Biznes i finanse

MI: Obwodnica Gryfina oddana do ruchu (komunikat)

Dziś radni województwa mazowieckiego zatwierdzili budżet na rok 2025 w wysokości 8 mld zł. Ponad 3,3 mld zł zostanie przeznaczone na modernizację dróg, szpitali, instytucji kultury i szkół. Ponad 846 mln zł trafi do gmin, powiatów i organizacji pozarządowych w ramach programów wsparcia, a 982 mln zł zostanie przeznaczone na dotacje dla komunikacji miejskiej i kolejowej.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że obwodnica Gryfina o długości 5,6 km została oddana do użytku. Inwestycja powstała w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 i jest pierwszą tego typu inwestycją w województwie zachodniopomorskim.

„Ta inwestycja była długo wyczekiwana. Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy, głównie pojazdów ciężarowych, poza miasto i zmniejszy natężenie ruchu. Wygodna i komfortowa obwodnica poprawi jakość życia mieszkańców, którzy wreszcie będą mogli odetchnąć od uciążliwego hałasu i spalin samochodów” — poinformował minister Dariusz Klimczak.

Droga krajowa nr 31 przecina główne ulice Gryfina i jest jedyną drogą w południowej części miasta, co powoduje kumulację ruchu tranzytowego i lokalnego. Dotychczasowy przebieg drogi przez miasto charakteryzował się wieloma skrzyżowaniami, przejściami dla pieszych i wiaduktem kolejowym, który miał ograniczenie wysokości 2,7 m. Dzięki nowo wybudowanej obwodnicy, która jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), tranzytowi minutowo omija Gryfino od wschodu. Na obwodnicy znajdują się cztery ronda: na początku i na końcu trasy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 oraz na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Mieszkańcy mają również dostęp do dwóch przejść pod obwodnicą, które prowadzą ścieżkami pieszo-rowerowymi i szlakami do terenów leśnych. Dodatkowo, zostało zbudowane przejście dolne dla średnich zwierząt.

Decyzja środowiskowa z 2012 r. wyznaczyła przebieg trasy, a od 2019 r. trwały prace nad dokumentacją koncepcyjną i badaniami podłoża. W kwietniu 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę o wartości 74,77 mln zł z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol, w ramach formuły Projektuj i Buduj. Dzięki temu wykonawca uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i mógł rozpocząć budowę drogi we wrześniu 2022 r.

Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim jest realizowany poprzez dziewięć zadań, które mają być ukończone w ramach rządowego programu na lata 2020-2030. Obecnie prace przy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 są na ukończeniu, a inwestycja będzie gotowa w II kwartale przyszłego roku. W tym roku GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę czterech innych obwodnic – Szwecji, Rusinowa, Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20. Dla obwodnicy Szwecji przygotowano już projekt budowlany i złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 jest także w fazie przetargu na budowę, a inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic. Przygotowywany jest także przetarg na realizację obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20, a dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej z powodu rozstrzygnięcia sądu.

Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie oryginalnej bez wprowadzania zmian przez PAP SA. Nadawca komunikatu odpowiada za treść, z zastrzeżeniem postanowień ustawy prawo prasowe.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM