Wiadomości Polska Biznes i finanse Badanie NIQ ujawnia nieznane wcześniej nastawienie konsumentów do reklam wygenerowanych przy użyciu sztucznej inteligencji
Biznes i finanse

Badanie NIQ ujawnia nieznane wcześniej nastawienie konsumentów do reklam wygenerowanych przy użyciu sztucznej inteligencji

Wyniki nowych badań zostaną oficjalnie przedstawione podczas 2025 Consumer Electronics Show (CES).

W czasie, gdy generatywna sztuczna inteligencja przesuwa granice w branżach kreatywnych, NielsenIQ (NIQ) ujawniła wyniki przełomowych nowych badań nad tym, jak mózg konsumenta przetwarza reklamy wygenerowane przez AI. Z badań płyną wnioski o krytycznym znaczeniu dla twórców reklam, próbujących manewrować między szansami i wyzwaniami, jakie niesie ze sobą ta nowa technologia. NIQ przedstawi omówienie tych wyników w kontekście zmian pokoleniowych podczas sesji panelowej w ramach CES 2025, zatytułowanej „Adaptacja do zmian: demografia a strategie w reklamie” w czwartek 9 stycznia o godz. 10:00 PST.

„Marki i agencje w szybkim tempie wprowadzają innowacje, wykorzystując w swoich reklamach treści wygenerowane przez AI. Muszą być przy tym ostrożni, gdyż z naszych badań wynika, że konsumenci są dość wrażliwi na autentyczność tworzonych reklam, zarówno na poziomie dorozumianym (nieświadomym), jak i jawnym (świadomym). Chcąc tworzyć skuteczne reklamy, marki muszą uczynić priorytetem kreatywną ocenę stymulowaną przez wyciągnięte wnioski”.

W swoim komentarzu do tych odkryć Ramon Melgarejo, prezes działu analiz i wniosków strategicznych w NIQ , powiedział:

Kluczowe wyniki badań nad reklamami stworzonymi przy użyciu AI:

1. Negatywny efekt aureoli wokół marki

Konsumenci intuicyjnie rozpoznali większość reklam wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, uznając je za mniej interesujące i bardziej „irytujące,” „nudne” i „niejasne” od reklam tradycyjnych. Odczucia te sugerują, że reklamy wygenerowane przez AI mogą wywoływać negatywny efekt aureoli wokół marki, co z kolei może pogorszyć postrzeganie przez konsumentów zarówno reklamy, jak i samej marki.

Badania wykazały, że reklamy generowane przez sztuczną inteligencję nie aktywują pamięci w taki sam sposób, jak reklamy tradycyjne. Nawet te uznane za wysokiej jakości, wydają się mieć mniejszy wpływ na aktywację pamięci w mózgu. Jest to istotne zjawisko, które może wpływać na motywację konsumentów do podejmowania działań.

Możliwe, że istnieje niedopasowanie między treściami reklam generowanych przez sztuczną inteligencję a istniejącymi strukturami pamięci, co prowadzi do słabszej reakcji mózgu. To z kolei może prowadzić do osłabienia efektywności tych reklam w przekazywaniu swoich komunikatów.

3. Wpływ wzmacniania wizerunku marki przez reklamy generowane przez AI

Reklamy generowane przez sztuczną inteligencję mogą skutecznie wzmacniać istniejące skojarzenia z marką, ale mogą również przyczynić się do negatywnego postrzegania marki ze względu na efekt aureoli.

4. Wpływ grafiki na umysł

Reklamy generowane przez AI z niską jakością grafiki mogą zwiększać wysiłek umysłowy potrzebny do ich przetworzenia, co może odwrócić uwagę od zamierzonego przekazu. Dlatego wysoka jakość grafiki jest kluczowa dla skutecznego komunikowania przekazu marki.

„Gdy reklamodawcy eksperymentują ze sztuczną inteligencją, by zoptymalizować proces tworzenia reklam i obniżyć koszty, nasze badania wskazują na krytyczne granice tego podejścia – wyjaśnia Marta Cyhan-Bowles, główna dyrektor ds. komunikacji i szefowa globalnego marketingu w NIQ . – Nasza strategia oparta na neurobiologii ujawnia, w jaki sposób konsumenci nieświadomie odbierają treści wytworzone przez sztuczną inteligencję i podkreśla istnienie cienkiej granicy między innowacją a dyskomfortem”.

Idąc w kierunku transformacji

Cyhan-Bowles ostrzega, że mimo obiecującego potencjału sztucznej inteligencji do generowania pomysłów i testowania zasobów marki na wczesnych etapach, niska jakość wykonania treści AI może zaszkodzić wartości marki. Choć ta nowa i szybko rozwijająca się technologia nie zastąpi natychmiast tradycyjnego tworzenia reklam, jej możliwości mogą wspierać procesy twórcze – pod warunkiem, że zostanie zintegrowana w sposób przemyślany.

Technologia sztucznej inteligencji jest kluczowym narzędziem wspierającym skuteczność marketingową oraz tworzenie produktów dopasowanych do długofalowych potrzeb klientów. Dzięki AI możliwe jest uzyskanie głębszego wglądu w preferencje konsumentów, co pozwala firmom lepiej zrozumieć swoich klientów. Innowacyjne narzędzia, takie jak NIQ’s Ad Explorer, umożliwiają sprzedawcom zwiększenie wartości marki poprzez wykorzystanie nieuświadomionych odczuć klientów do tworzenia kreatywnych kampanii, testowania różnych wersji reklam oraz utrzymywania terminów bez utraty jakości.

Aby być na bieżąco z trendami w reklamie wspomaganej przez sztuczną inteligencję, zapoznaj się ze szczegółowym opisem badania dostępnym tutaj.

Informacje o NielsenIQ

NielsenIQ (NIQ) to firma zajmująca się badaniami konsumenckimi, która oferuje kompleksowe zrozumienie zachowań zakupowych konsumentów i wskazuje nowe możliwości wzrostu. Po połączeniu z GfK w 2023 roku, NIQ stało się jednym z czołowych liderów branży o globalnym zasięgu. Obecnie działa w ponad 95 krajach, co stanowi 97% globalnego GDP. Dzięki kompleksowej analizie danych detalicznych i zaawansowanym narzędziom analitycznym, takim jak Full View™, firma umożliwia klientom pełny ogląd sytuacji konsumenckiej.

Więcej informacji na stronie www.niq.com.

Badanie jakości reklam NIQ

Badanie obejmowało ponad 2 tysiące uczestników, którzy oglądali serię reklam o różnej jakości, stworzonych przez sztuczną inteligencję. Elektroencefalografia (EEG) została wykorzystana do pomiaru aktywności mózgu u około 150 uczestników. Po obejrzeniu reklam, wszyscy uczestnicy zostali poproszeni o wypełnienie ankiety, w której wyrazili swoje opinie.

Niniejsze zawiadomienie jest obowiązujące w wersji oryginalnej w języku źródłowym. Tłumaczenie ma charakter wyłącznie orientacyjny i służy do ułatwienia zrozumienia treści zawiadomienia. W przypadku wątpliwości, decydującą wersją jest tekst oryginalny, który ma pierwszeństwo przed tłumaczeniem.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version