Wiadomości Polska Biznes i finanse E-commerce zyskuje na wartości. Kupujemy więcej, drożej i chętniej sięgamy po przedmioty z drugiej ręki – analiza OLX
Biznes i finanse

E-commerce zyskuje na wartości. Kupujemy więcej, drożej i chętniej sięgamy po przedmioty z drugiej ręki – analiza OLX

Obserwujemy rosnący udział e-commerce w rynku, przy jednoczesnym utrzymaniu się na zbliżonym poziomie procentu internautów dokonujących zakupów w sieci od 2023 roku. Można z tego wywnioskować, że dokonujemy zakupów częściej i w większej ilości, w tym także przedmiotów z drugiej ręki. Dane OLX, największego serwisu ogłoszeniowego w Polsce, potwierdzają tę tendencję – w październiku średnia wartość jednego przedmiotu kupionego z Przesyłką OLX wzrosła o 24% w ujęciu rocznym.

E-commerce rośnie w siłę

Według danych, ponad 40% klientów internetowych dokonuje zakupów online co najmniej raz w tygodniu. Najczęściej kupowane produkty to sprzęt AGD i RTV, książki oraz moda, ale rośnie także popularność zakupów używanych produktów. Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, aż 61% respondentów decyduje się na tego typu zakupy. Katalog dostępnych produktów stale się powiększa, na przykład na popularnej platformie OLX miesięcznie pojawia się ponad 3 miliony ofert sprzedaży damskich ubrań oraz ponad 3,5 miliona ofert produktów dla dzieci, a także produkty wyposażenia domu i ogrodu, elektronikę oraz rowery.

Więcej wydatków na zakupy internetowe

Badania wykazują, że stabilizacja sytuacji ekonomicznej przekłada się na wzrost wartości zakupów online. Raport „Nawyki e-zakupowe Polaków” pokazuje, że 41,7% respondentów wydaje miesięcznie 1000 zł lub więcej na zakupy w sieci. To powoduje również wzrost zainteresowania zakupami na platformie OLX. Najpopularniejszymi kategoriami są Dom i Ogród, Elektronika oraz produkty dla dzieci, a wzrosty wartości przedmiotów kupowanych z opcją Przesyłka OLX można zaobserwować we wszystkich kategoriach.

Istota zakupów online

Handel internetowy stale ewoluuje, co oznacza dostępność produktów, wygodę i szybkość transakcji, marketingu oraz obsługi klienta. Współcześnie klienci oczekują kontaktu z ludźmi, a nie wyłącznie z botami, co potwierdza, że relacje międzyludzkie są niezastąpione. Klienci pragną doświadczać emocji związanych z zakupami, oczekują indywidualnego traktowania i chcą poznać historię przedmiotów, które kupują. To obiecujący trend, który skłania do bardziej przemyślanych zakupów i refleksji nad przeszłością i przyszłością zakupionych przedmiotów oraz ich wpływem na życie i środowisko.

„Zakupy w Internecie są obecnie naszym chlebem powszednim. Przyzwyczailiśmy się do tego, że są wygodne, tanie i szybkie. Ale dzisiaj podczas zakupów w sieci szukamy też emocjonujących doświadczeń, podobnych do tych, których doświadczaliśmy w tradycyjnych sklepach. Coraz częściej też chcemy otaczać się nietuzinkowymi przedmiotami, które podkreślają naszą indywidualność. To właśnie tłumaczy ogromne zainteresowanie towarami z drugiej ręki, za którymi często stoi niezwykła historia. Takie właśnie historie opisał Witold Szabłowski w reportażu >>Istota rzeczy, to relacje między ludźmi<<. Rozmówcy, do których dotarł autor, to ludzie z pasją, którzy dzięki OLX mogli podzielić się nią z innymi, co w wielu przypadkach zaowocowało długotrwałą przyjaźnią” – komentuje Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy w OLX.

Możesz znaleźć ciekawe raporty dotyczące zachowań zakupowych online w 2024 roku, takie jak: Omni-commerce: Kupuje wygodnie 2024, Zakupy zagraniczne, produkty używane i płatności blikiem: raport e-commerce w Polsce 2024, oraz Nawyki e-zakupowe Polaków: raport 2024.


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version