Badanie Gedeon Richter Polska koncentruje się na męskim zdrowiu, emocjach i samoakceptacji. Raport „Zrozumieć męskość. Rzeczywistość polskiego mężczyzny” przeczy popularnym stereotypom o twardych, nieczułych mężczyznach.
Firma Gedeon Richter koncentruje swoje działania na obszarze zdrowia kobiet, ale podejmuje także szersze inicjatywy w ramach misji poprawy jakości życia. Ostatnio opublikowane badanie [1] skupia się na współczesnym mężczyźnie i jego potrzebach zdrowotnych, co stanowi istotny element naszej działalności.
„Jako lider w obszarze zdrowia kobiet, w Gedeon Richter od wielu lat podejmujemy liczne inicjatywy na rzecz ich zdrowia i samopoczucia. Zauważyliśmy jednak, że temat zdrowia mężczyzn w Polsce jest wciąż marginalizowany. Brakuje badań, które mogłyby kompleksowo ukazać ich potrzeby zdrowotne i emocjonalne. Stereotyp twardego, niewzruszonego mężczyzny nadal pokutuje, a presja społeczna często ogranicza ich możliwość otwartego wyrażania emocji. W naszym raporcie >>Zrozumieć męskość. Rzeczywistość polskiego mężczyzny<< poruszamy takie kwestie, jak zdrowie, seksualność, emocje i samoakceptacja mężczyzn. To krok w stronę lepszego zrozumienia ich potrzeb i zmiany społecznych stereotypów” – mówi Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.
Czy polscy mężczyźni zwracają uwagę na swoje zdrowie?
W raporcie Gedeon Richter, firma która promuje zdrowie, poświęciła znaczną część analizie tego zagadnienia. Wnioski z raportu są zróżnicowane – pokazują pozytywne zmiany, ale także obszary, które nadal wymagają większej troski.
„Według raportu zdecydowanie najczęściej zdrowiem zajmuje się najstarsza grupa badanych mężczyzn (56-69 lat) – 15% ankietowanych w tym wieku nigdy nie korzystało z usług specjalisty, do czego przyznaje się ponad 30% panów w wieku 18-35 lat. Co ciekawe, aż 1/4 wszystkich badanych ma już za sobą chociaż jedną wizytę u psychologa lub psychoterapeuty. Raport dowodzi, że mężczyźni za rzadko wykonują badania w kierunku infekcji przenoszonych drogą płciową. Taki test ma za sobą jedynie 7% ankietowanych. Jednocześnie 87% badanych przyznaje, że zdrowie intymne jest w związku wspólną sprawą. 88% mężczyzn związanych stałą relacją uważa, że udany związek pozytywnie wpływa na zdrowie. Wzajemna uwaga i troska, np. przypominanie sobie o badaniach profilaktycznych i wizytach u lekarza sprawia, że bardziej prawdopodobne jest wcześniejsze zdiagnozowanie ewentualnych problemów zdrowotnych – mówi Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.
Uczucia odgrywają istotną rolę w życiu mężczyzn. Raport podkreśla, że większość panów pragnie otwarcie wyrażać swoje emocje, aż 2 na 3 ankietowanych deklaruje chęć rozmowy na ten temat.
W raporcie poruszono także kwestie zdrowotne, jednak równie istotne są zagadnienia związane z emocjami mężczyzn. Szczególnie zwraca uwagę fakt, że aż 79% mężczyzn w wieku 18-25 lat chciałoby mieć możliwość otwartego wyrażania swoich uczuć, podobnie jak 74% singli.
Badanie wykazało, że przedstawiciele najmłodszej grupy wiekowej często nie mają z kim porozmawiać o swoich problemach i obawach, co dotyczy aż 54% z nich, w porównaniu do 41% ogółu respondentów.
„Te dane mnie zasmuciły, ale nie zaskoczyły. W raporcie jest też informacja o tym, że większość mężczyzn, niezależenie od wieku, na ogół rozmawia o pozytywnych emocjach (42%), a o negatywnych mówi zaledwie 31%. Pamiętajmy, że rozmowa z drugim człowiekiem, poczucie bycia akceptowanym i chcianym, to nasza podstawowa ludzka potrzeba. Największym zaskoczeniem jest dla mnie jednak dość wysoki odsetek Polaków (24%), którzy wciąż przyznają, że mężczyźnie nie wypada płakać! Więc z jednej strony współcześni mężczyźni, według własnej deklaracji, są bardziej wrażliwi i emocjonalni, ale z drugiej: oby nie za bardzo” – mówi Kamila Raczyńska, edukatorka seksualna.
Temat seksualności mężczyzn – wyzwania, marzenia i rzeczywistość
Raport poświęca dużo uwagi życiu intymnemu mężczyzn, podkreślając, że wiele stereotypów dotyczących doskonałego kochanka nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości. Zaskakujące jest, że aż 49% mężczyzn w wieku 18-25 lat, jeszcze nigdy nie miało doświadczenia seksualnego. Ci, którzy mają regularne życie intymne, często nie są z niego do końca zadowoleni. Ponad połowa (56%) wyraża chęć na seks kilka razy w tygodniu lub częściej, podczas gdy u kobiet odsetek ten wynosi 40%. Niestety, aż 1 na 3 mężczyzn (30%) przyznaje, że nie ma tyle seksu, ile by chciał.
„Porównując te dane z raportem o seksualności kobiet („Seksualna mapa Polki”, 2023 rok) z tegorocznymi odpowiedziami mężczyzn, widzę wspólny mianownik. Panowie mają częściej ochotę na seks niż faktycznie współżyją i dokładnie to samo mówiły kobiety. Wynika z tego, że obie strony chciałyby kochać się częściej, ale nikt nie chce tego powiedzieć głośno. Z przymrużeniem oka można więc stwierdzić, że chodzimy sfrustrowani, zamiast się w tym czasie kochać” – mówi Kamila Raczyńska.
Kiedy rozmawiamy o swoich fantazjach erotycznych i idealnym seksie, możemy być zaskoczeni. Tylko 2% mężczyzn marzy o ostrym, mocnym seksie, podczas gdy większość pragnie doświadczać satysfakcji i rozkoszy (41%) oraz pełnego zaspokojenia dla obu stron (33%). Raport porusza także kwestię problemów z erekcją, z którymi boryka się aż 57% Polaków.
Na temat fantazji erotycznych i pożądanej formy seksu, wiele osób może poczuć się zaskoczonych. Zaledwie 2% mężczyzn marzy o ostrym, mocnym seksie, podczas gdy większość pragnie doświadczać satysfakcji i rozkoszy (41%) oraz pełnego zaspokojenia dla obu stron (33%). Raport porusza także kwestię problemów z erekcją, z którymi boryka się aż 57% Polaków.
„Tak wysokie dane oznaczają, że mężczyźni przeżywają problem z erekcją, jako potencjalną dysfunkcję. Warto podkreślić, żeby postawić rozpoznanie zaburzeń erekcji, muszą być spełnione określone kryteria diagnostyczne, zawarte w obowiązujących klasyfikacjach. Jednym z ważniejszych są: kryterium czasu i intensywności. Zwraca uwagę fakt, że współcześnie sprawność seksualna jest rozpatrywana przede wszystkim w oparciu o przekonanie ustawicznej gotowości i możliwości. To jest punkt odniesienia, nie zaś prawidłowości fizjologiczne. Po prostu >>konar musi zawsze płonąć, najlepiej ogniem olimpijskim<>stawał na wysokości zadania<<, a nagle pojawił się brak pełnej sprawności erekcyjnej, to wręcz nawykowo jest to rozpatrywane w kategoriach dysfunkcji. Tymczasem warto zwrócić uwagę na to, że zmęczenie, czy jakieś problemy natury somatycznej czy psychologicznej mogą wpływać na kłopoty z erekcją. Jednak to nie oznacza, że jest to kłopot permanentny” – komentuje dr n. med. Robert Kowalczyk – seksuolog kliniczny, psycholog i psychoterapeuta.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Gedeon Richter Polska wykazało, że Polacy generalnie są zadowoleni zarówno z życia (średnia ocena 6,9 w skali od 1-10), jak i z samych siebie (6,7). Te wyniki są jeszcze wyższe u starszych mężczyzn oraz tych pozostających w związku. Co więcej, koncepcja „męskości” nie jest już kojarzona głównie z siłą i odwagą, a dla 63% badanych oznacza przede wszystkim dojrzałość, a dla 56% mądrość życiową, a tylko dla 2% spokój i opanowanie.
Wyniki pokazują, że współczesny mężczyzna bardziej ceniony jest za spokój i zrównoważone podejście do życia, a mniej za młodość, rywalizację czy wysoką pozycję zawodową.
Więcej informacji na temat raportu można znaleźć na stronie: https://zdrowa-ona.pl/zrozumiec-meskosc-rzeczywistosc-polskiego-mezczyzny/
Richter Pharmaceuticals
Richter Pharmaceuticals, based in Budapest, Hungary, is one of the largest pharmaceutical companies in Central and Eastern Europe, expanding its operations in Western Europe, China, Latin America, and Australia. In 2023, Richter achieved consolidated sales of 2.1 billion euros (2.3 billion dollars) and a market value of 4.3 billion euros (4.7 billion dollars). The company’s product range covers important therapeutic areas such as gynecology, the central nervous system, and the cardiovascular system. With the largest research and development center in Central and Eastern Europe, Richter focuses its research on original drugs for central nervous system diseases. With its widely recognized expertise in steroid chemistry, Richter plays a significant role in women’s health worldwide and is actively involved in the development of biosimilar products.
[1] Metoda badawcza: Badanie internetowe CAWI przeprowadzone na panelu badawczym reaktoropinii.pl, który jest częścią Instytutu Badań Pollster. Próba badawcza obejmowała reprezentatywny zbiór mężczyzn w wieku 18-69 lat, zgodny ze strukturą populacji dostarczaną przez GUS w ramach spisu powszechnego. W ramach badania zebrano 1078 ankiet. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2024 roku.
KONTAKT:
Paulina Kopyścińska, Specjalista ds. Public Relations, Gedeon Richter Polska
tel.: + 48 607 755 747
e-mail: pkopyscinska@grodzisk.rgnet.org
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl