Wiadomości Polska Biznes i finanse MI: Startują przetargi na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina (komunikat)
Biznes i finanse

MI: Startują przetargi na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina (komunikat)

Dziś został zatwierdzony budżet województwa mazowieckiego na rok 2025, który wynosi 8 miliardów złotych. Z tej kwoty ponad 3,3 miliarda złotych zostanie przeznaczone na modernizację i rozbudowę dróg, szpitali, instytucji kultury i szkół. Dodatkowo, ponad 846 milionów złotych zostanie przekazanych na wsparcie gmin, powiatów i organizacji pozarządowych w ramach programów wsparcia, a 982 miliony złotych zostaną przeznaczone na dotacje dla komunikacji miejskiej i Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

– Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła przetarg na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ramach drogi ekspresowej S6. Nowa trasa ma mieć prawie 50 km długości i będzie zawierać 5 km tunel pod Odrą w okolicach Polic – będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Budowa ZOS została podzielona na trzy odcinki: Kołbaskowo – Dołuje, Dołuje – Police oraz Police – Goleniów. Projekt jest realizowany w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

Minister Dariusz Klimczak ogłosił budowę zachodniej obwodnicy Szczecina jako jednej z najważniejszych decyzji inwestycyjnych w dziedzinie dróg krajowych. Decyzja ta była oczekiwana przez mieszkańców województwa zachodniopomorskiego oraz gospodarkę i przedsiębiorców.

„Nareszcie nasz region został dostrzeżony przez rząd, co otwiera zupełnie nowy rozdział w historii Szczecina. Oczekiwaliśmy na tę inwestycję przez ostatnie 30 lat i teraz wreszcie proces inwestycyjny rusza” — oświadczył wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.

Wyłonieni wykonawcy inwestycji w ramach przetargu będą odpowiedzialni za stworzenie projektów wykonawczych i przeprowadzenie prac budowlanych. Prace na odcinkach Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police mają być zakończone w 2028 roku, natomiast zakończenie prac na odcinku Police – Goleniów, ze względu na konieczność budowy dwunawowego tunelu pod Odrą, planowane jest na rok 2032.

Planowane jest wybudowanie nowej trasy wokół Szczecina, która ma na celu zmniejszenie natężenia ruchu na istniejących drogach A6, S3 i S6. Obecnie, w miesiącach letnich, często tworzą się spowolnienia i zatory drogowe, dlatego nowa S6 ma za zadanie poprawić skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.

Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla mieszkańców Polic, skracając trasę do węzła Goleniów Północ z 58 km do 23 km oraz skróci czas przejazdu kilkukrotnie. Ponadto, znacząca część ruchu samochodowego zostanie wyprowadzona z centrum Szczecina, co wpłynie pozytywnie na zakłady chemiczne w Policach.

Tunel pod Odrą

Planowany tunel pod Odrą dla drogi S6 będzie dwururowym obiektem o długości 5 km, wydrążonym maszyną TBM. Tunel będzie miał średnicę zewnętrzną niemal 15 m i grubość obudowy 60 cm. Przewidziano 19 przejść poprzecznych między nawami tunelu, służących głównie do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Jezdnia będzie umiejscowiona na głębokości do 45 m, a spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu. Odcinki wjazdowe do tunelu będą miały długość około 600 m.

Planowana droga Kołbaskowo – Dołuje będzie liczyć 13,6 km. W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych oraz 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. Dodatkowo, powstanie obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.

Trasa rozpocznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, gdzie ZOS, poprzez nowy układ drogowy, włączy się do autostrady A6. Następnie przetnie wiaduktem linię kolejową Berlin – Szczecin i będzie biegła w kierunku północnym, omijając Będargowo. Po Będargowie powstanie węzeł drogowy Będargowo. Dalej S6 przetnie linię kolejową Szczecin – Stobno Szczecińskie (z estakadą o długości 284 m) oraz obecną DK10 między Dołujami i Skarbimierzycami. Węzeł drogowy Dołuje powstanie około 900 m na północ od DK10 i będzie łączył S6 z obwodnicą Mierzyna w ciągu DK10, budowaną równolegle z ZOS przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Wzdłuż S6 powstanie też łącznik do obecnego przebiegu DK10 między Skarbimierzycami i Dołujami. Dalej S6 będzie od zachodu omijać Wołczkowo.

Przebudowa drogi między Dołujami a Policami (11,9 km) obejmie budowę dwóch węzłów drogowych i 14 nowych mostów, w tym cztery przejścia dla zwierząt nad drogą i pięć pod nią. Planowane jest także wybudowanie Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w Sławoszewie. Węzeł drogowy Dobra, łączący S6 z obwodnicą Wołczkowa, zostanie przeniesiony na nową lokalizację. Ponadto, na skrzyżowaniu z DW114 powstanie nowy węzeł drogowy w Tanowie.

Planowana inwestycja drogowa między Police a Goleniowem obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych, rozbudowę jednego istniejącego węzła oraz budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. W ramach projektu przyczółki mostów zostaną rozstawione szerzej, aby zapewnić wystarczającą przestrzeń dla zwierząt na przejście wzdłuż cieków wodnych, a także powstaną dwa duże górne przejścia dla zwierząt.

Rozpoczęcie odcinka drogi znajdzie się około 1,5 km na zachód od węzła drogowego Police, który będzie powstał na skrzyżowaniu ulic Kuźnickiej i Piotra i Pawła w Policach, oraz łącznika prowadzącego do DW114 i obwodnicy Polic. Węzeł będzie również wyposażony w obwód drogowy oraz Centrum Zarządzania Tunelem. Bezpośrednio za węzłem rozpocznie się wlot do tunelu drogowego, który przebiegać będzie pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, DW114, terenami portu Police oraz nurtem Odry. Wylot zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry. Węzeł drogowy Modrzewie znajdować się będzie na skrzyżowaniu z DW111. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o nowe połączenia w kierunku nowej S6.

Wszystkie komunikaty publikowane na stronie PAP są prezentowane w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez jakichkolwiek zmian wprowadzanych przez PAP SA. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version