Polityka i społeczeństwo

Na całym świecie żyje blisko ćwierć miliarda dotkniętych kryzysem humanitarnym dzieci w wieku szkolnym, które pilnie potrzebują wsparcia w dostępie do wysokiej jakości edukacji. W ciągu ostatnich trzech lat ich liczba wzrosła o 35 mln

Z okazji Międzynarodowego Dnia Edukacji, fundusz Education Cannot Wait opublikował najnowszy raport Global Estimates, zwracając uwagę na rosnące potrzeby edukacyjne i niedostatek finansowego wsparcia.

Według najnowszego Global Estimates Report opublikowanego przez Education Cannot Wait (ECW) – międzynarodowy fundusz edukacyjny dla państw ONZ doświadczających nagłych i długotrwałych kryzysów – na całym świecie szybko rośnie liczba dotkniętych kryzysem humanitarnym dzieci w wieku szkolnym, które pilnie potrzebują wsparcia w dostępie do wysokiej jakości edukacji. Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat ich liczba wzrosła o ok. 35 mln, na koniec roku 2024 wynosząc 234 mln.

Wzrastające konflikty oraz coraz częstsze kataklizmy i ekstremalne zjawiska atmosferyczne stwarzają zagrożenie dla obecnego i przyszłego pokolenia dzieci. Raport wskazał, że najbardziej dotknięte grupy to dzieci uchodźcze, przesiedlone, niepełnosprawne oraz dziewczęta.

Problemem jest to, że mimo stale rosnących potrzeb, finansowanie pomoc humanitarnej w obszarze edukacji nie nadąża za popytem. Po latach wzrostu, środki przeznaczane na ten cel obecnie utrzymują się na stałym poziomie, a nawet spadły. Według danych ONZ, roczna luka finansowania Celów Zrównoważonego Rozwoju w zakresie edukacji w krajach o niskim i niższym średnim dochodzie wynosi 100 mld USD.

„Dziś, w Międzynarodowy Dzień Edukacji, bijemy na alarm. Na całym świecie mamy blisko ćwierć miliarda dziewcząt i chłopców pozbawionych podstawowego prawa do wysokiej jakości edukacji wskutek różnego rodzaju kryzysów humanitarnych. Pilnie potrzebujemy większych środków z sektora publicznego i prywatnego na finansowanie wysokiej jakości edukacji w bezpiecznych i dających szanse rozwojowe warunkach, na którą zasługują. Uwolnienie ich potencjału rozwojowego, tak by sami mogli dokonywać pozytywnych zmian, to najskuteczniejsza inwestycja, jaką możemy poczynić, chcąc przyspieszyć realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju” – powiedziała dyrektorka wykonawcza Education Cannot Wait Yasmine Sherif.

Raport podkreśla, że doświadczenie konfliktu zbrojnego, przesiedlenia, zagrożeń klimatycznych, epidemii czy problemów społeczno-gospodarczych wiąże się z długoterminowymi zagrożeniami dla zdrowia, edukacji i dobrostanu dzieci. Zauważa się także stale rosnące nasilenie kryzysów, ich coraz większy zasięg oraz istniejące pomiędzy nimi współzależności. W ciągu ostatnich 5 lat liczba konfliktów na świecie wzrosła dwukrotnie.

W 2024 roku konflikty o skrajnym lub znacznym nasileniu, albo takie, które dezorganizują życie społeczne, toczyły się w 50 państwach.

Cichy kryzys na skalę globalną jest dotkliwy. Według raportu, 37% z 234 mln dzieci i nastolatków, które doświadczają kryzysu humanitarnego, nie uczęszcza w ogóle do szkoły. Spośród nich 52% to dziewczęta, 17% (15 mln) to osoby uchodźcze lub przesiedlone, a ponad 20% to osoby niepełnosprawne. Pięć wieloletnich konfliktów, w tym te w Sudanie, Afganistanie, Etiopii, Demokratycznej Republice Konga oraz Pakistanie, odpowiada za niemal połowę tej sytuacji. Blisko jedna trzecia dzieci nie ma dostępu do edukacji na poziomie podstawowym, z czego 52% to dziewczęta. Sytuacja nie jest lepsza jeśli chodzi o szkoły średnie: 36% i 47% uczniów odpowiednio w wieku gimnazjalnym i licealnym nie ma dostępu do edukacji na tym poziomie.

W warunkach kryzysu humanitarnego wiele dzieci uczęszczających do szkoły wykazuje deficyty edukacyjne, przy czym tylko 17% z nich osiąga minimalne kompetencje czytania na koniec szkoły podstawowej. Warto zauważyć, że w tej grupie przeważają dziewczęta (52%), które osiągają lepsze wyniki w innych dziedzinach.

Według raportu, około połowa dzieci w wieku szkolnym dotkniętych kryzysem humanitarnym mieszka w Afryce Subsaharyjskiej. Region ten ma największe trudności z zapewnieniem wszystkim dzieciom równego dostępu do edukacji.

Autorzy opracowania zauważają, że zmiany klimatyczne zwiększają częstotliwość kataklizmów i ekstremalnych zjawisk atmosferycznych, co jeszcze bardziej utrudnia dostęp do edukacji dla dzieci. W 2024 roku powodzie spowodowały ogromne straty w różnych regionach Sahelu, Afryki Wschodniej oraz Azji Środkowej, natomiast mieszkańcy północnego zachodu i południa Afryki oraz niektórych regionów Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej doświadczyli silnych susz. Skutki tych kryzysów pogłębiły brak bezpieczeństwa żywnościowego, przyczyniając się do rekordowej liczby wewnętrznych przesiedleń ludności.

Aby rozwiązać te złożone problemy, ECW i jej partnerzy strategiczni planują pozyskać dodatkowe 600 mln USD na sfinansowanie celów określonych w czteroletnim planie strategicznym funduszu. Środki te pochodzące z sektora publicznego, prywatnego oraz od bogatych darczyńców indywidualnych, zostaną przeznaczone na działania, dzięki którym do 2026 roku 20 mln dzieci dotkniętych kryzysem humanitarnym zyska dostęp do wysokiej jakości edukacji oraz idącego za nią poczucia bezpieczeństwa, nadziei i szansy rozwoju.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl