– Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło nowe propozycje dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym możliwość uzyskania prawa jazdy od 17. roku życia oraz zaostrzenie kar za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Propozycje te zostały przedstawione przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka podczas konferencji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w której wzięli udział również minister sprawiedliwości Adam Bodnar oraz minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak.
„Bezpieczeństwo na drogach jest naszym najwyższym priorytetem. Naszym celem jest zapewnienie, aby wszyscy użytkownicy dróg czuli się bezpiecznie, a przepisy drogowe mają służyć temu celowi” – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu po opracowaniu w Ministerstwie Infrastruktury 8 listopada br. Następnym krokiem będzie przeprowadzenie szerokich konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych, aby wszyscy zainteresowani mieli możliwość zgłaszania swoich uwag i propozycji. Po zaakceptowaniu przez Radę Ministrów, planowanym terminem jest I kwartał 2025 r., projekt zostanie skierowany do Sejmu.
Nowa ustawa zakłada możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B przez osoby w wieku 17 lat, pod warunkiem, że będą jeździć pod opieką doświadczonego kierowcy. Taka zmiana jest zgodna z praktyką innych krajów Unii Europejskiej, takich jak Austria, Estonia, Francja, Dania, Luksemburg, Holandia i Niemcy.
Celem nowelizacji jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez umożliwienie młodym osobom zdobycie doświadczenia za kierownicą, a jednocześnie zwiększenie ich mobilności, co ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu.
Młody kierowca w wieku poniżej 18 lat będzie miał możliwość korzystania z prawa jazdy na ograniczonych warunkach. Prawo jazdy dla osób w wieku 17 lat będzie obowiązywać jedynie w Polsce i będzie wymagało regularnego doskonalenia umiejętności kierowania pojazdem. W tym czasie kierowca będzie musiał jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy przez okres pół roku od momentu uzyskania prawa jazdy lub do osiągnięcia 18 lat.
Osoba towarzysząca musi mieć ukończone co najmniej 24 lata, posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat, nie może mieć zakazu prowadzenia pojazdów w ciągu ostatnich 5 lat oraz nie może być pod wpływem alkoholu czy narkotyków.
Okres próbny dla młodych kierowców
W ciągu dwóch lat od uzyskania prawa jazdy młodzi kierowcy będą podlegać surowszym przepisom. Będą musieli utrzymać 0,0 promila alkoholu we krwi. Prędkość będzie ograniczona do 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Dodatkowo, nie będą mogli wykonywać przewozów taksówką ani w ramach przewozu okazjonalnego.
Zabieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym jest jednym z postulatów Ministerstwa Infrastruktury.
Zgodnie z kolejnym postulatem MI, kierowcom, którzy przekroczą dozwoloną prędkość o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym, zostanie zatrzymane prawo jazdy.
Minister D. Klimczak oświadczył, że decyzją Ministerstwa każdy kierowca, który przekroczy dozwoloną prędkość o 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza terenem zabudowanym, zostanie pozbawiony prawa jazdy na trzy miesiące. Ważne jest, aby zauważyć, że ta zasada nie dotyczy autostrad i dróg ekspresowych.
Analiza danych wskazuje, że większość śmiertelnych wypadków drogowych (61,4% w 2023 r.) ma miejsce poza obszarem zabudowanym i jest spowodowana nadmierną prędkością. W związku z tym, MI uważa, że konieczne jest rozszerzenie obecnego przepisu dotyczącego zatrzymywania prawa jazdy na obszarze zabudowanym również na te drogi.
Nowa propozycja dotycząca cofnięcia uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy
Niestety, często dochodzi do łamania zakazu jazdy samochodem w okresie zatrzymanego prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h. Obecnie za to przewinienie grozi jedynie przedłużenie zakazu do 6 miesięcy, co jest problemem.
– Kierowcy często ignorują czasowe zawieszenie prawa jazdy. Proponujemy, że osoba, która je zlekceważy i wsiądzie za kierownicę, traci uprawnienia na stałe. Dopiero po pięciu latach będzie mogła ponownie ubiegać się o nie – powiedział minister infrastruktury.
Projekt MI wprowadza nowe zasady dotyczące redukcji punktów karnych, nie obejmujące wszystkich wykroczeń.
Zgodnie z nowymi przepisami, najcięższe wykroczenia, takie jak wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle, nie będą podlegały możliwości redukcji punktów karnych, podobnie jak drastyczne przekraczanie prędkości.
Zwiększenie prędkości ciągników rolniczych do 40 km/h jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez rolników. Współczesne ciągniki są bardziej nowoczesne, bezpieczne i lepiej wyposażone, dlatego też ograniczenia prędkości do 30 km/h wydają się nieuzasadnione.
Ciągniki rolnicze są obecnie dużo bezpieczniejsze i lepiej przystosowane do poruszania się z większą prędkością. Zwiększenie dopuszczalnej prędkości z 30 km/h do 40 km/h jest zatem krokiem zgodnym z postępem technologicznym i potrzebami rolników.
Komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w formie oryginalnej, bez dokonywania jakichkolwiek zmian przez PAP SA. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl