Dr Sylwia Siemianowska z IAE PAN podkreśla, że Inkowie nie tylko polegali na sile wojskowej, ale również wykorzystywali elementy religijne do utrzymania kontroli nad swoim ogromnym obszarem. Praktyki takie jak capacocha były jednym z przejawów inkaskiej dominacji, a towarzyszące im naczynia ceramiczne symbolizowały imperializm.
Jesienią ukazała się książka autorstwa dr Sylwii Siemianowskiej z Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk (IAE PAN), poświęcona ceramice towarzyszącej dzieciom złożonym w ofierze w inkaskim rytuale capacocha na szczytach wulkanów Misti i Ampato. Katalog „Lo que pertenece a las divinidades” zawiera szczegółowy opis, fotografie oraz rysunki największej kolekcji ceramiki inkaskiej odkrytej w rytualnych kontekstach, w dwóch językach: hiszpańskim i angielskim.
W kilkanaście miejsc na obszarze Peru, Chile, Argentyny i Ekwadoru archeolodzy odkryli ślady rytuału capacocha, w ramach którego Inkowie składali dzieci w ofierze na szczytach gór lub wulkanów. Do najbardziej znanych miejsc należą szczyty wulkanów Ampato i Misti w południowym Peru, gdzie praktykowano ten zwyczaj około pół tysiąca lat temu.
„Dzieci składane w ofierze podczas ceremonii capacocha były posłańcami do bogów. Przynosiły im ofiary i prośby od ludzi, a jednocześnie same były ofiarami” – mówi PAP dr Sylwia Siemianowska.
Znaleziska archeologiczne sugerują, że ceramika była używana do utrzymania dominacji religijnej i społecznej przez Inków.
Badacze odkryli, że ceramika odgrywała kluczową rolę w kulturze i religii Inków.
Więcej informacji na temat roli ceramiki w kulturze Inków można znaleźć tutaj: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C105293%2Cbadaczka-ceramika-sluzyla-inkom-do-utrzymania-dominacji-religijnej-i
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl