Nauka i technologie

Tylko 15% Europejczyków wie, jak właściwe korzystać z benefitów sztucznej inteligencji w codziennym życiu

G2A.COM, światowy lider w zakresie platformy marketplace oferującej produkty cyfrowe, został nagrodzony na prestiżowej gali eCommerce Awards 2024 w Londynie. Firma, która swoje korzenie ma w Polsce i została założona 14 lat temu w Rzeszowie, otrzymała główną nagrodę w kategorii Best Digital Marketing Campaign za kampanię Diversity, promującą różnorodność wśród graczy, oraz zajęła 3 miejsce w kategorii Payments Innovation of the Year za innowacyjne rozwiązania w obszarze płatności cyfrowych.

Badanie przeprowadzone wśród 11 tys. dorosłych wykazało, że 90% uczestników rozumie pojęcie sztucznej inteligencji, jednak tylko 15% wie, jak z niej korzystać na co dzień. Konsumenci jednogłośnie wskazują, że główne obszary, na których AI powinna się skupić, to podniesienie jakości rozrywki, ułatwienie sprzątania oraz oszczędność czasu.

Według najnowszych danych opublikowanych przez Samsung Electronics, tylko niewielki odsetek Europejczyków jest w stanie skutecznie wykorzystać sztuczną inteligencję w swoim codziennym życiu. W badaniu, w którym wzięło udział ponad 11 tysięcy osób z dziesięciu europejskich krajów, ponad połowa ankietowanych (53%) wyraziła chęć, aby sztuczna inteligencja ułatwiała im codzienne funkcjonowanie lub poprawiała jakość rozrywki.

Jednak tylko 15% Europejczyków twierdzi, że wie, jak te korzyści osiągnąć w praktyce, a 38% przyznało, że nie czuje się częścią aktualnych dyskusji na temat AI.

W Polsce respondenci najczęściej deklarowali zrozumienie technologii (23%), podczas gdy w Wielkiej Brytanii tylko 11% miało taką pewność, co może wskazywać na wpływ różnic kulturowych i edukacyjnych.

Raport Samsunga pt. „Inteligentne życie – jak AI usprawnia nam codzienne funkcjonowanie?” (ang. „Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences”) wykazał, że istnieje duże zainteresowanie wykorzystaniem sztucznej inteligencji w życiu codziennym, z wyraźnie określonymi priorytetami konsumentów wobec tej technologii.

Wraz z postępem sztucznej inteligencji w różnych dziedzinach naszego życia, od rekomendacji treści rozrywkowych po inteligentne urządzenia przewidujące nasze potrzeby, ponad połowa Europejczyków (53%) wyraża chęć, aby technologia ułatwiała wykonywanie codziennych obowiązków. Automatyzacja sprzątania oraz pomoc w zarządzaniu domowym budżetem (21%) zajmują pierwsze miejsce na liście oczekiwań.

„Prawdziwa siła AI polega na tym, że może ona zmieniać naszą codzienną rutynę, pozwalając spożytkować czas na to, co lubimy najbardziej. Wartość AI – coraz bardziej obecnej w naszych urządzeniach – będzie oceniana na podstawie skuteczności w upraszczaniu codziennych obowiązków, poprawiania komfortu życia i ułatwiania codziennych interakcji, by były one jeszcze bardziej intuicyjne”.

Według Dr. Chrisa Brauera, dyrektora ds. innowacji na Uniwersytecie Goldsmiths w Londynie i w firmie Symmetry,

AI w życiu domowym

Badanie wykazało, że 42% Europejczyków chce, aby AI poprawiła integrację sprzętów domowych, a tyle samo osób wierzy, że AI mogłaby usprawnić codzienne obowiązki. Ponadto, prawie jedna czwarta respondentów (24%) wskazała, że najbardziej pożądaną funkcją AI jest inteligentne zarządzanie domem.

Badania wykazały, że aż 33% respondentów wyraziło zainteresowanie możliwością korzystania z urządzeń AI do sprzątania i odkurzania, uznając te czynności za kluczowe obszary, w których chcieliby otrzymać wsparcie.

Badanie wykazało, że 28% osób chciałoby, aby sztuczna inteligencja pomagała w czyszczeniu sprzętów kuchennych, a 25% w zmywaniu naczyń.

23% respondentów wskazało, że AI mogłaby pomagać w planowaniu posiłków i zarządzaniu zakupami.

Interesujące jest to, że wspomniane potrzeby wyprzedzają ogólniejsze zadania, takie jak zarządzanie finansami i obniżanie kosztów gospodarstwa domowego, które wybrało zaledwie 21% badanych.

Jednak bezpieczeństwo pozostaje kluczowym zagadnieniem. Respondenci podkreślili, że zaufanie do AI zależy od regularnych aktualizacji zabezpieczeń (37%), monitorowania zagrożeń (34%) oraz zapewnienia pełnego bezpieczeństwa danych (27%). Tym samym konsumenci oczekują od AI nie tylko innowacyjnych rozwiązań, ale także gwarancji bezpieczeństwa.

„Wierzymy, że AI powinna upraszczać codzienne życie, działając dyskretnie, bez potrzeby ciągłego nadzoru. Dążymy do tworzenia technologii zarówno intuicyjnych, jak i wydajnych, bez trudu dopasowujących się do stylu życia konsumenta i umożliwiających mu skupienie się na tym, co dla niego naprawdę istotne.

Według dyrektora Centrum Badawczego AI Samsung w Cambridge, Tim Hospedales:

AI a prywatny czas

Badanie pokazuje, że 66% Europejczyków pragnie mieć więcej czasu na swoje hobby, a 37% uważa, że sztuczna inteligencja może im pomóc w wykonywaniu mniej przyjemnych obowiązków. Dodatkowo 41% wierzy, że AI poprawi efektywność ich działań.

AI ma potencjał, aby zwiększyć radość z ulubionych aktywności, takich jak podróże, gry czy oglądanie telewizji. Przykładowo, badani wskazują, że w przypadku zastosowań multimedialnych najbardziej pożądanymi funkcjami AI są tłumaczenie w czasie rzeczywistym (23%) oraz optymalizacja jakości obrazu i dźwięku (27%), co przyczynia się do poprawy doświadczeń użytkownika.Niezwykle istotnym elementem jest także personalizacja, zwłaszcza w produktach związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Według badań, połowa ankietowanych (50%) preferuje profilaktykę chorób niż ich leczenie, a 32% wyraziło chęć wykorzystania sztucznej inteligencji do planowania diety, 24% do planowania aktywności fizycznej, a 31% do monitorowania snu i poprawy jego jakości.

Wyniki te dowodzą, że konieczne jest dalsze doskonalenie technologii sztucznej inteligencji oraz lepsze informowanie o jej korzyściach i niezawodności, szczególnie w obszarze zdrowia. Aby zyskać zaufanie konsumentów, ważne jest także zapewnienie solidnych zabezpieczeń, regularnych aktualizacji i transparentnej komunikacji.

„Przyszłość AI zależy od umiejętnego wbudowania jej w nasze codzienne życie – nie tylko w domu, ale w całej otaczającej nas przestrzeni. Krytyczne na tej drodze są względy etyczne – upewnienie się, że AI nie tylko pomaga budować inteligentniejsze i bardziej zrównoważone środowiska, ale też przyczynia się do poprawy ogólnej równości społecznej. By AI mogła stać się prawdziwym katalizatorem zmian, wszyscy z naszej branży powinni słuchać konsumentów, podkreślać czynnik bezpieczeństwa, inkluzywność i wszystkie praktyczne korzyści wynikające z zastosowania sztucznej inteligencji”.

Dr Chris Brauer, dyrektor ds. innowacji w firmie Symmetry, podsumował:

Metodyka:

Badanie przeprowadzono w dniach 11-19 lipca 2024 r., aby zbadać postrzeganie sztucznej inteligencji przez współczesnych Europejczyków. Wzięło w nim udział 11 tys. dorosłych z dziesięciu krajów: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Danii i Polski. Spośród uczestników 2 tys. pochodziło z Wielkiej Brytanii, a po 1 tys. z pozostałych krajów.

Ankieta firmy Samsung pt. „Inteligentne życie – jak AI usprawnia nam codzienne funkcjonowanie?” („Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences”) miała na celu zbieranie informacji na temat postrzegania sztucznej inteligencji przez społeczeństwo. Badanie skupiało się na roli AI w codziennym życiu, jej pożądanych funkcjach oraz obawach dotyczących bezpieczeństwa i prywatności. Analiza dostarczyła cennych informacji o interakcjach mieszkańców Europy z AI oraz oczekiwaniach wobec niej w przyszłości, co pomoże w planowaniu rozwoju sztucznej inteligencji z uwzględnieniem potrzeb i preferencji konsumentów.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM