Leasing samochodu elektrycznego zmienia sposób postrzegania jego ceny przez klienta, obniżając ją z przeciętnie 60-70 tys. euro jednorazowo do 500-700 euro miesięcznie. Dodatkowo umowa leasingowa pokrywa koszty ubezpieczenia, przeglądów, napraw oraz wymiany opon. Harald van Meel z Volkswagen Financial Services omawiał możliwości zwiększenia dostępności pojazdów elektrycznych podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.
– Ministerstwo Cyfryzacji ogłasza, że już w 2025 roku ruszy „Klub Cyfrowych Możliwości”, mający na celu wprowadzenie najmłodszych do nauki programowania, robotyki i sztucznej inteligencji. Projekt realizowany przez Instytut NASK oraz Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog zapewni kilkanaście tysięcy dzieciom bezpłatne zajęcia edukacyjne, finansowane z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) o budżecie niemal 25 mln zł. Dziś odbyła się uroczysta inauguracja programu.
– Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że w 2025 roku zostanie uruchomiony „Klub Cyfrowych Możliwości”, mający na celu wprowadzenie najmłodszych do nauki programowania, robotyki i sztucznej inteligencji. Projekt realizowany przez Instytut NASK oraz Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog zapewni kilkanaście tysięcy dzieciom bezpłatne zajęcia edukacyjne, finansowane z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) o budżecie niemal 25 mln zł. Dziś odbyła się uroczysta inauguracja programu.
W Państwowym Instytucie Badawczym NASK i Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog miała miejsce oficjalna inauguracja projektu „Klub Cyfrowych Możliwości” w gmachu Politechniki Warszawskiej w dniu 14 października 2024 r. Głównym celem programu jest zmiana stereotypowego postrzegania ról zawodowych w sektorze ICT oraz zachęcenie dziewcząt do nauki w obszarze technologii. Wydarzenie rozpoczęło się symbolicznie w Dniu Edukacji Narodowej, a wzięli w nim udział m.in. wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, dyrektor NASK Radosław Nielek oraz prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej dr hab. inż. Agata Pilitowska.
Program „Kluby Cyfrowych Możliwości” jest istotnym krokiem w rozwijaniu kompetencji cyfrowych wśród dzieci i młodzieży, zwłaszcza dziewcząt. Jego celem jest aktywizacja młodych ludzi, już od szkoły podstawowej, w rozwijaniu umiejętności cyfrowych i matematycznych, aby przygotować przyszłych specjalistów ICT. W Polsce istnieje duży niedobór pracowników w tej dziedzinie, dlatego projekt ten ma także na celu wzmocnienie polskiej gospodarki i budowę społeczeństwa cyfrowego. W ciągu najbliższych pięciu lat chcemy, aby co najmniej 60 proc. uczestników stanowiły młode kobiety. To strategiczne działanie, które ma kluczowe znaczenie dla przyszłości naszego kraju” – zaznaczył wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas dzisiejszej konferencji.
Klub Cyfrowych Możliwości oferuje bezpłatne zajęcia edukacyjne, podczas których dzieci będą uczyć się programowania, robotyki, wykorzystania sztucznej inteligencji oraz zasad bezpieczeństwa w sieci. Projekt ten innowacyjnie łączy rozwój kompetencji cyfrowych najmłodszych z promocją roli kobiet w sektorze technologii.
Jego celem jest pokazanie młodych studentek i absolwentek kierunków technicznych jako wzorów do naśladowania oraz przybliżenie dziewczynkom potencjalnych dróg rozwoju edukacyjnego i zawodowego w technologii.
Dane z raportu „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich” opublikowanego przez NASK w 2024 r. pokazują, że dziewczęta rzadziej wybierają zawody związane z nowymi technologiami. Tylko 3,3 proc. dziewcząt wybrałoby programowanie jako swoją wymarzoną ścieżkę zawodową, w porównaniu do 22 proc. młodych mężczyzn. Dlatego NASK, instytut działający w obszarze ICT, gdzie 40 proc. zespołu stanowią kobiety, realizuje projekty takie jak „Klub Cyfrowych Możliwości”, aby zachęcić dziewczęta do zainteresowania się technologią.
W ramach programu „Klub Cyfrowych Możliwości” organizowane będą zajęcia dla dzieci ze szkół podstawowych, które dopiero zaczynają kształtować swoje wybory edukacyjne. Warsztaty poprowadzą specjalnie przeszkolone studentki i absolwentki, a także studenci i absolwenci kierunków związanych z ICT z różnych uczelni w Polsce. Celem spotkań będzie przełamywanie stereotypowego postrzegania zawodów jako męskich lub kobiecych, zarówno wśród najmłodszych, jak i ich rodziców oraz nauczycieli.
„Na naszym Wydziale uczestniczy wielu studentów, którzy aktywnie angażują się w różne inicjatywy i projekty. Zauważamy, że około 30% naszych studentów to kobiety, co stanowi dobry wynik. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni chętnie biorą udział w różnych akcjach na Wydziale, dlatego jestem pewna, że w nowej inicjatywie również chętnie wezmą udział” – powiedziała dr hab. inż. Agata Pilitowska, prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.
Kto może wziąć udział w programie „Klub Cyfrowych Możliwości”?
Program jest przeznaczony dla uczniów i uczennic szkół podstawowych z klas IV–VIII zamieszkujących w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców, zwłaszcza w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Uwzględniane są również miasta do 100 tys. mieszkańców, gdzie dostęp do dodatkowych zajęć jest utrudniony (ale nie więcej niż 50 proc. uczestników). Organizatorzy starają się w ten sposób wspierać dzieci, które mają ograniczone możliwości uczestniczenia w zajęciach rozwijających kompetencje cyfrowe.
Planowane jest przeprowadzenie projektu w latach 2025-2029, z zamiarem dotarcia do co najmniej 17 tys. dzieci poprzez kilkudniowe cykle zajęć w ferie zimowe i letnie wakacje, rozpoczynając pierwszą turę spotkań już w 2025 roku. Dodatkowo, planuje się organizację jednodniowych zajęć podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania, odbywających się w październikowe weekendy.
Aby zapisać się na zajęcia, należy odwiedzić stronę projektu, gdzie regularnie będziemy udostępniać informacje o dostępnych miejscach i terminach spotkań. Zapisy mogą dokonywać rodzice lub opiekunowie prawni.
Projekt „Klubu Cyfrowych Możliwości” otrzyma finansowanie w wysokości niemal 25 mln zł z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (program FERS). Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej będzie odpowiedzialne za zarządzanie projektem.
UWAGA: Treści publikowane w serwisie PAP są przedstawiane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl