Przed nadchodzącymi feriami zimowymi Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przypomina o konieczności bycia świadomym konsumentem, dbającym o bezpieczeństwo podczas zakupów. Podkreśla również ważność wyboru produktów spożywczych dobrej jakości oraz unikania oszustw.
IJHARS przypomina o istotnych prawach konsumenta, które warto mieć na uwadze, szczególnie podczas podróży, zakupów spożywczych i korzystania z usług gastronomicznych.
Sprzedawca ma obowiązek udostępnić informacje na temat składu oferowanych produktów i potraw, w tym nazwę, skład (w tym alergeny) i okres przydatności do spożycia. Ważne jest zwrócenie uwagi na informacje na etykietach, takie jak daty określające „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem”, które nie oznaczają tego samego.
Przykładem produktu, który został zarejestrowany przez Komisję Europejską jako chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), jest oscypek. Cały proces technologiczny, czyli produkcja, przetwarzanie i przygotowywanie takiego produktu odbywają się na określonym obszarze geograficznym. Nazw zarejestrowanych nie można zatem stosować dla przypadkowych produktów o zbliżonym składzie lub smaku. Podobnie jest z serami feta oraz halloumi. Jeśli wybieramy sałatkę z dodatkiem serów, to zwracajmy uwagę na nazwy typu ser „à la Feta” „à la Halloumi”, w stylu Feta”, „jak Halloumi”, itp.
IJHARS zauważa, że wiele chwytów marketingowych ma na celu jedynie przyciągnięcie klienta. Przykłady takich zwrotów to: „manufaktury smaku”, „tradycyjne jadła”, „wiejskie” i „domowe” potrawy.
Podczas korzystania z usług gastronomicznych ważne jest zwracanie uwagi na skład potraw i zawarte w nich alergeny, a nie tylko sugerowanie się intrygującą nazwą dania. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być łatwo dostępna dla każdego klienta w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Zaleca się zapoznanie z nią przed złożeniem zamówienia, podobnie jak dostępna informacja o cenie i wielkości porcji lub dania oferowanego przez lokal.
Przy zamawianiu dań zawierających ser, śmietanę itp. konsumenci powinni zachować szczególną czujność. Przetwory mleczne powinny być uzyskiwane wyłącznie z mleka, dlatego ważne jest, aby sosy śmietanowe były przygotowane ze śmietany, a nie z proszku rozmieszanego z wodą. Produkty z opisem „z mleka owczego” lub „koziego” nie mogą zawierać mleka pochodzącego od innego gatunku zwierząt niż wskazany w nazwie. Komunikaty typu „100 proc. mleka koziego” na takich produktach są błędne i nie powinny być stosowane.
Jeśli otrzymana zupa była zimna, ryba lub kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji możemy domagać się również obniżenia ceny. Jednak nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, np. jeśli danie nam nie smakowało.
Organizacja IJHARS zachęca do zgłaszania wątpliwości co do jakości lub niesatysfakcjonujących zakupów artykułów rolno-spożywczych do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej. Poniżej znajduje się kontakt:
Więcej informacji na temat dobrych praktyk zakupowych produktów spożywczych można znaleźć na stronie internetowej IJHARS: https://www.gov.pl/web/ijhars/wijhars
Aby dowiedzieć się więcej na temat zasad kupowania produktów spożywczych, warto odwiedzić stronę IJHARS, gdzie znajduje się pełna informacja na ten temat: https://www.gov.pl/web/ijhars/ijharsnaferie-czyli-swiadomie-wybieram-jakosc2
Link do zdjęcia na Facebooku: https://www.facebook.com/photo?fbid=577521005252708&set=pb.100089844398806.-2207520000
Możesz odwiedzić moje konto na Instagramie pod tym linkiem: https://www.instagram.com/p/DE5U_1Mp_ti/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl