Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo KPRM: Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk (komunikat)
Polityka i społeczeństwo

KPRM: Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk (komunikat)

– Kancelaria Prezesa Rady Ministrów ogłasza:

Polska staje się coraz większym eksporterem zbóż, produkując w 2024 roku prawie 36 mln ton ziarna przy krajowym zużyciu ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża mogą być sprzedawane za granicę, więc konieczne jest powiększanie polskich portów, aby zagospodarować rosnącą produkcję i usprawnić tranzyt z Ukrainy. Premier Donald Tusk odwiedził miejsce rozbudowy Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk, który ma zostać ukończony do 2026 roku.

W trosce o bezpieczeństwo żywnościowe i stabilność rolnictwa, rząd polski podejmuje działania mające na celu zwiększenie eksportu zboża za granicę, co również odpowiada oczekiwaniom branży zbożowej.

Te działania mają na celu zwiększenie przepustowości eksportu zboża za granicę, co wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo żywnościowe i stabilną sytuację w rolnictwie.

Prezes Rady Ministrów podczas konferencji prasowej w Porcie Gdańsk zapowiedział, że terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale także będzie instrumentem służącym ochronie narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników.

W 2026 roku Polska będzie miała nowy terminal zbożowy, którego operatorem będzie spółka Port Gdański Eksploatacja, w 100% należąca do Skarbu Państwa, dzięki inwestycji.

Premier wyjaśnił, że ta inwestycja umożliwi prowadzenie w pełni kontrolowanej, świadomej polityki zbożowej w sytuacji kryzysowej, dodając że poprzednicy obiecali „zboże na wierzbie”, a teraz mamy już konkretne decyzje do 2026 roku.

Zwiększenie zdolności przeładunkowych terminala do ok. 2,9 mln ton rocznie jest kluczowe dla rozwoju gospodarki morskiej.

Wzrost inwestycji w infrastrukturę portową przyczynia się do wzrostu siły polskiej gospodarki, nie tylko w sektorze morskim, ale także w branżach rolniczych, rolno-spożywczych i przetwórczych.

Dzięki dobrej kondycji finansowej polskich portów, inwestycje w obszary zapewniające bezpieczeństwo i siłę rozwojową są kluczowe. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił plany budowy całkowicie polskiego terminala zbożowego o dużej przepustowości i rozbudowy magazynów zwiększających pojemność do ponad 150 tys. ton.

Gdański port inwestuje prawie 400 mln zł w rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej w związku z budową terminala zbożowego.

Umowa na budowę infrastruktury służącej realizacji terminala gazowego zostanie podpisana na początku 2025 roku, co oznacza dalsze inwestycje w porcie w Gdańsku.

Urząd Morski przeznaczy ok. 800 mln zł na inwestycję związaną z terminaliem gazowym, co będzie kolejnym krokiem do poprawy bezpieczeństwa.

Dzięki inwestycjom rządu, polskie porty staną się istotnym filarem bezpieczeństwa, zarówno ekonomicznego, energetycznego, jak i militarnego.

Inwestycja związana z Terminalem Zbożowym ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Gdańska.

Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, podkreśliła znaczenie współpracy przy inwestycjach dla rozwoju miasta, wyrażając zadowolenie z nowej inwestycji.

Gdańsk jest zainteresowany głównie transportem zboża do portu za pomocą kolei.

Terminale Zbożowe w Porcie Gdańsk:

Spółka Port Gdański Eksploatacja, należąca do grupy kapitałowej Morskiego Portu Gdańsk S.A., planuje zbudować terminal zbożowy. Inwestycja w 9 dodatkowych magazynów zwiększy zdolność przeładunkową z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie, co uczyni PGE kluczowym podmiotem dla polskiego eksportu zbóż.

Zdjęcia znajdziesz tutaj: https://www.flickr.com/photos/premierrp/albums/72177720322318759/

Zobacz także nasze wideo: https://www.youtube.com/watch?v=1EZP-Dz6hRQ

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version