Globalna praktyka ubezpieczeń parametrycznych (ang. Global Parametric Insurance Practice) firmy Lockton pomoże firmom w znalezieniu korzystnych, kosztowo efektywnych rozwiązań w zakresie zarządzania ryzykiem, pomagając w zamykaniu luki między ubezpieczonymi a nieubezpieczonymi stratami.
Od 1 kwietnia wszystkie firmy zarejestrowane w KRS będą musiały mieć adres do e-Doręczeń. Natomiast urzędy i zawody zaufania publicznego (takie jak adwokaci, radcy prawni, notariusze) będą musiały to zrobić już od 1 stycznia 2025 roku.
Zasłużony list polecony
List polecony jest ważnym sposobem przekazywania oficjalnych dokumentów, szczególnie w sektorze publicznym, gdzie konieczne jest udowodnienie wysłania dokumentu. W biznesie jest również powszechnie stosowany w transakcjach handlowych, umowach i wymianie dokumentów prawnych.
Przez wiele lat koszty związane z przygotowaniem, wysyłką i obsługą tradycyjnych listów poleconych były uwzględnione w codziennym funkcjonowaniu firm i instytucji, wpływając na długość procesów i szybkość reakcji, mierzonych w dniach lub tygodniach. Jednak cyfryzacja zmienia ten obraz.
Nadszedł czas rewolucji w oficjalnej komunikacji dzięki e-Doręczeniom
W miarę rosnącej świadomości korzyści z nowoczesnych form komunikacji, e-Doręczenia stają się coraz bardziej popularną alternatywą dla tradycyjnych listów poleconych. Ustawa o doręczeniach elektronicznych z 18 listopada 2020 roku wprowadza obowiązek ich wdrożenia i stosowania.
„E-Doręczenia umożliwiają śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym. Ułatwia to zarządzanie dokumentami oraz zapewnia transparentność i kontrolę nad procesem ich dostarczenia do adresata. Wpływa to na efektywność i skuteczność całego procesu korespondencji przedsiębiorców, urzędów i obywateli” – tłumaczy Paweł Wojtaszyk, kierownik produktu w Asseco Data Systems.
Czym są e-Doręczenia? – zobacz wideo
Korzyści z e-Doręczeń:
– Szybkość
E-Doręczenia umożliwiają natychmiastowe przekazanie dokumentów i dostęp do nich w dowolnym miejscu i czasie w skrzynce e-Doręczenia.
Wykluczają ograniczenia związane z transportem papierowej przesyłki. Niedostępność poza godzinami pracy jednostek pocztowych, opóźnienia w transporcie, wizyty na poczcie, oczekiwanie na listonosza – to wszystko przechodzi do historii.
E-Doręczenia są kluczowe w sytuacjach, gdzie liczy się szybkość lub konieczność przesłania do końca dnia. System generuje dowody potwierdzające fakt przesłania „na czas”, co ułatwia szybką reakcję na bieżące wydarzenia i elastyczne zarządzanie dokumentacją.
– Poprawa efektywności
Wykorzystanie elektronicznych dostaw przyspieszy procesy administracyjne poprzez skrócenie czasu przetwarzania dokumentów, automatyzację przetwarzania dokumentów oraz eliminację ręcznej obsługi i redukcję nakładu pracy.
Wykorzystanie systemów zarządzania e-dokumentacją i e-archiwum pozwala łatwo integrować e-Doręczenia w elektronicznym obiegu dokumentów w firmie.
– Oszczędność czasu i pieniędzy
e-Doręczenia redukują koszty związane z wysyłką i przechowywaniem korespondencji, eliminując potrzebę papieru, tonerów, kopert i transportu na pocztę.
– Bezpieczeństwo korespondencji
e-Doręczenia zapewniają bezpieczeństwo korespondencji poprzez wykorzystanie kwalifikowanych usług zaufania, takich jak znacznik czasu i pieczęć elektroniczna. Dzięki nim zarówno nadawca, jak i odbiorca mogą mieć pewność co do czasu wykonanej czynności oraz integralności przesłanej korespondencji.
„Komercyjni dostawcy oferują usługę kwalifikowaną, która pozwala na komunikację zarówno z urzędami, firmami jak i osobami fizycznymi. Dla instytucji publicznych jest przeznaczona usługa publiczna, która służy do kontaktu jedynie w zakresie urząd-użytkownik oraz urząd-urząd. Przewagą rozwiązania oferowanego przez Asseco jest także możliwość integracji z systemem elektronicznego zarządzania dokumentacją w firmach, co zdecydowanie ułatwia obsługę korespondencji. Dodatkowo korespondencja z urzędami z wykorzystaniem usługi e-Doręczeń od Asseco jest bezpłatna” – wyjaśnia Paweł Wojtaszyk.
Każda nadana przesyłka jest szyfrowana przed wysłaniem i odszyfrowywana jedynie w momencie pobierania jej przez użytkownika skrzynki, co gwarantuje poufność danych.
Czy można wybrać dostawcę e-Doręczeń?
W przypadku firm, zawodów zaufania oraz osób fizycznych jest możliwość wyboru dostawcy, jak i rodzaju usługi.
Załóż skrzynkę do e-Doręczeń z aplikacją mObywatel – video
E-Doręczenia polecony nowej generacji – terminy i obowiązek wdrożenia
Od 1 kwietnia 2025 r. wszystkie firmy z KRS mają obowiązek posiadać adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Natomiast nowo rejestrowane spółki oraz działalności rejestrujące się w CEiDG mają taki obowiązek już od stycznia 2025 roku. Obowiązek ten będzie dotyczył docelowo wszystkich firm, ponieważ podmioty obecnie wpisane do CEiDG mają wyznaczony termin na 1 października 2026 roku. W przypadku urzędów, służb, instytucji centralnych i samorządowych oraz zawodów zaufania publicznego obowiązującym terminem jest 1 stycznia 2025 r.
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl