Wiadomości Polska Biznes i finanse 2024 HP Work Relationship Index pokazuje, że użytkownicy sztucznej inteligencji mają zdrowsze relacje z pracą
Biznes i finanse

2024 HP Work Relationship Index pokazuje, że użytkownicy sztucznej inteligencji mają zdrowsze relacje z pracą

Według najnowszego corocznego badania, pracownicy wykorzystujący sztuczną inteligencję wykazują o 11 punktów procentowych wyższy poziom zadowolenia z relacji w pracy w porównaniu z osobami, które nie korzystają z tej technologii.

Najnowsze odkrycia dotyczące relacji między ludźmi a pracą

  • Tylko 28% pracowników umysłowych z różnych branż na całym świecie ma zdrowe relacje z pracą, co stanowi wzrost o jeden punkt procentowy w porównaniu z 2023 r.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników umysłowych wzrosło do 66% w 2024 r., w porównaniu z 38% w ubiegłym roku; a pracownicy korzystający ze sztucznej inteligencji są o 11 punktów procentowych bardziej zadowoleni ze swoich relacji z pracą niż ich koledzy, którzy jej nie używają
  • Co najmniej dwie trzecie pracowników umysłowych pragnie spersonalizowanych doświadczeń zawodowych, a 87% z nich byłoby skłonnych zrezygnować z części wynagrodzenia, aby je uzyskać
  • Tylko 44% liderów ma zaufanie do swoich ludzkich umiejętności; kobiety-liderzy biznesowi są znacznie bardziej pewni siebie niż ich koledzy

PALO ALTO, Kalifornia, Sept. 25, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) — Firma HP Inc. (NYSE:HPQ) opublikowała dziś drugi doroczny HP Work Relationship Index (WRI), kompleksowe badanie, które bada relacje między ludźmi a pracą. Badanie, w którym wzięło udział 15 600 respondentów z różnych branż w 12 krajach, ujawniło, że praca wciąż nie do końca się sprawdza. Tylko 28% pracowników umysłowych ma zdrowe relacje z pracą, co stanowi wzrost o jeden punkt procentowy w porównaniu do zeszłorocznych wyników. Jednak nowe odkrycia koncentrują się na dwóch potencjalnych rozwiązaniach mających na celu poprawę relacji z pracą: sztucznej inteligencji i spersonalizowanych doświadczeniach zawodowych.

„Wiemy, że oczekiwania pracodawców i pracowników ewoluowały i wierzymy, że inteligentna technologia jest kluczem do zaspokojenia potrzeb dzisiejszej siły roboczej – powiedział Enrique Lores, prezes i dyrektor generalny HP Inc. – Przyszłość pracy zostanie odblokowana dzięki wykorzystaniu mocy sztucznej inteligencji do tworzenia rozwiązań i doświadczeń, które napędzają rozwój biznesu i umożliwiają jednostkom osiągnięcie osobistego i zawodowego spełnienia”.

Spersonalizowane doświadczenia zawodowe mogą mieć pozytywny wpływ na relacje z pracą

W trakcie drugiego roku badania skoncentrowano się na analizie różnych aspektów relacji pracowników z ich pracą, takich jak rola pracy w ich życiu, umiejętności, narzędzia, miejsce pracy i oczekiwania wobec przywództwa. Wyniki wykazały, że kluczową uniwersalną potrzebą pracowników jest spersonalizowane doświadczenie zawodowe.

Większość pracowników wyraziła zainteresowanie spersonalizowanymi doświadczeniami w pracy, takimi jak dostosowane przestrzenie robocze, preferowane technologie i elastyczne środowiska pracy. Poprawa relacji z pracą poprzez takie doświadczenia ma pozytywny wpływ zarówno na pracowników, jak i firmy.

Badania wykazały, że dla 64% pracowników umysłowych personalizacja pracy jest kluczowa dla zaangażowania w rozwój firmy. Dodatkowo, 69% z nich uważa, że wpłynęłoby to pozytywnie na ich ogólne samopoczucie, a 68% przyznało, że zachęciłoby ich do dłuższego pozostania u obecnego pracodawcy. Co więcej, aż 87% pracowników byłoby skłonnych zrezygnować z części swojego wynagrodzenia na rzecz personalizacji pracy, a średnio nawet do 14%, a pracownicy z pokolenia Z nawet do 19%.

Sztuczna inteligencja stwarza nowe możliwości dla pracowników umysłowych, pozwalając im czerpać większą przyjemność z pracy i zwiększać produktywność.

W 2024 r. aż 66% pracowników umysłowych korzystało z sztucznej inteligencji, w porównaniu z 38% w poprzednim roku. Ci, którzy wykorzystywali AI, dostrzegali korzyści, w tym poprawę relacji z pracą.

Według ankiet 73% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja ułatwia im pracę, a 69% dostosowuje swoje wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby być bardziej produktywnym. Ponadto, 60% twierdzi, że sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w poprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a 68% uważa, że otwiera przed nimi nowe możliwości czerpania przyjemności z pracy. Co więcej, 73% respondentów zgadza się, że lepsze zrozumienie sztucznej inteligencji ułatwi im rozwój kariery. Pracownicy korzystający ze sztucznej inteligencji są o 11 punktów procentowych bardziej zadowoleni ze swoich relacji z pracą niż ich koledzy, którzy tego nie robią. Istnieje więc pilna potrzeba, aby sztuczna inteligencja znalazła się w rękach pracowników, ponieważ osoby niebędące jej użytkownikami wykazały zwiększony strach przed zastąpieniem przez nią pracy, przy 37% wyrażających obawy, co stanowi wzrost o 5 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Brak pewności siebie jest wyraźnym problemem wśród liderów biznesowych, jednak kobiety liderki stają się coraz bardziej ważnymi punktami odniesienia.

Nawet jeśli globalny indeks wykazuje niewielkie zmiany, kraje, które odnotowały wzrost indywidualnego indeksu relacji w pracy, zanotowały niewielką poprawę w sześciu kluczowych czynnikach wpływających na zdrowe relacje z pracą, zwłaszcza w obszarach przywództwa i spełnienia. Badanie tegorocznego indeksu ujawniło, że zaufanie do kierownictwa wyższego szczebla nadal odgrywa istotną rolę w zdrowych relacjach w pracy, ale istnieje rozbieżność między uznaniem znaczenia ludzkich umiejętności a pewnością siebie liderów.

Badanie w tym roku wykazało, że kobiety liderki odznaczają się większą pewnością siebie niż ich koledzy. Kobiety-liderzy biznesu są średnio o 10 punktów procentowych bardziej pewne swoich umiejętności twardych (technicznych, komputerowych, prezentacyjnych itd.) oraz o 13 punktów procentowych bardziej pewne swoich umiejętności ludzkich niż ich koledzy. Co więcej, zaufanie kobiet-liderów biznesu do obu umiejętności wzrosło w ciągu ostatniego roku (+10 punktów w zakresie umiejętności ludzkich, +4 punkty w zakresie umiejętności twardych), podczas gdy zaufanie wśród mężczyzn-liderów biznesu pozostało na tym samym poziomie w zakresie umiejętności ludzkich i spadło w zakresie umiejętności twardych (-3 punkty).

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o HP Work Relationship Index, odwiedź stronę WRI pod adresem https://www.hp.com/us-en/work-relationship-index.html. Natomiast pełny raport znajdziesz na stronie HP Newsroom.

Badanie internetowe zlecone przez firmę HP zostało przeprowadzone przez Edelman Data & Intelligence (DXI) w 12 krajach, w okresie od 10 maja do 21 czerwca 2024 r. W badaniu wzięło udział łącznie 15 600 respondentów, w tym 12 000 pracowników umysłowych, 2400 decydentów IT oraz 1200 liderów biznesowych.

Badanie

Firma HP zleciła przeprowadzenie ankiety internetowej w 12 krajach, w tym USA, Francji, Indiach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Australii, Japonii, Meksyku, Brazylii, Kanadzie i Indonezji. Badanie obejmowało 15 600 respondentów i zostało przeprowadzone w okresie od 10 maja do 21 czerwca 2024 r. Wśród respondentów znajdowali się pracownicy umysłowi, decydenci IT oraz liderzy biznesowi.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version