Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na poszerzenie autostrady A2 Łódź – Warszawa o dodatkowe pasy ruchu został złożony do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego przez GDDKIA. Planowane jest, że A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. Po uzyskaniu decyzji ZRID w przyszłym roku, ogłoszone zostaną przetargi na rozbudowę trasy.
Projekt rozbudowy autostrady A2 jest obecnie w trakcie realizacji. Zgodnie z umową podpisaną w poprzednim roku, trwają prace nad dokumentacją projektową poszerzenia autostrady między Łodzią a Warszawą. Całkowita długość przebudowy wynosi 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km to prace związane z węzłem Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2).
Samowystarczalność energetyczna A2
Wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie projektu dobudowy dodatkowych pasów ruchu oraz instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i oświetleniowej. Wszystkie instalacje związane z drogą mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii, a wykonawca ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną, uwzględniającą koszty budowy, eksploatacji i utrzymania, w tym także magazynów energii. Projekt musi wskazywać optymalne miejsca instalacji oraz ich dokładny układ, stanowiąc wzór do zastosowania przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez GDDKiA.
Planowane działania w ramach rozbudowy autostrady A2
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych zadań, wymagających uwzględnienia szeregu warunków. Prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym, co wymusi opracowanie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu. Doświadczenia GDDKiA przy rozbudowie innych dróg posłużą projektantowi w wypracowaniu optymalnych rozwiązań. Należy podkreślić, że prace prowadzone będą przy odbywającym się ruchu samochodów.
Podczas rozbudowy autostrady A2 GDDKiA stawia sobie jeszcze wyższe wymagania niż wcześniej. Aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców, konieczne jest utrzymanie dwóch pasów ruchu w obu kierunkach (Warszawa i Poznań) przez cały okres budowy. Ważne jest zapewnienie płynności ruchu między stolicą a centrum kraju bez większych zakłóceń. Projektant ma obowiązek opracowania czasowej organizacji ruchu uwzględniającej zmiany w zależności od etapu prac budowlanych, ale to nie wszystko.
Realizacja tak skomplikowanej inwestycji wymaga starannego przygotowania i dokładnej analizy ruchu. Projektant musi również uwzględnić prace prowadzone na innych odcinkach dróg, które mogą wpływać na ruch na autostradzie A2 między Warszawą a Łodzią, zwłaszcza budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów. Kierowcy podróżujący między stolicą a Trójmiastem mają do wyboru przejazd autostradami A1 i A2 lub drogą ekspresową S7.
Przy poszerzaniu obu jezdni, dodatkowe prace zostaną przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ (A1/A2). Mimo że trasa nie wymaga rozbudowy (posiada trzy pasy ruchu na każdej z jezdni), GDDKiA zdecydowała o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
Dodatkowe pasy ruchu na A2 – co to oznacza dla podróżujących i transportu
Wybudowana ponad dekadę temu autostrada między Łodzią i Warszawą jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma zatem ułatwić szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego, co jest kluczowe dla przedsiębiorców prowadzących firmy transportowe i zwykłych kierowców.
Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl