Wiadomości Polska Zdrowie i styl życia Rzecznik Praw Pacjenta: zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów wymaga skutecznych narzędzi prawnych
Zdrowie i styl życia

Rzecznik Praw Pacjenta: zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów wymaga skutecznych narzędzi prawnych

Naszym celem jest zapewnienie ochrony praw pacjenta poprzez wzmocnienie narzędzi prawnych. Chcemy skutecznie zwiększać bezpieczeństwo każdej leczonej osoby – powiedział Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, podczas uroczystej gali 15-lecia działalności tej instytucji. Dodał, że nasze starania mają na celu budowanie nowoczesnego systemu ochrony zdrowia skoncentrowanego na pacjencie.

„Od momentu powołania Rzecznika Praw Pacjenta do naszego biura wpłynęło ponad 100 tysięcy sygnałów o naruszaniu praw pacjentów. Rocznie to około trzy tysiące zgłoszonych skarg i 1500 decyzji o naruszeniu praw pacjentów” – podał Bartłomiej Chmielowiec. 

„To także dobra sposobność do ogłoszenia nowej strategii działań na przyszłość” – podkreślił rzecznik.

15-lecie istnienia Rzecznika Praw Pacjenta to doskonała okazja do podsumowań i dzielenia się doświadczeniami – zauważył.

Ponad pół roku spotkań, rozmów, analiz oraz konsultacji z ekspertami, urzędami, medykami i licznych przedstawicieli organizacji pacjenckich poprzedziło opracowanie „Strategii wieloletniej Rzecznika Praw Pacjenta na lata 2024-2027” – dodał.

Chmielowiec podkreślił, że głównym celem instytucji, którą kieruje, jest dbanie o prawa pacjentów w polskim systemie ochrony zdrowia oraz zwiększanie świadomości na temat tych praw.

„Moim celem jest wspieranie rozwoju systemu opieki zdrowotnej skoncentrowanej na pacjencie, gwarantującej wysokiej jakości i bezpiecznych świadczeń zdrowotnych, opartej na powszechnie przestrzeganych prawach pacjenta” – zaznaczył.

Popieram proaktywne poszukiwanie i promowanie rozwiązań, które pomogą naszemu systemowi opieki zdrowotnej sprostać współczesnym wyzwaniom oraz potrzeby pacjentów. Wdrażanie tych rozwiązań powinno odbywać się efektywnie we współpracy z partnerami tworzącymi cały system opieki zdrowotnej.

Bartłomiej Chmielowiec podkreślił, że pacjenci wskazują na konieczność zapobiegania naruszeniom ich praw oraz potrzebę wsparcia w poruszaniu się po systemie ochrony zdrowia, co przyczyni się do zwiększenia ich poczucia bezpieczeństwa.

Minister Chmielowiec sugeruje, że aby skuteczniej chronić prawa pacjentów, Rzecznik Praw Pacjenta powinien mieć większe kompetencje, podobne do tych, jakie posiada prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który może wydawać decyzje administracyjne nakładające kary na podmioty łamiące prawa konsumentów.

„Skuteczne nakładanie kar pozwoli egzekwować przestrzeganie praw pacjenta oraz walczyć z dezinformacją i manipulacją szerzoną przez środowiska pseudomedyczne lub po prostu zwykłych szarlatanów” – powiedział rzecznik. 

„Aby temu przeciwdziałać, konieczne jest wprowadzenia zmian w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, dlatego będziemy konsultować z Ministerstwem Zdrowia odpowiednie inicjatywy legislacyjne” – podkreślił rzecznik praw pacjenta. 

„Potrzebujemy systematycznie zwiększać świadomość i wiedzę o prawach pacjenta poprzez inicjatywy edukacyjne, akcje komunikacyjne i promocyjne. Chcemy rozwijać współpracę z pełnomocnikami do spraw praw pacjenta w podmiotach leczniczych, w tym przez udostępnienie platformy edukacyjno-informacyjnej wraz z bazą wiedzy” – wskazał. 

Minister podkreślił, że w dobie pandemii i wzrostu ruchów antyszczepionkowych problem ten staje się coraz bardziej powszechny i niebezpieczny dla pacjentów i zdrowia publicznego.

Minister również liczy na wsparcie instytucji ochrony zdrowia w promowaniu praw pacjenta.

Minister Chmielowiec zachęca do promowania i wspierania dobrych praktyk, które zapewnią poprawę bezpieczeństwa pacjentów i przestrzeganie ich praw w placówkach medycznych.

Rzecznik praw pacjenta zapowiada intensywny monitoring zdarzeń niepożądanych. Podkreśla, że konieczne jest kompleksowe rozwijanie systemu świadczeń kompensacyjnych dla pacjentów, aby zapewnić im szybką, efektywną i łatwo dostępną pomoc oraz rekompensaty w razie niepożądanych zdarzeń medycznych.

Podkreślono, że zapobieganie zdarzeniom niepożądanym jest równie ważne jak usuwanie ich skutków, dlatego ważne jest gromadzenie i analizowanie informacji na temat tych zdarzeń.

„W 2025 r. przedstawimy pierwsze wnioski i rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa pacjenta na podstawie analizy zdarzeń niepożądanych zgłaszanych w ramach działania Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, z których Ministerstwo Zdrowia czy Narodowy Fundusz Zdrowia będą mogły zrobić użytek” – poinformował Bartłomiej Chmielowiec. 

Wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny podziękował rzecznikowi za skuteczne egzekwowanie praw pacjentów, zwłaszcza kobiet po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2020 r. Podkreślił, że resort zdrowia w pełni popiera inicjatywę zwiększenia kompetencji Rzecznika Praw Pacjenta.

„Cieszy mnie fakt, że funkcja Rzecznika Praw Pacjenta jest piastowana z taką odpowiedzialnością, a zarazem z zachowaniem niezależności od wpływów politycznych. Życzę, aby każdy pacjent miał pewność, że jest ona pełniona w jego najlepiej pojętym interesie” – zaznaczył wiceminister Konieczny. 

Przedstawiciele środowisk medycznych podkreślali również pozytywną współpracę z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Izby Lekarskiej, zaznaczył, że wszyscy działają po stronie pacjenta i jego bezpieczeństwa. Z kolei Mariola Łodzińska, prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, zauważyła, że każdy człowiek może być pacjentem w pewnym momencie życia.

„Ochrona praw pacjenta to ochrona praw każdego z nas” – dodała.

Minister Bartłomiej Chmielowiec wyraził wdzięczność wszystkim zaangażowanym w rozwój systemu ochrony zdrowia w Polsce, z naciskiem na zwiększanie bezpieczeństwa pacjentów, podczas uroczystej gali. Rzecznik Praw Pacjenta uhonorował osoby i instytucje za ich szczególny wkład, w tym Ewę Kopacz, Michała Janczurę, portal Rynek Zdrowia oraz Ogólnopolską Federację Onkologiczną.

Podczas uroczystej gali minister Bartłomiej Chmielowiec wyraził wdzięczność wszystkim zaangażowanym w rozwój systemu ochrony zdrowia w Polsce, z naciskiem na zwiększanie bezpieczeństwa pacjentów. Rzecznik Praw Pacjenta uhonorował osoby i instytucje za ich szczególny wkład, w tym Ewę Kopacz, Michała Janczurę, portal Rynek Zdrowia oraz Ogólnopolską Federację Onkologiczną.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version