Polityka i społeczeństwo

MON: Pierwszy most tymczasowy oddany do użytku (komunikat)

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłasza, że mieszkańcy Głuchołaz i okolic odzyskali dostęp do mostu nad Białą Głuchołaską, który został odbudowany dzięki polskim wojskowym inżynierom. To pierwszy z wielu mostów, które zostaną zbudowane przez Wojsko Polskie, przywracając mieszkańcom możliwość przekraczania rzeki.

Głuchołazy to jedno z miast, które bardzo ucierpiało w wyniku wrześniowej powodzi, dlatego obecność Wojska Polskiego jest tam bardzo ważna. Drogi i mosty są kluczowe nie tylko dla codziennego życia mieszkańców obszarów dotkniętych powodzią, ale również dla procesu odbudowy. Bez przepraw pojazdy z pomocą oraz ludzie, potrzebni do przywrócenia zalanych miejscowości do dawnego stanu, nie mogą przekroczyć rzek. Dlatego tymczasowe mosty są priorytetem dla wojsk inżynieryjnych, w tym dla żołnierzy 2. Pułku Inżynieryjnego, którzy odpowiadają za most w Głuchołazach. Dzięki nim życie może wracać do normalności jeszcze przed odbudową stałych mostów. Wicepremier – minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział, że otwarcie mostu w Głuchołazach jest „pierwszym ważnym krokiem na drodze do całkowitej odbudowy i dowodem na to, jak blisko obywateli jest Wojsko Polskie nawet w czasie pokoju”.

Wojskowe jednostki inżynieryjne pracują nad budową dziewięciu nowych mostów tymczasowych w różnych miejscowościach, w tym w Głuchołazach, Markowicach, Krapkowicach-Żywocicach, Lądku Zdroju, Wawrzeńczycach, Krosnowicach, Wilkanowie, Bielicach i Stroniach Śląskich. Te nowe przeprawy znacząco poprawią przepustowość dróg w okolicznych powiatach.

Mosty budowane przez Wojsko Polskie są konstrukcją typu DMS-65. Przed rozpoczęciem prac budowlanych konieczne są prace przygotowawcze i projektowe, które obejmują rozpoznanie terenu, przygotowanie brzegów rzeki, montaż urządzeń do budowy podpór i fundamentów, a także konstrukcji przęsłowej. Po zakończeniu prac konstrukcyjnych następuje układanie nawierzchni, krawężników i znakowanie przeprawy. Ważnym etapem jest również przeprowadzenie prób obciążeniowych, aby upewnić się, że przejazd jest bezpieczny dla pojazdów, które ważą więcej, takich jak pojazdy zaopatrzeniowe. Cały proces budowy mostu jest długotrwały i skomplikowany, wymaga także odpowiedniego zabezpieczenia i ochrony zarówno podczas budowy, jak i w trakcie użytkowania. Profesjonalizm, szybkie rozmieszczenie i poświęcenie żołnierzy decydują o możliwie szybkim zakończeniu prac.

Operacja „Feniks” prowadzona przez Wojsko Polskie skupia się na odbudowie mostów w Głuchołazach i innych miejscowościach. Rozpoczęte 23 września działania obejmują pięć różnych linii wysiłku: bezpieczeństwo, zdrowie, mobilność, logistykę i szkolenie, mając na celu nie tylko pomoc mieszkańcom teraz, ale także w przyszłości. Płk Krzysztof Jaroszek, dowódca Zgrupowania Zadaniowego Wojsk Inżynieryjnych, podkreśla, że operacja „Feniks” to nie tylko dostarczanie zasobów i odbudowa, ale także szkolenia dla władz lokalnych z zarządzania kryzysowego.

Operacja „Feniks” zaangażowała ponad dwanaście tysięcy żołnierzy, wspieranych przez międzynarodową grupę wsparcia. Największą grupę żołnierzy stanowią wojska obrony terytorialnej (WOT), a gen. bryg. dr Krzysztof Stańczyk został wyznaczony na dowódcę operacji.

Zauważ: Komunikaty opublikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez jakichkolwiek zmian wprowadzanych przez PAP SA. Nadawca komunikatu odpowiada za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM