Wiadomości Polska Biznes i finanse Czy polski HR jest gotowy na AI? Najnowszy raport Polskiego Forum HR – HR TECH CHANGER
Biznes i finanse

Czy polski HR jest gotowy na AI? Najnowszy raport Polskiego Forum HR – HR TECH CHANGER

Ponad 90% profesjonalistów HR wykorzystuje narzędzia HR Tech do automatyzacji swojej pracy, a połowa z nich korzysta z technologii opartej na sztucznej inteligencji – wynika z najnowszej edycji raportu „HR TECH CHANGER 2024” opublikowanego przez Polskie Forum HR. Raport nie tylko przedstawia dynamiczne zmiany zachodzące na polskim rynku technologii HR, ale również zwraca uwagę na szanse i wyzwania, przed którymi stoi branża w obliczu transformacji cyfrowej.

Współczesny HR boryka się z wieloma wyzwaniami, takimi jak niedobór wykwalifikowanych pracowników, konieczność standaryzacji procesów i dążenie do zwiększenia wydajności. Technologia staje się kluczowym narzędziem do rozwiązania tych problemów, umożliwiając automatyzację codziennej pracy i budowanie przewagi konkurencyjnej. Polskie Forum HR opublikowało najnowszą edycję swojego corocznego raportu, przedstawiającego stan rynku narzędzi HR Tech w Polsce.

„Polski rynek HR dynamicznie się rozwija, oferując firmom coraz więcej możliwości, ale także stawiając przed nimi nowe wyzwania – od skutecznego wdrażania nowoczesnych technologii, przez efektywne zarządzanie rekrutacją w warunkach rynku pracownika, aż po tworzenie środowisk pracy, które angażują i motywują. Jako Polskie Forum HR od wielu lat monitorujemy rozwój nowych narzędzi technologicznych wspierających rozwój i cyfryzację branży HR. W naszym raporcie analizujemy kluczowe aspekty tej transformacji” – mówi Anna Wicha, prezes zarządu Polskiego Forum HR.

AI w HR – czy to szansa czy wyzwanie?

Raport „HR TECH CHANGER 2024” wykazał, że aż 53% specjalistów HR regularnie korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Z drugiej strony, 32% respondentów przyznaje, że nie stosuje rozwiązań wykorzystujących AI w swoich działaniach, co pokazuje istniejące bariery w adopcji tej technologii.

„Sztuczna inteligencja niewątpliwie odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości technologii, a co za tym idzie, wpływa na liczne sektory gospodarki. Jej efektywne wykorzystanie może wielokrotnie zwiększyć produktywność zespołów i znacząco przełożyć się na wyniki biznesowe firm – komentuje Przemysław Kadula, członek zarządu Polskiego Forum HR. – Jak pokazuje nasz najnowszy raport, aż 63% dostępnych na polskim rynku narzędzi HR Tech opiera swoje działanie na AI, co podkreśla znaczenie sztucznej inteligencji w transformacji branży” – dodaje.

Nowe technologie w HR wspierają kluczowe obszary działu HR.

W dziedzinie innowacji w HR niezwykle istotne jest wykorzystanie rozwiązań HR Tech, które automatyzują codzienną pracę. Według badań, aż 55% specjalistów korzysta z narzędzi do pozyskiwania kandydatów i zarządzania bazą danych (ATS), 40% wykorzystuje je do selekcji, a 26% do oceny kompetencji kandydatów.

„Systemy HR Tech wspierają zarządzanie wydajnością i zaangażowaniem poprzez narzędzia do oceny wyników, ustalania celów i monitorowania postępów. Automatyzacja procesów, takich jak zarządzanie czasem pracy czy świadczeniami, oszczędza czas i redukuje koszty, a zaawansowana analityka pozwala lepiej przewidywać rotację i projektować interwencje. Dodatkowo rozwiązania wspierające komunikację i programy benefitowe, jak Carrotspot, budują pozytywne relacje i wzmacniają kulturę organizacyjną” – podkreśla Arkadiusz Kamiński, HR Digital Transformations Director (R&D), LUX MED Benefity.

Bariery i potrzeba edukacji

Według 88% respondentów, największą korzyścią płynącą z wdrożenia technologii HR Tech jest automatyzacja rutynowych procesów. Optymalizacja kosztów (65%) oraz ulepszona analiza danych (59%) również zostały wysoko ocenione. Jednocześnie, 56% ankietowanych wskazało wysokie koszty wdrożenia technologii jako główną barierę.

„Bez wątpienia wykorzystanie narzędzi HR Tech niesie za sobą wiele możliwości i pozwala organizacjom wejść na wyższy poziom biznesu. Należy jednak pamiętać, że obok inwestycji w same narzędzia kluczowe jest również wspieranie edukacji i rozwoju umiejętności zespołów, aby organizacje mogły w pełni wykorzystać potencjał tych technologii” – zauważa Piotr Śledź, prezes zarządu IT.integro.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version