Biznes i finanse

Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego: Polska potrzebuje systemowego wsparcia branży lotniczej

Według raportu „Polski Przemysł Lotniczy. Potencjał i perspektywy rozwoju”, głównymi zagrożeniami dla polskiego przemysłu lotniczego są spadek konkurencyjności, liczby zamówień, produkcji i eksportu, oraz redukcja zatrudnienia w regionach lotniczych. Eksperci alarmują, że brak zachęt i wsparcia finansowego, które funkcjonują w innych krajach, może zahamować rozwój tego sektora i przynieść szkody dla polskiej gospodarki.

Według raportu Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Lotniczego (SPPL), przemysł lotniczy odgrywa kluczową rolę w gospodarce krajowej, zatrudniając ponad 32 tys. pracowników i tworząc ponad 100 różnorodnych spółek. Wartość dodana wygenerowana przez ten sektor ma ogromny wpływ na rozwój innych gałęzi gospodarki, generując więcej niż 64 tys. dodatkowych miejsc pracy. Według raportu EY, każde 1 mln PLN wartości dodanej wygenerowanej przez przemysł lotniczy prowadzi do powstania 1,8 mln PLN wartości dodanej w pozostałych gałęziach gospodarki.

„Polski przemysł lotniczy znajduje się obecnie w przełomowym momencie. Przed branżą stoi wiele wyzwań transformacyjnych, a utrzymanie obecnego potencjału rozwojowego wymaga szerszej, rządowej strategii, która uwzględni potrzeby całej gospodarki. Przemawia za tym między innymi fakt, że mimo perturbacji na globalnym rynku lotniczym polski przemysł lotniczy rozwija się nadal w dwucyfrowym tempie. Ten trend może jednak zostać wyhamowany bez wsparcia systemowego, zwiększającego konkurencyjność branży oraz decyzji strategicznych dotyczących wsparcia sektora w bliższej i dalszej przyszłości” – mówi prezes Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Lotniczego i dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, dr inż. Paweł Stężycki.

Przedstawiciele polskiej branży lotniczej podkreślają, że wiele rozwiniętych krajów dostrzega korzyści z ochrony i wsparcia rozwoju swojego przemysłu lotniczego. Systemowe programy i wsparcie finansowe dla branży lotniczej przynoszą korzyści gospodarce, co można zaobserwować np. w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.

„W Niemczech budżet sektorowego programu wsparcia przedsiębiorstw lotniczych w latach 2009-2023 wyniósł 1,2 mld euro, a Niemcy zamiast budowy własnej spółki OEM postawiły na silną obecność w łańcuchach dostaw Airbusa, stając się głównym partnerem tej spółki. Polska gospodarka również mogłaby skorzystać na podobnym programie. Jednak, aby tak się stało, potrzebna jest współpraca administracji publicznej, producentów i środowiska naukowego. Rozwiązaniem jest tzw. kontrakt branżowy, czyli spójna krajowa strategia dla tego sektora” – mówi prezes Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Lotniczego i dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, dr inż. Paweł Stężycki.

Polski przemysł lotniczy – nowe wyzwania

Raport wskazuje, że obecnie krajowy potencjał jest budowany na podstawie celów korporacyjnych poszczególnych spółek, a istniejące dokumenty, takie jak Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.), nie są wystarczająco kompleksowe. Wspólna strategia uwzględniająca cele gospodarcze i społeczne mogłaby przyspieszyć wzrost w pożądanych segmentach.

Właściwa strategia dla polskiego przemysłu lotniczego

„Polskie podmioty z sektora lotniczego mają ograniczony dostęp do kapitału, a krajowe programy dofinansowań i konkursy na realizację i wdrożenie wyników prac B+R nie są przystosowane do długich cyklów rozwojowych produktów lotniczych. Decyzje, które zostaną podjęte teraz na poziomie ministerialnym, zadecydują o przyszłości branży lotniczej w Polsce. Przewagi sektora, jak wykwalifikowana kadra inżynierska, rozwinięte zaplecze dostawcze czy strategiczna lokalizacja Polski, mogą w dłuższej perspektywie okazać się niewystarczające” – dodaje prezes Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Lotniczego i dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, dr inż. Paweł Stężycki.

Znaczenie kontraktu branżowego dla przemysłu lotniczego

Premiera raportu odbyła się we wrześniu ub.r. podczas spotkania zarządu SPPL z przedstawicielami administracji rządowej w sprawie kontraktu branżowego dla przemysłu lotniczego. Spotkanie to było istotnym krokiem w kierunku podpisania umowy między rządem a sektorem lotniczym, mającej na celu wsparcie potrzeb tej części gospodarki.

Aby rozwijać polski przemysł lotniczy, konieczne jest zaangażowanie w projekty badawczo-rozwojowe, co pozwoli na modernizację istniejących produktów, poszerzenie know-how oraz wypracowanie specjalizacji w obszarach, w których światowe lotnictwo się rozwija. Należy skupić się na technologiach niskoemisyjnych, nowoczesnych technologiach produkcyjnych oraz nowych bezzałogowych statkach powietrznych. Ponadto, ważne jest zdefiniowanie na nowo łańcuchów wartości przez sektor w ujęciu globalnym, tak aby uniknąć lub ograniczyć ryzyko związane z globalizacją poprzez wyjście z niektórych krajów azjatyckich jak Chiny i tworzenie łańcuchów bliżej końcowego odbiorcy.

Raport SPPL o Polskim Przemyśle Lotniczym

SPPL zlecił raport „Polski Przemysł Lotniczy. Potencjał i perspektywy rozwoju” w celu przedstawienia sytuacji sektora lotniczego w Polsce i perspektyw rozwoju. EY był odpowiedzialny za jego opracowanie.

Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego (SPPL) zostało założone w 2000 roku, aby wspierać rozwój przemysłu lotniczego w Polsce. Jest to organizacja non-profit, która reprezentuje firmy i instytucje z sektora lotniczego, kosmicznego i obronnego, takie jak Pratt & Whitney, Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, GE Aerospace, Safran Transmission Systems, PZL Świdnik S.A., Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Avio Polska i Collins.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM