Aż 60% polskich konsumentów oczekuje większej aktywności firm w informowaniu o działaniach proekologicznych. W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej przejrzystość i konkretne inicjatywy w zakresie zrównoważonego rozwoju stały się kluczowe dla wiarygodności przedsiębiorstw. Badanie przeprowadzone przez Stena Recycling w pięciu krajach, w tym w Polsce, pokazuje, że firmy muszą wzmocnić swoje zaangażowanie w promowanie gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).
Stena Circular Economy Award VIII edycja konkursu została uruchomiona 7 stycznia, nagradzając Liderów Gospodarki Obiegu Zamkniętego.
Zmieniające się preferencje konsumentów
Według Circular Voice, aż 35% Polaków coraz częściej kupuje produkty z drugiej ręki, a 53% przyznało, że to właśnie czynniki zewnętrzne zmieniły ich spojrzenie na recykling, sprawiając, że bardziej zależy im na poprawnym przetwarzaniu odpadów. To sygnał, że przedsiębiorstwa muszą dostosować swoje działania do potrzeb świadomych konsumentów.
Stena Circular Economy Award – promowanie najlepszych praktyk
Konkurs SCEA umożliwia firmom, startupom i studentom prezentację ich działań w obszarze zrównoważonego rozwoju, dzielenie się innowacyjnymi rozwiązaniami oraz inspirację innych do wprowadzania pozytywnych zmian.
„Współczesny świat zmierza w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego, a rola przedsiębiorstw w tym procesie jest kluczowa. Konsumenci coraz częściej oczekują od firm transparentności oraz konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska. Konkurs SCEA wyłania liderów GOZ, którzy pokazują, że gospodarka cyrkularna skutecznie wypiera tradycyjny model linearnej produkcji i konsumpcji” – mówi Aleksandra Surdykowska, dyrektor działu marketingu, komunikacji i ESG w Stena Recycling.
Cyrkularne podejście jako przyszłość biznesu
Przedsiębiorstwa dostrzegają w gospodarce o obiegu zamkniętym (GOZ) nie jedynie korzyści dla środowiska, lecz także szanse biznesowe. Odpady przestają być problemem, a stają się cennym surowcem. Podejście cyrkularne obejmuje zmiany w całym łańcuchu wartości: od projektowania produktów, przez wprowadzanie nowych modeli biznesowych, po ograniczenie wykorzystania zasobów.
„Pomimo spadku globalnej cyrkularności, wymiana doświadczeń i wiedzy na temat dobrych praktyk pokazuje, że zamykanie obiegu materiałów jest możliwe. Konkurs SCEA wyróżnia projekty, które inspirują innych do działania” – podkreśla Aleksandra Surdykowska.
Kategorie konkursowe
Praktyki do konkursu można zgłaszać w czterech kategoriach:
1. Przedsiębiorstwa wdrażające rozwiązania GOZ na rynku polskim.
2. Firmy wdrażające rozwiązania GOZ na rynku innym niż polski.
3. Startupy, które wdrażają rozwiązania oparte na założeniach gospodarki obiegu zamkniętego na rynku polskim.
4. Studenci – kategoria skierowana do studentów, którzy mają pomysł na wdrożenie rozwiązań lub promocję GOZ w biznesie i społeczeństwie na rynku polskim.
Nowa kategoria zosta stworzona specjalnie dla firm operujących poza granicami Polski, które nie muszą mieć swojej siedziby w kraju.
Terminy i nagrody
Wysyłanie zgłoszeń będzie możliwe od 7 stycznia do 16 lutego 2025 roku.
Nagrody obejmują tytuł Lidera GOZ oraz promocję dla firm i startupów, a dla studentów – nagrodę pieniężną w wysokości 7000 złotych.
Konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego demonstrowa, że proekologiczne działania przynoszą realne korzyści zarówno dla środowiska, jak i biznesu, inspirując kolejne przedsiębiorstwa do wprowadzenia zmian.
* Wyniki badania Circular Voice 2024:
Badanie Circular Voice 2024, przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie Stena Recycling, obejmowało 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski, z udziałem 1000 konsumentów w Polsce. Pełny raport można znaleźć pod linkiem Circular Voice 2024.
Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl