Statystyczny polski e-commerce odnotowuje rocznie zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Najnowsza analiza danych

Według analizy przeprowadzonej na zlecenie skandynawskiego e-commerce’u Coolshop, dynamika rozwoju polskiego rynku e-commerce w pierwszej połowie 2024 r. spadła w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jednakże, na koniec roku liczba zarejestrowanych w tej kategorii podmiotów zapewne przekroczy 70 tys. Handel internetowy jest czwartą najpopularniejszą w Polsce branżą pod względem liczby nowo zakładanych firm. Najlepiej radzą sobie średnie podmioty o rocznych przychodach między 10 a 250 mln zł, z niemal 90 proc. z nich w dobrej sytuacji finansowej.

Polski rynek e-commerce jest jednym z największych w Europie, co potwierdzają imponujące liczby. Statystyczny sklep internetowy w Polsce generuje blisko 8 mln zł przychodu rocznie, osiągając średni zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Średnia rentowność sklepu internetowego działającego w Polsce wynosi ok. 2,7 proc. Warto zaznaczyć, że na polskim rynku działa kilka firm, które osiągają roczne przychody na poziomie miliardów złotych.

Według najnowszej analizy przeprowadzonej na zlecenie Coolshop, e-commerce jest obecnie czwartą najszybciej rozwijającą się branżą w Polsce pod względem liczby nowych firm rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. zarejestrowano prawie 7,2 tys. nowych firm, których główną działalnością jest sprzedaż przez Internet. Największą popularnością wśród polskich przedsiębiorców cieszyła się w tym okresie działalność związana z oprogramowaniem, które stanowiło 10,6% nowo zarejestrowanych firm. Na drugim miejscu znalazły się wykończeniowe prace budowlane (9,6 tys.) oraz fryzjerstwo (8,2 tys.). Analizę przeprowadziła wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet.

W pierwszej połowie roku zarejestrowano 3,9 tys. firm z branży e-commerce, a 4,5 tys. działalności zawieszono. W rezultacie liczba sklepów internetowych wzrosła o 3,3 tys., co oznacza spadek dynamiki w porównaniu z poprzednim rokiem. Mimo tego, eksperci uważają, że polski rynek e-commerce jest jednym z największych w Europie, a do końca 2024 r. liczba zarejestrowanych podmiotów w tym sektorze przekroczy 70 tys., obecnie jest ich już 68,9 tys.

W ciągu ostatnich pięciu lat, rozwój handlu internetowego w Polsce znacząco przyspieszył. Wcześniej, liczba firm zarejestrowanych w branży e-commerce utrzymywała się na poziomie około 27-29 tysięcy przez kilka lat. Jednakże, w 2019 roku, osiągnęła wartość 35,6 tysiąca, w 2020 roku – 44,5 tysiąca, a na koniec 2021 roku przekroczyła 50 tysięcy.

Najlepsza sytuacja finansowa dla średnich sklepów internetowych

Według danych, najlepszą kondycję finansową mają średnie przedsiębiorstwa generujące roczne przychody od 10 do 250 mln zł, z 88% z nich w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji. Z kolei najgorszą sytuację mają firmy młode i najmniejsze, z przychodem poniżej 10 mln zł rocznie, gdzie 52% z nich ma złą lub bardzo złą kondycję finansową. Firmy z przychodem powyżej 250 mln zł rocznie wykazują się również dobrą kondycją finansową, z 81% w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji, a 19% w słabej. W tej kategorii nie odnotowano jednak żadnych firm, których sytuacja finansowa byłaby bardzo zła.

„Według ostatnich danych Izby Gospodarki Elektronicznej 37 proc. polskich internautów kupuje online co najmniej pięć razy w miesiącu – to o 9 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Aż 87 proc. dokonało zakupu w Internecie w ciągu minionego półrocza, a 100 proc. zdarzyło się kupić coś przez Internet przynajmniej raz w życiu. Z punktu widzenia sklepu internetowego, który wchodzi na polski rynek, oczywiście jest to bardzo dobra wiadomość. Liczymy na to, że Polacy docenią nasz asortyment prawie 45 tys. artykułów, w tym produktów skandynawskich marek, wyróżniających się wysoką jakością, dobrym designem oraz przywiązaniem do prostoty i użyteczności, a także oferowane przez nas promocje i niskie ceny” – mówi Andrzej Rzym, szef polskiego oddziału Coolshop.

Okazuje się, że ponad 1/3 Polaków regularnie dokonuje zakupów przez internet.

Coolshop to obecnie jeden z głównych graczy na skandynawskim rynku e-commerce i stale się rozwija. Firma działa na 9 różnych rynkach obejmujących 1/3 Europy i obsługuje 2 miliony stałych klientów.

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet w sierpniu 2024 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS.

Coolshop to sklep internetowy, który rozpoczął działalność w 2002 r. Jest jednym z liderów skandynawskiego rynku e-commerce. Oferuje dziesiątki tysięcy produktów z ponad 20 kategorii i obsługuje ponad 2 miliony stałych klientów na 1/3 europejskich rynków. Sklep jest częścią grupy Cool Group, która skupia się na 18 firmach i organizacjach z 8 branż, działających w 14 krajach.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version