Polityka i społeczeństwo

MF: Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń-listopad 2024 r. (komunikat)

Ministerstwo Finansów ogłasza:

Według ostatnich danych, budżet państwa w okresie od stycznia do listopada 2024 roku, w porównaniu do ustawy budżetowej (po nowelizacji) na 2024 rok, osiągnął następujące wyniki:

– dochody wyniosły 578,8 mld zł, co stanowi 92,4 proc. planu

– wydatki wyniosły 720,6 mld zł, co stanowi 83,2 proc. planu

– deficyt wyniósł 141,8 mld zł, co stanowi 59,0 proc. planu

Wartość dochodów budżetu państwa w okresie od stycznia do listopada 2024 roku wyniosła około 578,8 mld zł, co oznacza wzrost o około 48,4 mld zł (czyli 9,1 proc.) w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego (530,3 mld zł, co stanowiło 88,2 proc. planu).

Łączne dochody podatkowe państwa w okresie styczeń – listopad 2023 r. wyniosły 518,3 mld zł, co oznacza wzrost o 10,6 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Szczegółowe dane to:

– dochody z podatku VAT sięgnęły 272,0 mld zł, co stanowiło wzrost o 17,1 proc.,

– dochody z podatku akcyzowego wyniosły 81,5 mld zł, co oznacza wzrost o 5,5 proc.,

– dochody z podatku PIT wyniosły 91,8 mld zł, co stanowiło wzrost o 15,8 proc.,

– dochody z podatku CIT wyniosły 54,6 mld zł, co oznacza spadek o 13,0 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

W okresie styczeń – listopad 2024 r. dochody niepodatkowe wyniosły 58,5 mld zł, co było niższe o 1,3 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

W listopadzie br. dochody z VAT wzrosły o 2,6 mld zł w porównaniu do poprzedniego roku, osiągając około 28,3 mld zł (wzrost o 9,9 proc. r/r). Ten wzrost wynika m.in. z poprawy wyników sprzedaży detalicznej, która w październiku wzrosła o 2,3 proc. r/r po spadku o 2,2 proc. we wrześniu.

W listopadzie tego roku dochody budżetu państwa z tytułu CIT wyniosły około 4,8 mld zł, co oznacza wzrost o 21,4 proc. w porównaniu do listopada poprzedniego roku. Jest to również o 0,9 mld zł więcej niż w analogicznym okresie. Dodatkowo, porównanie listopada 2024 roku z listopadem poprzedniego roku nie jest obciążane przez efekty innych terminów rozliczenia rocznego, które mogłyby wpłynąć na porównywalność miesięcy od marca do września.W dochodach budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych za okres styczeń-listopad 2024 roku nie uwzględniono przekazania dodatkowych 8,2 miliarda złotych udziałów do jednostek samorządu terytorialnego. Ten transfer będzie widoczny w dochodach budżetu z PIT za grudzień 2024 roku.

W listopadzie 2024 roku kontynuowano wsparcie dla podatników z obszarów dotkniętych powodzią, oferując m.in. odroczenie terminów płatności zaliczek na PIT i CIT oraz płatności VAT.

Analiza wydatków budżetu państwa za okres styczeń – listopad 2024 r. pokazuje, że wykonanie wyniosło ok. 720,6 mld zł, co stanowiło 83,2% planu. To o ok. 147,6 mld zł (25,8%) więcej niż w tym samym okresie roku 2023 (573,0 mld zł, tj. 82,6% planu).

Warto zauważyć, że wydatki budżetu państwa systematycznie rosną, co stanowi wyzwanie dla jego zarządzania i kontroli. Dlatego konieczne jest ciągłe monitorowanie i analiza wydatków, aby zapewnić kontrolę nad finansami państwa.

Wzrost wydatków w 2024 roku wynika z zwiększenia zaplanowanych wydatków ogółem w ustawie budżetowej na ten rok. Wzrost ten wynosi 24,9% w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2023, co stanowi 173,0 mld zł i jest związany z zaplanowanymi środkami na różne obszary, takie jak:

W 2024 roku wypłata tzw. 13. i 14. emerytury będzie finansowana z budżetu państwa, zgodnie z zaplanowanymi wydatkami w wysokości 29,5 mld zł, które w 2023 roku zostały pokryte z Funduszu Solidarnościowego.

Od 1 stycznia 2024 r. program „Rodzina 800+” zostanie zaktualizowany, a wysokość świadczenia na dzieci wzrośnie do 800 zł, co spowoduje wzrost planowanych wydatków o 23,5 mld zł w porównaniu do roku 2023.

Zwiększenie wydatków obronnych w budżecie państwa o 20,7 mld zł w stosunku do roku 2023 oraz zwiększenie finansowania ochrony zdrowia o 15,4 mld zł.

W okresie styczeń – listopad 2024 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:

– Zakład Ubezpieczeń Społecznych – 155,4 mld zł tj. 87,5 proc. planu,

– Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – 114,4 mld zł tj. 95,5 proc. planu,

– Obrona Narodowa – 85,8 mld zł tj. 72,9 proc. planu,

– Obsługa długu Skarbu Państwa – 63,4 mld zł tj. 95,3 proc. planu,

– Budżety Wojewodów – 50,4 mld zł tj. 88,5 proc. planu,

– Sprawy wewnętrzne – 38,6 mld zł tj. 84,6 proc. planu,

– Środki własne UE – 29,1 mld zł tj. 85,9 proc. planu,

– Szkolnictwo wyższe i nauka – 28,2 mld zł tj. 89,3 proc. planu.

Porównując wykonanie wydatków w okresie styczeń – listopad 2024 r. z okresem styczeń – listopad 2023 wyższe wykonanie odnotowano w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 61,2 mld zł), co związane było z realizacją programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024 wysokość świadczenia wychowawczego wzrosła z 500 zł do 800 zł. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 55,3 mld zł i było wyższe od wykonania po jedenastu miesiącach 2023 o 10,9 mld zł tj. o ok. 24,5 proc. W kwietniu i we wrześniu zostało wypłacone z budżetu państwa dodatkowe roczne świadczenie pieniężne tzw. trzynasta i czternasta emerytura, które w ubiegłym roku finansowane były z Funduszu Solidarnościowego. Dodatkowo w listopadzie ruszyła wypłata świadczeń w ramach nowego programu „Aktywny rodzic”.

W części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, wykonanie wzrosło o 18,5 mld zł, głównie ze względu na zwiększenie wydatków w oświacie w wyniku podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli o 30 proc. Dodatkowo, po raz pierwszy w 2024 r. przekazano środki na rozwój jednostek samorządu terytorialnego w ramach subwencji ogólnej.

W sekcji 29 – Obrona narodowa, wydatki wzrosły o 11,5 mld zł, głównie ze względu na zakup sprzętu i uzbrojenia wojskowego oraz przekazanie środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.

W sekcji 85 – Budżety wojewodów wykonanie było wyższe o około 11,2 miliarda złotych, głównie w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków stałych oraz środków przekazanych dla przedszkoli, a także komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej oraz środków na staże i specjalizacje medyczne. Przekazano również większe środki na zapewnienie uczniom prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników i materiałów edukacyjnych.

W związku z powodzią na południu Polski, w ostatnich miesiącach utworzono dodatkowe rezerwy budżetowe mające na celu przeciwdziałanie klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków. Te środki uzupełniają już istniejące fundusze przeznaczone na ten cel.

W 79. części raportu przedstawiono wzrost wydatków na obsługę długu Skarbu Państwa o 8,4 mld zł w porównaniu do poprzedniego roku. Wzrost ten wynika z większego zadłużenia oraz bieżącego rozkładu jego obsługi.

W części 84 budżetu UE przekazano dodatkowe 1,2 mld zł, głównie ze względu na rozliczenie niedopłaty z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie poprzez zwiększenie raty składki w marcu bieżącego roku.

Komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w formie oryginalnej, bez żadnych zmian wprowadzanych przez PAP SA. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM