Wiadomości Polska Biznes i finanse Konsumenci robią mądrzejsze zakupy w tegoroczny Black Friday: 38% już użyło lub planuje użyć GenAI do polowania na promocje
Biznes i finanse

Konsumenci robią mądrzejsze zakupy w tegoroczny Black Friday: 38% już użyło lub planuje użyć GenAI do polowania na promocje

– Badanie wykazało, że 60% respondentów uważa, że internet ułatwia zaangażowanie w akcje charytatywne, a główne zalety działalności dobroczynnej online to wygoda (54%) i szybkie przekazanie wsparcia (50%).
– Najważniejszymi powodami pomagania są satysfakcja (58%), współczucie (56%) oraz nadzieja na otrzymanie pomocy w trudnej sytuacji (51%).
– Z okazji 10-lecia istnienia Allegro Charytatywni, klienci przekazali ponad 265 mln na cele dobroczynne.

– Do 75% konsumentów planuje zakupy w Black Friday, Cyber Monday lub Dniu Singla.

– Oczekuje się, że średnie wydatki wzrosną o nawet 32% w porównaniu z 2023 rokiem, w zależności od badanego kraju.

– Ponad 60% konsumentów zaczyna szukać okazji w październiku lub na początku listopada, a 66% kupujących planuje wtedy zakupić prezenty.

– Konsumenci oczekują minimum 30% rabatu, aby uznać ofertę za atrakcyjną.

W miarę jak kryzys kosztów życia napędza poszukiwanie okazji, konsumenci planują wydać minimum 310 dolarów podczas tegorocznego Black Friday, Cyber Monday i Dnia Singla. Według przewidywań konsumenci w Szwajcarii (525 USD), Wielkiej Brytanii (475 USD) i USA (460 USD) wydadzą najwięcej.

W tegorocznym Black Friday kupujący korzystają z nowego narzędzia – generatywnej sztucznej inteligencji. Według badań, ponad jedna trzecia konsumentów (38%) już wykorzystała GenAI do zakupów lub planuje to zrobić podczas głównych wydarzeń sprzedażowych. Szczególnie dużą popularnością cieszy się ona wśród młodszych konsumentów, z 46% millenialsów i 52% przedstawicieli pokolenia Z, którzy już korzystają lub planują skorzystać z sztucznej inteligencji w celu ułatwienia zakupów. Respondenci wskazują, że używają tej technologii, aby znaleźć najlepsze oferty, wyszukać interesujące ich produkty oraz porównać przedmioty. Ponad 80% osób, które już eksperymentowały z GenAI, zgadza się, że technologia pomaga im podejmować mądrzejsze decyzje zakupowe, a prawie 40% planuje korzystać z niej częściej w przyszłości.

Według raportu Black Friday 2024 opracowanego przez Boston Consulting Group (BCG), badanie obejmowało analizę planów wydatkowych ponad 10 000 konsumentów na dziewięciu rynkach, w tym w Australii, Kanadzie, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Polsce, Wielkiej Brytanii i USA.

„W miarę jak inflacja uszczupla budżety domowe, generatywna sztuczna inteligencja umożliwia konsumentom podejmowanie szybkich, świadomych decyzji o tym, co i gdzie kupują” – mówi Jessica Distler, dyrektor zarządzająca i partner w BCG oraz współautorka badania: „This Black Friday and beyond, GenAI-enabled consumers will push retailers to up their game”.

Pomimo kryzysu dotyczącego kosztów życia, konsumenci nadal planują wydawać.

Podwyżki cen podstawowych towarów (81%) i trwająca inflacja (71%) pozostają głównymi obawami konsumentów. W odpowiedzi 49% podało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy ograniczyło zakupy nieistotnych przedmiotów, 45% częściej sprawdza i porównuje ceny, a 41% kupuje więcej w sklepach dyskontowych lub u detalistów.

Wbrew obawom, aż 75% konsumentów planuje zrobić zakupy podczas Black Friday, Cyber Monday lub Dnia Singla w tym roku. W większości krajów, w porównaniu z rokiem 2023, przewiduje się wzrost wydatków. Szczególnie w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Australii spodziewany jest dwucyfrowy wzrost wydatków (odpowiednio 32%, 22% i 18%).Badanie wykazało, że klienci, którzy zwracają uwagę na ceny, zaczynają wcześnie swoje świąteczne zakupy na wielkich wydarzeniach sprzedażowych, aby zaspokoić swoje potrzeby. Aż 66% respondentów planuje zakup prezentów, a 59% chce zaopatrzyć się w niezbędne produkty. Wydaje się, że odzież dla dorosłych i elektronika użytkowa nadal pozostają najpopularniejszymi kategoriami produktów.

Jeśli cena jest odpowiednia, konsumenci będą zainteresowani zakupem. W czasach inflacji oczekują oni znacznych obniżek cen, przy czym kwalifikuje się to jako „dobra oferta”.

Konsumenci szukają co najmniej 30% rabatu, a w kategoriach takich jak odzież dla dorosłych, oczekują co najmniej 36% zniżki, aby zdecydować się na zakup.

Badani konsumenci preferują prostotę, wybierając jasny rabat na wszystkie produkty jako swoją ulubioną formę oferty. Ekskluzywne wydarzenia i aktywności z elementami grywalizacji okazały się najmniej popularne, chociaż grywalizacja była nieco bardziej atrakcyjna dla konsumentów z pokolenia Z w porównaniu z innymi grupami wiekowymi.

Konsumenci, którzy zwracają uwagę na ceny, nie czekają do Black Friday – zaczynają polowanie wcześniej. Ponad 60% z nich szuka okazji już od października lub początku listopada, co daje sprzedawcom więcej czasu na wpływanie na wybory konsumentów.

„Sprzedawcy muszą docenić, jak sprytni są dzisiaj konsumenci. Oni zaczynają zakupy wcześnie i chcą widzieć prawdziwe, proste oferty – mówi Nate Shenck, globalny przewodniczący sektora detalicznego w BCG. – Marki, które oferują wyraźną wartość w połączeniu z personalnym podejściem, mają najlepsze szanse na zdobycie klientów w tym sezonie świątecznym”.

Bartosz Król, dyrektor, BCG: „Chociaż obawy związane ze wzrostem kosztów życia osłabły w porównaniu z ubiegłym rokiem, polscy konsumenci nadal obawiają się wpływu czynników makroekonomicznych (głównie inflacji) bardziej niż Francuzi, Niemcy czy Hiszpanie. W związku z tym duża część z nas (44%) wybiera tańsze zamienniki, (46%) ogranicza zbędne zakupy lub (48%) jeszcze częściej szuka obniżek cen i promocji.

Z lokalnej perspektywy, Czarny Piątek wciąż pozostaje najbardziej znanym wydarzeniem promocyjnym, z 93% świadomością wśród konsumentów. Z tego 76% planuje konkretne zakupy, podczas gdy 71% rozpoznaje Cyberponiedziałek, a 58% zna Dzień Singla. Prognozuje się niewielki wzrost średnich wydatków podczas listopadowych wyprzedaży o około 9% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji podczas nadchodzących promocji, gdyż częściej niż inne narody celują w produkty luksusowe lub droższe, na które oszczędzają od dłuższego czasu. Dodatkowo, zaczynamy szukać okazji jeszcze w październiku lub na początku listopada. Wykorzystujemy również technologię, taką jak GenAI, do porównywania ofert, cen, sprawdzania dostępności, czy generowania list zakupowych. Aż 50% polskich konsumentów planujących wykorzystanie listopadowych promocji korzysta podczas zakupów z rozwiązań GenAI, co stanowi największy odsetek w porównaniu z innymi krajami.

Skorzystaj z linku, aby pobrać publikację: https://www.bcg.com/publications/2024/black-friday-genai-helps-consumers-find-bargains


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version