Nauka i technologie

IBM prezentuje pięć trendów AI na 2025 rok

Nowy raport IBM IBV wskazuje na konieczność przekwalifikowania pracowników, modernizacji IT i zmiany modeli biznesowych.

Według najnowszego raportu „5 Trendów na 2025 rok” IBM Institute for Business Value (IBV) i Oxford Economics przeprowadzili badanie wśród 400 liderów biznesowych z 17 branż i sześciu regionów świata, aby zidentyfikować najważniejsze szanse i wyzwania związane z szybkim rozwojem AI. Na tej podstawie opracowano listę pięciu trendów, które będą miały wpływ na rozwój AI w firmach w 2025 roku.

Agentic AI, czyli sztuczna inteligencja zdolna do autonomicznego wykonywania zadań w imieniu pracowników, zmienia sposób działania firm. Pracownicy muszą zdobywać nowe kompetencje, aby dostosować się do tych zmian.

Systemy i programy Agentic AI otwierają przed firmami nowe możliwości, ale jednocześnie powodują konieczność przekwalifikowania pracowników. Badanie przeprowadzone przez IBM IBV wykazało, że 35 proc. pracowników na całym świecie wymaga przekwalifikowania, co oznacza ponad miliard osób.

Firmy coraz częściej wykorzystują potencjał ludzki we współpracy z wyspecjalizowanymi agentami AI, zamiast polegać wyłącznie na pełnej automatyzacji. Badania wykazują, że 87 proc. liderów oczekuje, iż generatywna AI będzie wspierać, a nie zastępować miejsca pracy w ich firmach. Zmiana polega nie tylko na nauce nowych umiejętności czy narzędzi, ale także na całkowitej zmianie sposobu funkcjonowania pracowników w celu pełnego wykorzystania potencjału generatywnej AI.

2. Wyzwanie długoterminowych kosztów i nieefektywności technologicznych

Pomimo podejmowanych wysiłków, dług technologiczny rośnie wraz z zapotrzebowaniem na cyfrowe produkty i usługi. Decyzje podejmowane w pośpiechu prowadzą do kosztów i nieefektywności, z którymi organizacje mają coraz większy problem.

Ponad połowa liderów uważa, że główną przeszkodą w realizacji celów biznesowych jest dług technologiczny, a tylko jedna czwarta ocenia swoją infrastrukturę IT jako gotową na wdrożenie sztucznej inteligencji na szeroką skalę. Aby osiągnąć sukces, kluczowe będzie zmodernizowanie systemów i stworzenie elastycznych architektur, które umożliwią rozwój sztucznej inteligencji.

W dobie sztucznej inteligencji, położenie firmy staje się kluczowe

Rewolucja AI wpływa również na strategie lokalizacyjne przedsiębiorstw, które szukają najlepszych zasobów i kompetencji, a także ekosystemów danych i infrastruktury potrzebnej do rozwoju sztucznej inteligencji.

Według badania przeprowadzonego w 2024 roku, 67 proc. kadry zarządzającej uważa, że wykorzystanie sztucznej inteligencji zmieniło lokalizację działań ich organizacji, a 93 proc. prognozuje, że do 2026 roku AI będzie miało wpływ na ich strategie lokalizacyjne. Ponadto 96 proc. respondentów wskazuje, że prywatność danych, bezpieczeństwo i regulacje będą kluczowymi czynnikami decydującymi o lokalizacji operacji w ciągu najbliższych dwóch lat.

AI revolution has caused a drastic shift in IT budgets – self-funding is a necessity

The rise of generative AI has made traditional IT budgeting processes unsustainable. It has sent shockwaves through technology and finance teams, forcing them to urgently redefine spending priorities and redirect funds where they are most needed.

Według prognoz, do 2024 roku jedna na trzy firmy przekieruje środki finansowe z innych inicjatyw IT na rozwój generatywnej sztucznej inteligencji. Pomimo pewnego nakładania się inwestycji, liderzy biznesowi wskazują, że infrastruktura, chmura i dane stanowią ponad 40% kosztów związanych z generatywną AI. Jednak większość z nich przewiduje, że do 2026 roku sztuczna inteligencja będzie co najmniej częściowo samofinansująca. Firmy skupiają się na projektach o najwyższym potencjale zwrotu i minimalnym ryzyku, wykorzystując rozwiązania open source.

Wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług opartych na sztucznej inteligencji jest najważniejszym celem CEO, jednak modele biznesowe nie nadążają za zmianami.

Generatywna sztuczna inteligencja przyspiesza innowacje, co powoduje dynamiczny wzrost liczby nowych produktów i usług. Niestety, wiele firm utrzymuje przestarzałe modele biznesowe, co utrudnia wykorzystanie nowych możliwości.

Według 62% liderów, konieczna jest fundamentalna transformacja strategii organizacyjnych. W ciągu najbliższych trzech lat 85% firm oczekuje, że sztuczna inteligencja umożliwi wprowadzenie nowych modeli biznesowych, a 89% spodziewa się innowacji produktowych, które pozwolą szybciej reagować na potrzeby rynku.

„W Polsce kluczowe znaczenie mają dwa wyzwania – eliminacja długu technologicznego oraz przeciwdziałanie jego dalszemu pogłębianiu. Masowe wdrożenie AI jako narzędzia wzmacniającego przewagę konkurencyjną będzie wymagało od firm zwiększenia inwestycji w nowoczesne technologie. To wyzwanie, które nabierze szczególnego znaczenia zarówno dla przedsiębiorców, jak i polskiej administracji. Istotna jest również konieczności przekwalifikowania kadr. Trzecim, równie ważnym aspektem, jest wykorzystanie sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług oraz poprawę jakości obsługi klienta. To właśnie w tym obszarze przewidujemy realizację największej liczby projektów w 2025 roku” – podkreśla Marcin Gajdziński, dyrektor generalny IBM Polska, Kraje Bałtyckie i Ukraina.

Zdobądź pełną wersję raportu 5 Trendów na 2025 rok, klikając tutaj: Pobierz raport. Dowiedz się, jak skutecznie odpowiedzieć na wyzwania stojące przed Twoją firmą.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM