Ponad 70 tysięcy pojazdów całkowicie elektrycznych porusza się po polskich drogach, co stanowi rosnący trend wraz z dynamicznie rozwijającym się rynkiem motoryzacyjnym [1]. Niemniej jednak, mity dotyczące elektromobilności, takie jak zasięg pojazdów BEV, proces ładowania oraz wpływ na środowisko, wciąż utrzymują się w świadomości Polaków pomimo rosnącej świadomości ekologicznej.
W Polsce porusza się ponad 70 tysięcy pojazdów całkowicie zasilanych prądem [2]. Mimo coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań stosowanych w pojazdach elektrycznych, badanie [3] zlecone przez BMW Group Polska wykazało, że wielu Polaków nadal opiera swoje opinie na mitach i obawach dotyczących pojazdów BEV.
Mit 1: Samochody elektryczne mają ograniczony zasięg
Badania wykazują, że aż 74% respondentów uważa, że samochody elektryczne mają ograniczony zasięg, przy czym co drugi (49%) uważa, że mieści się on w granicach 200-300 km przy normalnej jeździe [4]. Jednak wiele nowoczesnych modeli BEV jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 600 km, co w pełni zaspokaja codzienne potrzeby większości użytkowników. Dane BMW Group potwierdzają, że przeciętny kierowca samochodu miejskiego pokonuje dystans nie większy niż 60 km dziennie.
„Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że współczesne samochody elektryczne pozwalają na komfortowe użytkowanie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Elektromobilność przestaje być domeną jedynie krótkich dojazdów do pracy, co potwierdzają chociażby wyniki rejestracji naszych pojazdów. Przykładowo, jeden z naszych najpopularniejszych modeli elektrycznych, BMW i4, ma zasięg nawet do 600 km” – mówi Mateusz Grupa, E-mobility Manager w BMW Group Polska.
Mit 2: Czas ładowania samochodów elektrycznych
Według badania, aż 66% osób uważa, że ładowanie samochodów elektrycznych zajmuje zbyt dużo czasu. Najczęściej (25%) wskazywali, że średni czas ładowania przy podłączeniu do szybkiej ładowarki to 60 minut, natomiast blisko co piąta osoba (17%) zaznaczyła odpowiedź: 1,5 godziny. Tymczasem szybkie ładowarki pozwalają już w 30 minut zwiększyć stan baterii do poziomu umożliwiającego przejechanie kilkuset kilometrów. Przykładowo posiadacze BMW i5 mogą po 10 minutach zyskać 156 km zasięgu.
Źródło: [dodać źródło badania]
Dzięki oferowanym nowoczesnym pojazdom elektrycznym możliwe będzie podróżowanie z Warszawy do Poznania bez konieczności ładowania, a z Warszawy do Berlina wystarczy jedno krótkie, 34-minutowe ładowanie. Rozwijająca się infrastruktura pozwala również na ładowanie pojazdów podczas wizyt w centrum handlowym, przy supermarketach czy w miejscu pracy.
Wielu ludzi uważa, że samochody elektryczne są tak samo szkodliwe dla środowiska jak te z silnikiem spalinowym. Jednakże, badania pokazują, że emisje CO2 w całym cyklu życia elektrycznych pojazdów są znacznie niższe niż w przypadku samochodów spalinowych. Wykorzystanie zielonej energii do produkcji baterii może spowodować spadek emisji CO2 o 2 tony – niemal 10% całkowitego śladu produkcyjnego [5].
Pomimo popularnego przekonania, że pojazdy elektryczne nie są bardziej ekologiczne od samochodów spalinowych, badania pokazują, że bilans emisji w całym cyklu życia samochodów elektrycznych jest ponaddwukrotnie niższy niż w przypadku ich spalinowych odpowiedników. W Polsce, produkcja energii oparta głównie na węglu może wpływać na postrzeganie samochodów elektrycznych jako mniej ekologicznych, jednakże wykorzystanie zielonej energii do produkcji baterii może znacznie zmniejszyć emisje CO2 [5].
„Elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Jako BMW Group nie tylko pracujemy nad ograniczeniem emisji CO2 w fazie użytkowania, ale także w całym cyklu życia pojazdów. Naszym celem jest, by do 2030 roku – także dzięki dalszej zrównoważonej produkcji – obniżyć emisję dwutlenku węgla o 40%” – dodaje Mateusz Grupa.
W 2025 roku BMW planuje wprowadzić na rynek nowy model BMW Vision Neue Klasse, który będzie w pełni elektryczny. Ten model ma na celu redefiniowanie marki i ustanowienie nowych standardów cyfryzacji, elektryfikacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Dzięki temu zmniejszona zostanie emisja CO2 podczas produkcji ogniw do baterii nawet o 60%.
BMW ma zamiar otworzyć nowy rozdział w swojej historii, kładąc nacisk na zrównoważoną indywidualną mobilność. Wprowadzenie BMW Vision Neue Klasse będzie krokiem w stronę nowych standardów w branży motoryzacyjnej, a także zmniejszy emisję CO2 podczas produkcji ogniw do baterii nawet o 60%.
Wymiana baterii w samochodach elektrycznych jest często uważana za kosztowną i uciążliwą, zwłaszcza w okresie zimowym. Jednakże, nowoczesne baterie mają znacznie dłuższą żywotność niż się powszechnie sądzi.
Badania wykazują, że tylko 54% osób uważa, że baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, a jedynie 43% twierdzi, że niskie temperatury uniemożliwiają jazdę pojazdem BEV zimą. Fakty pokazują, że nowoczesne baterie są znacznie bardziej wytrzymałe, niż przypuszczają użytkownicy.
Badania BMW Group wykazały, że nawet najstarsze akumulatory wysokiego napięcia w UE zachowują ponad 80% swojej pojemności po dziesięciu latach użytkowania. Jest to dowód na trwałość baterii w pojazdach elektrycznych, porównywalną do trwałości układów napędowych w pojazdach zasilanych konwencjonalnie.
W warunkach zimowych spadek zasięgu przy normalnej jeździe wynosi jedynie 10% [7], co oznacza większe zużycie paliwa w samochodach spalinowych. Nowoczesne samochody elektryczne są projektowane tak, aby utrzymać wydajność w trudnych warunkach atmosferycznych.
Przyszłość transportu w Polsce
Rosnąca popularność samochodów elektrycznych w Polsce wynika z postępującej modernizacji technologicznej oraz zwiększającej się świadomości ekologicznej społeczeństwa. Darmowe parkowanie, możliwość korzystania z buspasów, ulgi podatkowe oraz zwolnienie z akcyzy to tylko niektóre z udogodnień, które przekonują 31% Polaków do wyboru samochodu elektrycznego.
„Transformacja motoryzacji to jeden z kluczowych elementów walki ze zmianami klimatycznymi. Badanie pokazało, że mimo silnej wiary w mity, elektromobilność w Polsce ma ogromny potencjał. Naszą misją jest, aby BMW Group produkowało najbardziej zielone samochody elektryczne, a do 2030 r. mają one stanowić 50% naszej globalnej sprzedaży i będą dostępne we wszystkich segmentach BMW Group” – podsumowuje Mateusz Grupa.
[1] IBRM Samar, stan na 31.08.2024r.
[2] IBRM Samar, stan na 31.08.2024r.
[3] Badanie przeprowadzone przez SW Research w sierpniu 2024 r. w formie wywiadów online na zlecenie BMW Group Polska na reprezentatywnej próbie pełnoletnich Polek i Polaków.
[4] Definicja „normalnej jazdy” obejmuje jazdę po drogach publicznych z poszanowaniem obowiązujących przepisów, dostosowaną do panujących warunków atmosferycznych oraz rodzaju nawierzchni.
[5] Dane wewnętrzne BMW Group.
[6] Podczas normalnej jazdy.
[7] Dane wewnętrzne BMW Group.
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl