Według raportu, kluczowym czynnikiem napędowym wzrostu i zmian w 2025 roku będzie generatywna sztuczna inteligencja, zaawansowane narzędzia do pomiaru skuteczności działań marketingowych oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy obszarami IT, nauki o danych i marketingu.
Niedawno opublikowany doroczny raport NIQ, światowej firmy zajmującej się badaniami konsumenckimi, podkreśla zmieniające się priorytety oraz troski managerów ds. marketingu na całym świecie. Raport analizuje sposoby radzenia sobie z pozytywnymi i negatywnymi trendami w ramach planów strategicznych na 2025 r. oraz omawia nową erę sztucznej inteligencji (AI) w marketingu.
Konsumenci, którzy nadal zmaga się z rosnącymi cenami żywności i mediów, oraz zbliżającym się zagrożeniem spowolnienia gospodarczego, zmieniają swoje wzorce wydatków w branży pakowanych towarów konsumenckich i sprzedaży detalicznej. Sztuczna inteligencja może mieć istotny wpływ na długoterminowe strategie marketingowe, takie jak działania promocyjne i budowanie marki, ponieważ konsumenci nadal szukają nowych możliwości oszczędzania pieniędzy. Nawet w obliczu trudności gospodarczych, istnieją możliwości rozwoju działalności marketingowej.
Badanie wykazało, że kierownicy ds. marketingu pozostają optymistyczni co do przyszłości – aż 78% z nich przewiduje, że za trzy lata ich pozycja się umocni. Obecnie ponad połowa (56%) uważa marketing za kluczową działalność wspierającą bezpośrednie cele handlowe (w 2023 r. było to 63%), co odzwierciedla pewne przesunięcie w kierunku budowania marki na dłuższą metę. Chociaż 60% managerów marketingu potrafi uzasadnić inwestycje w działania marketingowe (spadek z 65% w 2023 r.), coraz więcej dyrektorów generalnych i finansowych dostrzega długofalową wartość inwestycji w markę (44% w 2024 r. w porównaniu z 41% w 2023 r.). Marketingowcy coraz częściej korzystają z sztucznej inteligencji jako kluczowego narzędzia do radzenia sobie z głównymi wyzwaniami, co sugeruje, że ta technologia może odgrywać kluczową rolę w przekształcaniu sposobów reagowania na coraz bardziej złożone czynniki w przyszłości.
„przyszłość marketingu ukształtuje sztuczna inteligencja. Choć pozostałe aspekty strategii dyrektorów ds. marketingu w 2024 r. pozostały bez zmian, generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) napędza istotny wzrost i zmiany oraz staje się nadrzędnym elementem koszyka działań marketingowych pozwalającym przyspieszyć rozwój. AI może usprawnić wszystko: od interakcji z klientami po opracowanie pomysłów, zbieranie danych, analizę, podsumowanie informacji z wielu projektów i otwarcie nowych możliwości”.
Odnosząc się do ustaleń, Marta Cyhan-Bowles, dyrektor ds. komunikacji i globalny manager centrum doskonałości marketingowej w NIQ, powiedziała:
Najważniejsze trendy wpływające na decyzje marketingowe w 2025 r.:
- coraz większe wykorzystanie AI w ramach funkcji marketingowych: marketingowcy wyższego szczebla coraz częściej plasują generatywną sztuczną inteligencję w samym sercu realizowanej strategii – 72% z nich używa jej do tworzenia treści i materiałów kreatywnych, 67% – do pomiaru kondycji marki, 65% – do planowania i optymalizacji zasobów, a 30% – do opracowywania produktów. Generatywna sztuczna inteligencja odciśnie znaczące piętno na wszystkich funkcjach marketingowych, ponieważ marketingowcy wykorzystują ją również do wzbogacania doświadczeń klientów;
- AI w coraz szybszym tempie zwiększa zaufanie do wykorzystywania danych: informacje oparte na danych stają się przewagą konkurencyjną dla marketingowców, a wykorzystywanie sztucznej inteligencji sprzyja zwiększeniu zaufania do tych informacji. Większość marketingowców (81%) wykorzystuje dane do monitorowania wydajności, a ponad połowa (60%) organizacji opierających się na danych ma dziś ogromne zaufanie do swoich zdolności pod względem analizy danych. Pomimo tego pozytywnego trendu 31% marketingowców wyższego szczebla w dalszym ciągu napotyka trudności w zakresie łączenia danych pochodzących z różnych źródeł, co podkreśla potrzebę korzystania z zaawansowanych narzędzi wspomaganych sztuczną inteligencją. AI w dalszym ciągu pełni wiodącą rolę w kształtowaniu informacji możliwych do przekucia w działania, zapewniając potencjalne rozwiązania pozwalające zwiększyć precyzję i opłacalność pomiarów skuteczności marketingu;
- poprawa kondycji marketingu: wskaźnik perspektyw dla dyrektorów ds. marketingu, który monitoruje najważniejsze aspekty organizacji skupionych wokół działań marketingowych, w 2024 r. uległ nieznacznej poprawie. Ogólna „kondycja” marketingu również polepszyła się – zwłaszcza w Europie, gdzie odnotowano wzrost o cztery punkty procentowe w zakresie nastrojów dzięki lepszemu dostosowaniu do założeń kierownictwa. AI pełni kluczową rolę w zakresie tych zmian i jest wykorzystywana do napędzania innowacji i strategii biznesowych w marketingu;
- AI eliminuje lukę pomiędzy klientami a przedsiębiorstwami, umożliwiając lepsze zrozumienie preferencji konsumentów: AI usprawnia również rozwój produktów skoncentrowany na kliencie w perspektywie długoterminowej. Opracowany przez NIQ eksplorator reklam BASES pomaga marketingowcom w doskonaleniu wartości marki i zapewnia dokładniejsze informacje na temat preferencji konsumentów. Dzięki wykorzystaniu AI marketingowcy mogą priorytetowo traktować kreatywne informacje, testować wiele iteracji reklam i wywiązywać się z terminów bez uszczerbku dla jakości;
Znaczenie tych trendów w 2025 r.
Według najnowszego raportu o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu, sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę we wszystkich obszarach marketingu do 2025 r. Priorytetem dla marketingowców wyższego szczebla jest optymalizacja AI oraz narzędzi związanych z danymi w celu skutecznego radzenia sobie z przyszłymi wyzwaniami. Najważniejsze kwestie, które należy wziąć pod uwagę to:
Zapoznaj się z raportem dotyczącym perspektyw dla dyrektorów ds. marketingu na rok 2025, obejmującym priorytety i możliwości marketingowe, potencjał i wpływ AI na marketing oraz budowanie zaufania do AI na potrzeby przyszłych strategii marketingowych. Pobierz kopię raportu tutaj: https://nielseniq.com/global/en/insights/report/2024/cmo-outlook-for-2025/
Informacje o raporcie:
Raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu na rok 2025 został opracowany przez NIQ i opiera się na badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród niemal 600 kierowników wyższego szczebla ds. marketingu z firm o rocznych dochodach powyżej 50 mln USD lub zatrudniających ponad 250 pracowników. Ankieta obejmuje 18 krajów reprezentujących różne regiony geograficzne. Badanie uwzględnia dyrektorów ds. marketingu, kierowników ds. marki, dyrektorów lub wiceprezesów odpowiedzialnych za marketing, markę, działania marketingowe lub doświadczenia klientów.
O NIQ:
NIQ to firma zajmująca się wywiadem konsumenckim, umożliwiająca zrozumienie zachowań zakupowych konsumentów. W 2023 roku doszło do połączenia NIQ i GfK, dwóch liderów branży. Obecnie NIQ prowadzi działalność w ponad 95 krajach obejmujących 97% PKB. Dzięki interpretacji danych i wnioskom z zachowań konsumentów – które są wyciągane za pomocą zaawansowanych funkcji analitycznych naszych platform – NIQ dostarczy ci kompletny obraz sytuacji, czyli Full View™.
Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę www.niq.com.
Oficjalną, obowiązującą wersję niniejszego zawiadomienia stanowi tekst oryginalny sporządzony w języku źródłowym. Tekst tłumaczenia służy wyłącznie celom orientacyjnym i ułatwienia zrozumienia zawiadomienia, należy interpretować go w odniesieniu do tekstu źródłowego, który jest jedyną wersją mającą skutki prawne.
Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl