Według opracowania „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców”, ponad połowa nastolatków odczuwa osamotnienie w mediach społecznościowych, przy jednoczesnym korzystaniu z nich przez 43 procent młodych ludzi w celu poprawy samopoczucia. Te statystyki są niepokojące i zmuszają nas do zastanowienia się nad wirtualną rzeczywistością młodych oraz ich realnymi emocjami. Jak możemy zrozumieć i pomóc młodzieży w tej kwestii? Zapraszamy na Galę DBI (Dnia Bezpiecznego Internetu) obchodzoną 11 lutego, aby wspólnie rozważyć sposoby udzielenia młodzieży skutecznej pomocy.
Ministerstwo Cyfryzacji ogłasza publikację najnowszej wersji projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji. Zmiany skupiają się głównie na uzupełnieniu składu organu nadzorującego rynek, modyfikacji zasad nadzoru oraz wprowadzeniu rozwiązań wspierających innowacje i testowanie nowych technologii. Projekt zostanie teraz poddany ponownym uzgodnieniom międzyresortowym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym.
W nowej wersji Ustawy o systemach sztucznej inteligencji uwzględniono ponad dwa tysiące uwag, opinii i propozycji zgłoszonych podczas pierwszej tury konsultacji społecznych. Zmiany zostały wprowadzone po analizie głosów organizacji pozarządowych, ekspertów sektora innowacji, badań, nauki, kultury, ministerstw, urzędów, instytucji publicznych i samorządowych.
Nowa wersja ustawy wprowadza elastyczne i nieinwazyjne zasady nadzoru nad bezpieczeństwem produktów i usług, wspiera innowacje i testowanie nowych technologii w ramach piaskownicy regulacyjnej oraz wprowadza nową strukturę Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji.
Nasza propozycja polega na wprowadzeniu regulacji dotyczących sztucznej inteligencji na półtora roku przed terminem obowiązującym w Unii Europejskiej. Chcemy stworzyć program wsparcia dla innowacyjnych inicjatyw w obszarze sztucznej inteligencji we współpracy z ekosystemem AI w Polsce. Ponadto proponujemy, aby mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogły korzystać z tego programu bezpłatnie – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Ustawa o wsparciu innowacji i piaskownica regulacyjna
Najnowsza ustawa zawiera rozdział poświęcony wsparciu innowacyjności, w którym przewidziano możliwość tworzenia tzw. piaskownic regulacyjnych. Ich celem jest umożliwienie testowania nowych technologii przez innowatorów, zachowując jednocześnie elastyczność i otwartość na różne profile działań.
Minister ds. informatyzacji będzie upoważniony do udzielania wsparcia finansowego na badania naukowe i prace rozwojowe zgodnie z przepisami dodanymi do ustawy. Finansowanie lub współfinansowanie programów i projektów w tym zakresie będzie pochodzić zarówno ze środków budżetu państwa, jak i z budżetu Unii Europejskiej.
Nowe zasady kontroli oraz większe bezpieczeństwo działania systemów AI są określone w projekcie ustawy. Ograniczają one uprawnienia kontrolujących specjalistów z Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji wobec kontrolowanych przedsiębiorców i instytucji, a nadzór ma być domyślnie sprawowany w sposób zdalny.
Projekt ustawy ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa działania systemów AI poprzez wprowadzenie nowych zasad kontroli. W ramach tych zmian, uprawnienia kontrolujących specjalistów z Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji wobec kontrolowanych przedsiębiorców i instytucji zostaną znacząco ograniczone, a nadzór ma być domyślnie sprawowany w sposób zdalny.
Nowy mechanizm układu został wprowadzony w celu ułatwienia stronie, przeciwko której toczy się postępowanie, szybkiego zakończenia naruszenia przepisów i wdrożenia środków naprawczych, a także ubiegania się o złagodzenie sankcji.
W projekcie została uściślona instytucja opinii indywidualnej zamiast „interpretacji”, a także określono dokładnie sposób udzielania opinii oraz ich konsekwencje prawne. Ponadto strony składające skargę na działanie modeli i systemów AI mają być informowane o dalszym przebiegu oraz kolejnych etapach sprawy aż do jej zakończenia.
Osoby odpowiedzialne za prawo i zdrowie w składzie organu nadzorującego rynek
Zmiany w projekcie obejmują nowy skład Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, która będzie pełnić rolę organu nadzoru rynku w zakresie systemów sztucznej inteligencji. Dodatkowo, komisja ma wspierać oraz monitorować rozwój, innowacje i konkurencyjność w obszarze badań i stosowania systemów sztucznej inteligencji.
Ministerstwo Cyfryzacji rozszerzyło skład komisji o przedstawicieli wyspecjalizowanych instytucji publicznych, takich jak prawo czy medycyna, które są istotne dla stosowania sztucznej inteligencji, po uwzględnieniu propozycji zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych. Dzięki temu zapewniony jest kompleksowy nadzór nad obszarami, na które oddziałuje AI.
W celu wzmocnienia niezależności organu, zdecydowano się ograniczyć liczbę przedstawicieli ministerstw w jego stałym składzie. Zgodnie z aktualnym projektem, członkami Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji będą reprezentanci takich instytucji jak: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisja Nadzoru Finansowego, Rzecznik Praw Dziecka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Państwowa Inspekcja Pracy, Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Aby zapewnić większą niezależność organu, proponujemy zmianę sposobu wyboru Przewodniczącego Komisji. Zamiast dotychczasowego sposobu, Przewodniczący będzie teraz powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 5-letnią kadencję.
Projekt został przekazany do ponownych uzgodnień międzyresortowych oraz do przeprowadzenia konsultacji publicznych, w ramach których wszystkie zainteresowane strony będą mogły wyrazić swoje opinie i pomysły. Termin na przekazanie uwag wynosi 14 dni od daty opublikowania projektu ustawy na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Wszelkie uwagi dotyczące rozwoju sektora sztucznej inteligencji w Polsce można przesyłać na adres: sekretariat.dp@cyfra.gov.pl.
Biuro Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji publikuje komunikaty w serwisie PAP bez ich modyfikacji. Nadawca ponosi odpowiedzialność za treść komunikatu, zgodnie z prawem prasowym. (PAP)
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl