Od 15 grudnia PKP Intercity uruchomiło 505 połączeń, w tym 471 całorocznych i 34 sezonowe – o 51 więcej niż w poprzednim sezonie. Pociąg Pendolino kursuje teraz na trasie Szczecin-Warszawa, skracając czas podróży do 4 godzin 18 minut. Dodatkowo wprowadzono cykliczne odstępy czasu pociągów na najpopularniejszych trasach.
15 grudnia na dworcu Szczecin Główny odbyła się inauguracja nowego rozkładu jazdy PKP Intercity oraz otwarcie nowego połączenia Szczecin-Warszawa pociągiem Express Intercity Premium, znany jako Pendolino, który wystartował do Warszawy o 7:41. Przewoźnik planuje skrócenie czasu przejazdu o kolejne 10 minut po zakończeniu remontów torów na odcinku Szczecin-Poznań.
„Nareszcie kończy się to wykluczenie komunikacyjne, z którym mieszkańcy Szczecina mieli w ostatnich latach do czynienia. Po pierwsze – mieszkańcy na tej linii będą mieli do dyspozycji osiem par pociągów. Po drugie – skracamy maksymalnie czas przejazdu do Warszawy. Po trzecie – mieszkańcy Szczecina będą mogli skorzystać również z Pendolino, pociągu klasy premium, którym można podróżować w najbardziej komfortowych warunkach” – podkreślił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, poseł na Sejm RP.
PKP Intercity planuje skrócenie czasów przejazdów na wielu trasach, np. z Warszawy do Białegostoku zajmie to tylko 1 godzinę i 30 minut, a z Warszawy do Łodzi Fabrycznej tylko 1 godzinę i 7 minut. Z Krakowa do Zakopanego podróż zajmie niewiele ponad 2 godziny, a z Krakowa do Zamościa do niecałych 4 godzin.
Inne skrócone czasy przejazdów to 1 godzina i 50 minut z Szczecina do Poznania, a także 4 godziny i 17 minut z Wrocławia do Gdańska pociągami PKP Intercity – o 20 minut szybciej niż dotychczas.
„Kończy się modernizacja linii Poznań-Szczecin, bardzo ważnej dla sieci kolejowej, bo jest to linia o znaczeniu międzynarodowym. Ta linia uzyskuje na większości odcinka 213 km parametr 160 km/h, co pozwala nam znacząco skrócić czas przejazdu i uruchamiać nowe pociągi” – wskazał Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
„Mamy plan dla tzw. Nadodrzanki – linii kolejowej o długości 360 km ze Szczecina w kierunku Zielonej Góry i Wrocławia, którą pociągi relacji Szczecin-Wrocław pokonają w czasie nieznacznie powyżej 4 godzin. Kolejnym krokiem będzie poprawa połączenia ze Szczecina w kierunku Świnoujścia oraz linia w kierunku Koszalina i Gdyni – ona jest modernizowana obecnie od strony Gdyni do parametru 200 km/h. Chcemy, żeby docelowo można było dojechać ze Szczecina do Gdańska w czasie poniżej 3 godzin” – zaznaczył Piotr Malepszak.
On added that tracks with better parameters will be added in the coming years.
In the new PKP Intercity schedule, additional trains from Przemyśl, Poznań, Lublin, and Białystok have been added. There are also new international connections: to Prague from Gdańsk, Poznań, and Wrocław, operated in cooperation with the Czech carrier České dráhy (IC Baltic Express) and to Berlin from Przemyśl, Kraków, Katowice, and Wrocław (IC Galicja).
Pociągi PKP Intercity regularnie kursują na najbardziej popularnych trasach. Na przykład, pomiędzy Wrocławiem a Krakowem kursują co godzinę, z Poznania do Krakowa nie rzadziej niż co dwie godziny, a pomiędzy Gdynią a Wrocławiem co dwie godziny. Natomiast pociągi z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta kursują średnio co godzinę. Dzięki temu nowemu rozkładowi jazdy podróżowanie pociągami stało się bardziej przewidywalne dla pasażerów.
W związku z obchodami 10-lecia obecności pociągów Pendolino w Polsce, planowane jest rozszerzenie sieci połączeń o nową trasę Szczecin-Warszawa. Oprócz przystanków w Poznaniu, pociągi będą zatrzymywać się także w Stargardzie i Krzyżu, co umożliwi pasażerom podróż do Gorzowa. W ramach modernizacji, planowane jest zmniejszenie liczby pociągów kategorii TLK na rzecz składów kategorii IC, obsługiwanych nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).
„Nowy rozkład jazdy to przede wszystkim dużo więcej pociągów – 505 składów uruchamianych w ciągu doby. Ten wzrost osiągamy nie dzięki nowemu taborowi, tylko lepszej organizacji obiegów. Dzięki temu zapewniamy naszym pasażerom więcej miejsc na kluczowych relacjach dalekobieżnych” – podkreślił Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
„Ten rok będzie rekordowy. Co prawda do końca roku zostały jeszcze dwa tygodnie, ale my już nasz zeszłoroczny rekord przejazdów pasażerskich pobiliśmy w listopadzie” – stwierdził Adam Wawrzyniak.
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl