Wiadomości Polska Biznes i finanse GDDKiA: możemy budować pierwszy odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń
Biznes i finanse

GDDKiA: możemy budować pierwszy odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń

Decyzja wojewody kujawsko-pomorskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25 pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych.

W maju 2022 r. GDDKiA podpisała umowę z firmą Intercor na realizację pierwszego odcinka S10 w systemie Projektuj i buduj. Wartość umowy wynosi 411 mln zł. Planowana droga będzie przeważnie przebiegać obecnym śladem DK10, z paroma Miejscami Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo). Nowy odcinek DK25 w okolicy Brzozy zostanie przeprowadzony nowym śladem, co pozwoli na przeniesienie ruchu tranzytowego z mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami — Zielona i Brzoza.

ZRID – kluczowy krok

Decyzja ZRID określa obszar przeznaczony pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procesu odszkodowawczego za przejęte nieruchomości. Wojewoda kujawsko-pomorski będzie nadzorować postępowanie administracyjne w celu ustalenia wysokości odszkodowania, które zostanie oszacowane przez niezależnych biegłych – rzeczoznawców majątkowych. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do wypłaty odszkodowań za nieruchomości. Więcej informacji na temat procedury odszkodowawczej znajdziesz tutaj.

Po uzyskaniu decyzji ZRID, wykonawca inwestycji rozpocznie prace budowlane w ciągu 14 dni od przekazania mu placu budowy. W pierwszych tygodniach zajmie się porządkowaniem placu, zabezpieczeniem i przygotowaniem niezbędnego zaplecza, aby móc przystąpić do robót ziemnych. Więcej informacji na stronie internetowej kontraktu.

W oczekiwaniu na realizację

Program budowy dróg krajowych do 2030 roku obejmuje także budowę drogi ekspresowej S10. Aktualnie trzy odcinki S10 Bydgoszcz – Toruń nadal przechodzą przez procedurę uzyskiwania decyzji ZRID. Więcej informacji można znaleźć w komunikacie oraz na stronie kontraktów.

Chronologia zdarzeń

28 listopada 2016 r. – Umowa GDDKiA z wykonawcą STEŚ-R oraz materiałami do decyzji środowiskowej została podpisana.

31 stycznia 2019 r. – GDDKiA złożyła w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy Raport o oddziaływaniu na środowisko wraz z wnioskiem o kontynuowanie procedury i wydanie decyzji środowiskowej

24 lutego 2020 r. – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydała decyzję środowiskową dla odcinka drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem, wobec której złożone zostały odwołania

29 kwietnia 2020 r. – Wobec braku podstaw do zmiany lub uchylenia wydanej decyzji środowiskowej, złożone odwołania zostały przekazane do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska

28 lipca 2020 r. – GDOŚ ustalił nowy termin załatwienia sprawy na 26 października 2020 r.

17 września 2020 r. – GDOŚ postanowieniem odmówił wstrzymania natychmiastowego wykonania decyzji środowiskowej w sprawie węzła Podgórz

26 października 2020 r. – GDOŚ ustalił nowy termin załatwienia sprawy na 29 stycznia 2021 r.

28 stycznia 2021 r. – GDOŚ ustalił nowy termin załatwienia sprawy na 31 marca 2021 r.

31 marca 2021 r. – GDOŚ ustalił nowy termin załatwienia sprawy na 17 maja 2021 r.

10 maja 2021 r. – GDOŚ ustalił nowy termin załatwienia sprawy na 4 czerwca 2021 r.

4 czerwca 2021 r. – GDOŚ wydał decyzję środowiskową dla S10 Bydgoszcz – Toruń, uwzględniając nowe wymagania środowiskowe, takie jak przejścia dla zwierząt i miejsca lęgowe

W dniu 18 czerwca 2021 r. GDDKiA opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na rozbudowę drogi S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy (dawne Emilianowo) oraz DK25 w miejscowości Brzoza.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version