Kilkanaście tysięcy pracowników będzie zaangażowanych w zwalczanie śliskości i odśnieżanie dróg krajowych w trakcie sezonu zimowego, które jest odpowiedzialnością GDDKiA. Dostępnych będzie około 2800 pojazdów, w tym 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.
Aktualny poziom gotowości
Obecnie mamy I stopień gotowości do zimy, co oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Do 1 listopada osiągniemy II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci. Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat, GDDKiA przewiduje, że w sezonie zimowym 2024/2025 zużytych może zostać około 381 tys. ton soli drogowej, 2,6 tys. ton chlorku wapnia i 25 tys. ton materiałów uszorstniających.
Standardy utrzymania dróg
W sezonie zimowym 2024/2025 cała sieć dróg krajowych będzie utrzymywana w różnych standardach, w zależności od ich znaczenia komunikacyjnego.
Standard I obejmie około 5,5 tys. km dróg, na których jezdnie będą odśnieżane na całej szerokości, włącznie z poboczami. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Obejmuje to drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard II obejmuje drogi o długości około 11,2 tys. km.
Na drogach objętych standardem II jezdnia oraz pobocza utwardzone są odśnieżane na całej szerokości. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godziny, natomiast błoto pośniegowe i cienka warstwa zjeżdżonego śniegu nieutrudniającego ruchu mogą występować do 6 godzin. Standard ten obejmuje drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym.
W standardzie III oznacza to około 1,6 tysiąca kilometrów dróg.
Na tych drogach odśnieżana jest cała szerokość jezdni, a śliskość zimowa jest zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu większym niż 4 procent, na przystankach autobusowych oraz innych wyznaczonych miejscach przez GDDKiA. Może występować luźny śnieg, zjeżdżony śnieg o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy do 6 godzin od ustania opadów śniegu. Obejmuje to drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard V obejmuje około 2,9 tys. km dróg.
Na drogach objętych standardem odśnieżane są miejsca z zaspami (przynajmniej jeden pas ruchu z mijankami) i posypywane na odcinkach decydujących o możliwości ruchu, ustalonych przez GDDKiA. Dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywane są w standardzie od I do III.
Znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, które można znaleźć pod tym linkiem: https://edziennik.gddkia.gov.pl/legalact/2024/24/
Plan utrzymania zakłada utrzymanie jednolitych standardów na wszystkich drogach i ich utrzymanie przez cały sezon zimowy. W przypadku skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, takich jak zawieje, zamiecie śnieżne i długotrwałe burze śnieżne, może być trudne utrzymanie standardów docelowych. W takich sytuacjach mogą wystąpić odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
Kto zarządza drogami?
Obserwuj aktualne warunki na drogach krajowych
Aby uzyskać informacje o stanie dróg krajowych, skorzystaj z usług Punktu Informacji Drogowej GDDKiA lub odwiedź stronę internetową drogi.gddkia.gov.pl. Możesz także skontaktować się pod numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.
GDDKiA wykorzystuje prognozy pogody, aby móc podejmować działania prewencyjne, jak na przykład posypywanie solą dróg zaraz przed lub w trakcie opadów śniegu.
Kierowco, jeśli masz zamiar przejechać, to przepuść innych
Kierowcy odpowiedzialni za odśnieżanie dróg mają za zadanie zapewnić przejezdność. Mogą używać pojedynczego pług lub zespołu plugów, a ich prędkość zależy od warunków drogowych i pogodowych. Zazwyczaj poruszają się z prędkością 40-50 km/h, pozostawiając za sobą bezpieczną i bardziej płynną drogę. Chociaż korzystają z żółtych świateł sygnalizacyjnych, a nie niebieskich tak jak policja czy pogotowie ratunkowe, ich rola jest zbliżona do służb porządkowych i ratowniczych.
Dlatego apelujemy o zapewnienie swobodnego poruszania się takim pojazdom. Blokowanie ich drogi, zajeżdżanie czy spychanie do rowów stwarza ryzyko dla zdrowia i życia pracowników służb drogowych oraz innych użytkowników dróg.
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl