Nauka i technologie

Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji

20 listopada odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji w Sejmie RP, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Przewodniczącym zespołu jest Artur Łącki, szef parlamentarnego zespołu Województwa Zachodniopomorskiego, a jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.

Albert Gryszczuk, innowator i twórca pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego e-VanPL, podkreślił znaczący rozwój rynku pojazdów elektrycznych. Jego zdaniem inwestycje w nowoczesne technologie oraz infrastrukturę ładowania są kluczowe dla ułatwienia przejścia na transport zeroemisyjny.

„Widzimy ogromny potencjał w tej dziedzinie. Dziś do dyspozycji mamy polskie technologie firm płacących podatki w Zgorzelcu, w Województwie Dolnośląskim i dla Polski” – podkreślił Albert Gryszczuk.

Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności podkreślił konieczność współpracy w dążeniu do zrównoważonego rozwoju. Zaznaczył, że wsparcie innowacji w transporcie zeroemisyjnym ma kluczowe znaczenie dla przyszłości gospodarki i walki ze zmianami klimatycznymi.

Podczas spotkania Tadeusz Krupiński z Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE zaprezentował innowacyjną wizję nowego modelu polskiego systemu energetycznego, co stanowiło istotny moment wydarzenia.

„Współpraca między różnymi sektorami jest kluczem do osiągnięcia naszych wspólnych celów. W zespole parlamentarnym widzimy potencjał do realnych zmian, które zmienią oblicze polskiej energetyki i transportu. Potrzebne jest ministerstwo ds. energetyki skupiające zagadnienia energetyki. Obecnie polska energetyka jest rozproszona, ale niestety głównie po wielu ministerstwach” – podsumował Tadeusz Krupiński.

„Autobusy elektryczne to nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość. Musimy zainwestować w nowe rozwiązania, aby zredukować emisje i poprawić jakość życia w miastach. Potrzebujemy decyzji od właściciela, rządu, by rozwijać firmę. W przyszłym roku otwiera się portfel zamówień” – zaznaczył.

Piotr Śladowski z autobusu Pilea podkreślił rosnącą potrzebę elektryfikacji floty transportu miejskiego w kontekście transportu publicznego.

Dr Magdalena Lazarek mówiła o istotnym aspekcie transformacji, jakim są potrzeby kadrowe branży. Zdaniem Lazarek, wzrost sektora energii odnawialnej i elektromobilności stworzy nowe miejsca pracy, ale wymaga odpowiedniego przygotowania kadry. Natalia Kaczmarek podkreśliła potrzebę dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniających się warunków rynku.

„Regulacje muszą iść w parze z postępem technologicznym, aby nie blokować innowacji, które mogą przynieść korzyści ekologiczne i ekonomiczne” – dodała Kaczmarek. Łukasz Szeląg z Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Szczecinie mówił o roli lokalnych instytucji w kreowaniu nowych miejsc pracy w obszarze zrównoważonego transportu. „Naszym zadaniem jest wspieranie rozwoju lokalnego rynku pracy w zgodzie z trendami rozwoju branż związanych z zieloną energetyką” – zauważył Szeląg.

Mateusz Gawroniak, reprezentujący nowoczesne serwisy dla samochodów elektrycznych, podkreślił znaczenie odpowiedniej infrastruktury serwisowej. Powiedział, że aby przyspieszyć adaptację pojazdów elektrycznych, konieczne jest zaspokajanie potrzeb właścicieli tych aut poprzez oferowanie im usług na najwyższym poziomie.

Przedstawiciele samorządów zwracali uwagę na konieczność wsparcia finansowego dla miast. Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza, podkreślił, że mają gotowe projekty dotyczące transformacji energetycznej w miastach i sugerował, aby zamiast budować duże spalarnie, inwestować w mniejsze obiekty, które mogą zarówno rozwiązywać problem odpadów, jak i korzystać z ekologicznych źródeł energii.

„⁠e-Fasiąg może wozić turystów nad morzem i w górach. To budowa nowoczesnej oferty turystycznej. Możemy wozić turystów nad Morskie Oko w Zakopanem czy w Białowieży na bazie tego pojazdu” – zwracał uwagę Albert Gryszczuk.

Przed i po spotkaniu zespołu parlamentarnego przed Sejmem prezentowano pojazdy elektryczne polskiej produkcji, takie jak e-VanPL i autobus PILEA. Dzięki temu parlamentarzyści mieli okazję zobaczyć potencjał polskich przedsiębiorców z branży elektromobilności.

Podczas dyskusji panowała atmosfera pełna zaangażowania i nadziei na lepszą przyszłość. Uczestnicy spotkania, w tym parlamentarzyści, podkreślali, że wspólnymi siłami mogą przyczynić się do zrównoważonego rozwoju i innowacji w Polsce.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM