Nauka i technologie

Człowiek w centrum cyfryzacji

Cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, usługi cyfrowe w ochronie zdrowia i edukacja cyfrowa to główne obszary poruszone w raporcie eksperckim „Polska 5.0 dla Obywatela. Priorytety Transformacji Cyfrowej w Polsce – wyzwania i rekomendacje na lata 2025-2028. Perspektywa Obywatela”, który został przygotowany z inicjatywy Krajowej Izby Gospodarki Cyfrowej.W dniu 29 listopada w Centrum Prasowym PAP odbyła się debata, podczas której omówiono kluczowe wnioski i rekomendacje z raportu. W dyskusji wzięli udział eksperci KIGC, przedstawiciele globalnych firm technologicznych, instytucji publicznych i naukowych oraz mediów.

„W obliczu rewolucyjnych zmian technologicznych, kluczowe jest zrozumienie wyzwań, które stoją przed społeczeństwem oraz wskazanie konkretnych rekomendacji, które umożliwią skuteczną adaptację do nowych realiów” – podkreśla w raporcie Anita Tomaszewska, prezes zarządu KIGC.

„Transformacja cyfrowa to nie tylko kwestia technologii, ale także proces społeczno-kulturowy. Kluczowym wyzwaniem jest projektowanie rozwiązań cyfrowych, które są bezpieczne, intuicyjne, dostępne i odpowiadają na potrzeby obywateli” – wskazał w opracowaniu Bartosz Loba, moderator debaty, pełnomocnik zarządu KIGC ds. transformacji cyfrowej sektora publicznego.

Cyfryzacja dla ucznia, obywatela, pacjenta

Autorzy raportu przyjęli perspektywę obywatela w swoich opracowaniach, aby zbadać wyzwania procesów cyfryzacji.

W debacie w PAP również poruszano kwestię, jak istotne są potrzeby użytkowników i dobro człowieka jako kluczowy punkt odniesienia w cyfryzacji i rozwoju nowych technologii.

Według Wojciecha Demediuka, dyrektora Departamentu e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, „pacjent i usługi dla niego są w centrum naszych działań”. Zapowiedział, że do zakończenia KPO Ministerstwo Zdrowia będzie pracować nad wdrożeniem kolejnych dziewięciu usług z zakresu e-zdrowia, tak by dokumentacja podążała za pacjentem.

„Dzięki temu pacjent będzie dysponować kompletem swojej dokumentacji, lekarze będą mogli podejmować trafniejsze diagnozy, a docelowo dane będą mogły posłużyć rozwojowi profilaktyki” – podkreślił dyrektor Demediuk.

Cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, usługi cyfrowe w ochronie zdrowia i edukacja cyfrowa to najważniejsze tematy raportu eksperckiego „Polska 5.0 dla Obywatela. Priorytety Transformacji Cyfrowej w Polsce – wyzwania i rekomendacje na lata 2025-2028. Perspektywa Obywatela”, przygotowanego z inicjatywy Krajowej Izby Gospodarki Cyfrowej.

Kluczowe wnioski, rekomendacje z raportu omawiano 29 listopada w Centrum Prasowym PAP podczas debaty z udziałem ekspertów KIGC, przedstawicieli globalnych firm technologicznych, instytucji publicznych i naukowych oraz mediów.

„Nowe interdyscyplinarne spojrzenie na technologie, wyrażone w raporcie, a także prezentowane dziś w debacie jest niezbędne dla dalszego odpowiedzialnego rozwoju cyfryzacji. Wykorzystania nowych narzędzi, w tym sztucznej inteligencji, nie można odwrócić i dlatego administracja publiczna musi brać czynny udział w rewolucji technologicznej, której jesteśmy świadkami i współtwórcami” – powiedziała Małgorzata Olszewska, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

„cyfryzacja opieki zdrowotnej poprawiła efektywność oraz zwiększyła komfort pacjentów, pozwalając na lepsze zarządzanie swoim zdrowiem zdalnie, bez konieczności osobistych wizyt w placówkach medycznych w przypadkach tego niewymagających”.

Adam Paczuski, prezes zarządu TSS, i pełnomocnik zarządu KIGC ds. sztucznej inteligencji, zauważył w raporcie:

Według Przemysława Kuna, zastępcy dyrektora NASK odpowiedzialnego za program Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, istnieje konieczność rozbudowy infrastruktury wspierającej rozwój kompetencji cyfrowych.

„Kluczowe dla nas wyzwanie to rozwijanie infrastruktury, która służy uczniom, nauczycielom i społecznościom lokalnym. NASK podłączył do szybkiego, bezpiecznego i bezpłatnego internetu wszystkie szkoły w Polsce. Sieć ma wiele zastosowań, w tym wykorzystywana jest do obsługi lokali wyborczych w szkołach, a także do podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych użytkowników. Bez dalszej rozbudowy infrastruktury nie będzie rozwoju. Obywatele muszą mieć zapewniony równy dostęp do usług cyfrowych i to jest nasza misja” – podkreślał Przemysław Kuna.

„Im więcej człowieka w technologii, tym większa potrzeba ochrony i bezpieczeństwa. Niezwykle istotna jest przy tym rola mediów i liderów opinii w przedstawianiu wyzwań, przed którymi stajemy” – powiedział August Żywczyk z serwisu CyberDefence24.

„W ostatnich latach kluczowym aspektem funkcjonowania organizacji stało się bezpieczeństwo. Organizacje podejmują wiele wysiłków, by zapewnić je w ramach organizacji, ale w dobie cyfrowego rozwoju niezwykle ważnym elementem staje się również często pomijane bezpieczeństwo łańcucha dostaw” – wskazuje w raporcie KIGC Dariusz Piotrowski, dyrektor zarządzający Dell Technologies Polska.

„W obliczu ciągłego rozwoju technologicznego i zwiększającej się roli cyfryzacji, wdrażanie skutecznych strategii cyberbezpieczeństwa staje się nieodłącznym elementem ochrony społeczeństwa oraz gospodarki przed coraz bardziej zaawansowanymi zagrożeniami cyfrowymi” – podkreślił Grzegorz Latosiński, country manager Poland, Paloalto Networks.

„inwestycje w zaawansowane rozwiązania ochrony, jak i regularne audyty bezpieczeństwa, są kluczowe nie tylko dla ochrony cennych danych, ale także dla zapewnienia ciągłości działania w obliczu rosnących zagrożeń”.

W debacie podkreślano znaczenie nie tylko infrastruktury i kompetencji, ale także wskazano na istotną rolę mediów i liderów opinii.

Cyberbezpieczeństwo fundamentem odpowiedzianej cyfryzacji

Wprowadzenie odpowiednich procedur i rozwiązań na rzecz cyberbezpieczeństwa to, w ocenie ekspertów, filar rozwoju cyfrowego każdej organizacji i państwa.

Adam Ponichtera, ekspert KIGC i dyrektor polskiego oddziału Data4, inwestora i operatora centrów danych, wyraził podobną opinię, wskazując, że:

Prezes zarządu Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji Aleksandra Kostrzewa zwróciła także uwagę na podnoszenie standardów jakości i poziomu bezpieczeństwa w wyniku procesów certyfikacji.

„Ogromną korzyścią dla przedsiębiorstwa jest również sam proces certyfikacji, który wymaga od firmy wdrożenia rygorystycznych praktyk i procedur, związanych z bezpieczeństwem informacji” – podkreśliła Aleksandra Kostrzewa.

„Wykrywanie oraz efektywne reagowanie na zagrożenia stanowi kluczowy aspekt utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Aby to osiągnąć, organizacje powinny wykorzystywać zaawansowane technologie i metody wykrywania zagrożenia” – podkreśliła Ewa Sztyber z Dell Technologies Polska.

Podkreślono również konieczność odpowiedniego przygotowania do działań w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Zdaniem ekspertów Polska osiągnęła bardzo wysoki poziom kompetencji w cyberbezpieczeństwie, zarówno w obszarze kompetencyjnym, jak i infrastrukturalnym. Ważne jest kontynuowanie efektywnego dialogu między sektorem publicznym i prywatnym, ponieważ praca nad budową systemu cyberbezpieczeństwa jest procesem ciągłym.

„Polska zdołała osiągnąć pewne sukcesy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, realizując kampanie edukacyjne i zwiększając współpracę międzynarodową. Jednak nadal istnieją znaczące luki, szczególnie w świadomości społecznej i dostępności edukacji” – podsumował Arkadiusz Lefanowicz, przewodniczący Rady Fundacji IT Leader Club Polska oraz dyrektor Akademii Zarządzania IT Administracji Publicznej.

Cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, usługi cyfrowe w ochronie zdrowia i edukacja cyfrowa to najważniejsze tematy raportu eksperckiego „Polska 5.0 dla Obywatela. Priorytety Transformacji Cyfrowej w Polsce – wyzwania i rekomendacje na lata 2025-2028. Perspektywa Obywatela”, przygotowanego z inicjatywy Krajowej Izby Gospodarki Cyfrowej.

Kluczowe wnioski, rekomendacje z raportu omawiano 29 listopada w Centrum Prasowym PAP podczas debaty z udziałem ekspertów KIGC, przedstawicieli globalnych firm technologicznych, instytucji publicznych i naukowych oraz mediów.

„Bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, podobnie jak każdy inny wymiar bezpieczeństwa, to jednak przede wszystkim ludzie, stan ich wiedzy na temat zagrożeń w sieci i wzajemne zaufanie” – dodała prezes Aleksandra Kostrzewa z PCBC.

Przemysław Kun podkreślił, że NASK zawsze stawia na użytkownika, ucznia i nauczyciela jako punkt odniesienia w swoich działaniach. Dedykowane programy i działania są skierowane do każdej z tych grup, pomagając w rozwoju kompetencji cyfrowych.

Bezpieczna cyfryzacja jako priorytet

NASK konsekwentnie dąży do zapewnienia bezpiecznej cyfryzacji poprzez odpowiednie programy i działania skierowane do użytkowników, uczniów i nauczycieli. Przemysław Kun podkreśla, że priorytetem jest podnoszenie poziomu kompetencji cyfrowych każdej z tych grup.

„Tak naprawdę dobrze byłoby co pół roku sobie taką wiedzę też odświeżać” – zaznaczył Radosław Potrac.

„Urzędnicy muszą systematycznie podnosić kompetencje, aby byli konkurencyjni na rynku, aby potrafili odpowiednio weryfikować i wdrażać rozwiązania” – powiedział Arkadiusz Lefanowicz. „W zakresie wdrażania AI trzeba wypracować rozwiązania tożsame z dodatkami dla specjalistów od cyberbezpieczeństwa, tak by administracja publiczna przyciągała i zatrzymywała dobrych specjalistów i w tej dziedzinie” – dodał.

„Podstawowym wyzwaniem jest wdrożenie środowiska nauczania uwzględniającego systemowe rozwiązania technologiczne oferujące immersyjne podejście do kształcenia w postaci treści oraz urządzeń XR” – wskazuje dr Adam Bednarek z Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. „Jedną z głównych zalet narzędzi XR jest to, że zapewniają one wciągające doświadczenia, które pozwalają użytkownikom na interakcję z wirtualnymi obiektami w sposób, który wydaje się naturalny i intuicyjny” – zaznacza naukowiec.

Radosław Potrac, Nauczyciel Roku 2023, porównał szkolenia z cyberbezpieczeństwa do szkoleń z pierwszej pomocy, podkreślając ich znaczenie.

Od ponad 10 lat Akademia Zarządzania IT w Administracji Publicznej kładzie duży nacisk na kształcenie kompetencji cyfrowych w sektorze publicznym.

Cyfrowe narzędzia edukacyjne i nowe formy kształcenia odnoszą sukces na potrzeby rynku.

Cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, usługi cyfrowe w ochronie zdrowia i edukacja cyfrowa to główne tematy raportu eksperckiego „Polska 5.0 dla Obywatela. Priorytety Transformacji Cyfrowej w Polsce – wyzwania i rekomendacje na lata 2025-2028. Perspektywa Obywatela”.

Kluczowe wnioski i rekomendacje z raportu omawiano 29 listopada w Centrum Prasowym PAP podczas debaty z udziałem ekspertów KIGC, przedstawicieli globalnych firm technologicznych, instytucji publicznych i naukowych oraz mediów.

Autorzy raportu w swoich opracowaniach przyjęli perspektywę obywatela, aby przyjrzeć się wyzwaniom procesów cyfryzacji.

W debacie w PAP również omawiano znaczenie roli mediów, liderów opinii, a także infrastruktury w rozwoju kompetencji cyfrowych.

Jak powiedział Wojciech Demediuk, dyrektor Departamentu e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, „to pacjent i usługi dla niego są w centrum naszych działań”.

Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK, podkreślił konieczność rozbudowy infrastruktury, która pomaga w rozwijaniu kompetencji cyfrowych.

W debacie podkreślono znaczenie odpowiedniego przygotowania do działań w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz potrzebę rozbudowy infrastruktury.

AI w służbie człowiekowi

W debacie wiele podejmowanych wątków odwoływało się do rewolucji sztucznej inteligencji. Jak stwierdził dr inż. Karol Antczak z TSS, Polacy dostrzegają ogromny potencjał AI w wielu dziedzinach życia.

„Większość ośrodków akademickich w Polsce wdraża i udoskonala rozwiązania technologiczne, umożliwiające nauczanie przez internet. Zaskakująco pozytywnie przyczyniła się do tego pandemia” – Lidia Mirowska z Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego.

„prawidłowo i metodycznie zastosowane technologie mogą znacząco wspierać proces edukacyjno-terapeutyczny. Mogą uatrakcyjniać zajęcia, motywować uczniów do nauki, pomagać w konstruowaniu dostosowań wymagań edukacyjnych, uczyć krytycznego myślenia i wspierać tworzenie zindywidualizowanych materiałów edukacyjnych. Zaznacza też, że także: „mądrze wykorzystywane smartfony mogą być używane jako pomoc dydaktyczna. Smartfony są integralną częścią współczesnego życia młodych ludzi”.

Zyta Czechowska, Nauczyciel Roku 2019, dodaje, że:

Radosław Potrac podkreśla, że w erze Big Data umiejętność selektywnego gromadzenia, analizowania i interpretowania informacji jest niezbędna. Umiejętność obserwacji zmian i optymalizacja wysiłku pozwala na wysnuwanie cennych spostrzeżeń z ogromnych zbiorów danych, wspomagających podejmowanie decyzji.

„Gdzie mamy w Polsce kluczowy potencjał? To potencjał ludzki. Mamy najlepszych algorytmików na świecie, najlepszych matematyków na świecie, najlepszych informatyków. Rewolucja opiera się na ludziach. Dlatego człowiek był i jest zawsze w centrum technologii i cyfrowego rozwoju” – zauważył.

„mimo pewnych obaw Polacy dostrzegają ogromny potencjał AI w wielu dziedzinach życia. To stawia przed nami wyzwanie budowania zaufania do tej technologii i edukowania społeczeństwa w zakresie jej bezpiecznego i odpowiedzialnego wykorzystania”.

Karol Tokarczyk z Polityki Insight zauważył, że potrzebujemy odpowiednich środków i regulacji rynku zarówno w obszarze edukacji, jak i technologii.

Dariusz Piotrowski z Dell Technologies zauważył, że rewolucja AI to największa nowość w branży IT, której jesteśmy obecnie świadkami.

AI – nowa era technologii

W debacie podjęto wiele tematów związanych z rewolucją sztucznej inteligencji. Jak stwierdził dr inż. Karol Antczak z TSS:

Dodał, że rozwój sztucznej inteligencji odbywa się obecnie w dwóch pozornie sprzecznych kierunkach. Z jednej strony człowiek jest stawiany w centrum, a narzędzia AI wspomagają go w tle, a z drugiej strony jest to pełna automatyzacja pewnych procesów. Powyższe podejścia się uzupełniają, w przyszłości prace żmudne i o niskim profilu ryzyka będą oddawane sztucznej inteligencji, natomiast rzeczy istotne lub przyjemne będą pozostawały w gestii ludzi.

„Wraz z dojrzewaniem w 2024 roku modeli Generatywnych AI (sztuczna inteligencja potrafiąca generować różnego rodzaju obrazy, teksty, filmy i inne media) nastąpi wzrost produktywności operacji cyberbezpieczeństwa w zespołach szybkiego reagowania (SOC) . To istotnie zmienia podejście z reaktywnego na proaktywne, kładąc znaczny nacisk na budowanie platform wczesnego wykrywania i ostrzegania o zagrożeniach opartych na AI” – podkreślił Grzegorz Latosiński z Paloalto Networks.

Według ekspertów, rozwój sztucznej inteligencji ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo cybernetyczne.

Uczestnicy debaty zgodnie stwierdzili, że szybki rozwój transformacji wymaga ścisłej współpracy między sektorami. Jednym z głównych wyzwań, zgodnie z ekspertami KIGC, jest edukacja i rozwijanie kompetencji cyfrowych, czyli umiejętności korzystania z technologii jako wsparcia dla rozwoju.

Raport „Polska 5.0 dla Obywatela” zawiera analizy i rekomendacje ekspertów dotyczące priorytetów transformacji cyfrowej w Polsce na lata 2025-2028 z perspektywy obywatela.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM