Aktywność inwestycyjna w nieruchomościach rośnie, co skutkuje większym zapotrzebowaniem na usługi projektowania i aranżacji wnętrz. Prognozy ekspertów wskazują na optymistyczne perspektywy w tej dziedzinie. Rok 2025 może być przełomowy dla sektora nieruchomości i branży projektowej, które miały trudności w ubiegłym roku.
„Mimo optymistycznych prognoz, warto zauważyć, że hamulcem dla rozwoju może okazać się m.in. wysoki poziom stóp procentowych, rosnące koszty materiałów oraz surowców, a także niedobór pracowników budowlanych” – mówi Anna Baranowska z portalu Urzadzaj.pl.
Prognozy dla branży
Większość analityków przewiduje, że rok 2025 może być dla branży projektowej bardzo owocny. Nie wszystko jednak przemawia na korzyść tego segmentu.
Aktywność inwestycyjna w nieruchomości wzrasta, co przekłada się także na większy popyt w usługi projektowania i aranżacji wnętrz. Prognozy ekspertów są w tym zakresie bardzo optymistyczne. Analitycy sądzą, że rok 2025 może być przełomowy dla sektora nieruchomości i branży projektowej, dla których ubiegły rok nie był tak łaskawy. Mimo optymistycznych prognoz, warto zauważyć, że hamulcem dla rozwoju może okazać się m.in. wysoki poziom stóp procentowych, rosnące koszty materiałów oraz surowców, a także niedobór pracowników budowlanych. Utrudnieniem mogą być także pogarszające się wskaźniki demograficzne oraz niepewna sytuacja geopolityczna. Te przeciwności nie powinny natomiast krytycznie wpłynąć na przyszłość branży projektowania i aranżacji wnętrz. W ostatnich latach usługa projektowania wnętrz stała się bowiem bardzo popularna wśród Polaków, co ma związek z rosnącą świadomością na temat znaczenia funkcjonalności, jak i estetyki przestrzeni, a także potrzebą indywidualizacji. Coraz częściej oczekujemy personalizacji na różnych gruntach naszego życia, także jeśli chodzi o aranżację wnętrz.
Wzrosty we wszystkich segmentach nieruchomości
Co na temat perspektyw dla branży projektowej można wnioskować z dostarczanych przez różne firmy danych? Jak podaje np. CBRE, w 2025 roku aktywność inwestycyjna w nieruchomości wzrośnie nawet o 15% na rynkach europejskich. W swojej prognozie firma określa rok 2025 jako przełomowy w tym aspekcie. Z kolei eksperci BauWatch podkreślają, że rekordowe nakłady na budownictwo mieszkaniowe w Polsce staną się motorem napędowych dla rynku nieruchomości – a co za tym idzie – również branży projektowania i aranżacji wnętrz. Prognozy te potwierdzają ponadto dane z raportu przygotowanego przez Spectis, według którego lata 2025-2026 będą znacznie lepszym okresem dla firm z sektora budowlanego (a więc firm budowlanych, projektowych i pokrewnych). Eksperci szacują, że tempo przyrostu wartości tego rynku będzie znacząco przewyższać poziom inflacji. Podobnie firma badawcza PMR prognozuje wzrost wartości sektora budowlanego o ok. 3%, szacując, że 2026 roku może ona przekroczyć ponad 10% PKB. Po trudnym 2024 roku kolejne lata mogą przynieść zatem wyraźne ożywienie w budownictwie.
Szukamy szybkich, gotowych rozwiązań
Analizując trendy dla branży projektowej, warto zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój rynku prefabrykacji. Budownictwo modułowe zdobywa coraz większe zaufanie wśród Polaków, co może świadczyć o tym, że szukamy rozwiązań szybkich i gotowych – takich, które nie wymagają od nas dużego zaangażowania – oraz sprawdzonych i zaprojektowanych przez profesjonalistów. Analogicznie usługa projektowania i aranżacji wnętrz, pozwalająca na realizację funkcjonalnej, praktycznej i estetycznej przestrzeni z minimalnym zaangażowaniem Inwestora, może stawać się coraz bardziej pożądana.
Przyszłość architektów wnętrz: projekty premium
Optymistyczne prognozy dla branży projektowania i aranżacji wnętrz mogą zostać zagrożone przez coraz bardziej obecną AI. Temat ten został poruszony w trakcie 4 Design Days 2024, gdzie eksperci jednogłośnie zgodzili się co do tego, że AI przedefiniuje. Najprostsze oraz najtańsze projekty może przejąć AI. Warto uważnie przyglądać się temu zjawisku i być może rozważyć podniesienie usługi do standardu premium.
Źródło informacji: Tooba.pl
„Utrudnieniem mogą być także pogarszające się wskaźniki demograficzne oraz niepewna sytuacja geopolityczna. Te przeciwności nie powinny natomiast krytycznie wpłynąć na przyszłość branży projektowania i aranżacji wnętrz. W ostatnich latach usługa projektowania wnętrz stała się bowiem bardzo popularna wśród Polaków, co ma związek z rosnącą świadomością na temat znaczenia funkcjonalności, jak i estetyki przestrzeni, a także potrzebą indywidualizacji. Coraz częściej oczekujemy personalizacji na różnych gruntach naszego życia, także jeśli chodzi o aranżację wnętrz” – dodaje.
Prognozy wzrostu w branży nieruchomości i budownictwa
Dane dostarczane przez różne firmy wskazują na perspektywy wzrostu inwestycji w nieruchomościach i budownictwie. CBRE przewiduje, że do 2025 roku aktywność inwestycyjna w nieruchomości wzrośnie o 15% na rynkach europejskich, co ma stanowić przełomowy moment. Eksperci firmy BauWatch również prognozują rekordowe nakłady na budownictwo mieszkaniowe w Polsce, co ma być silnym impulsem dla rynku nieruchomości oraz branży projektowania wnętrz. Raporty Spectis i PMR również potwierdzają tendencję wzrostową, szacując, że lata 2025-2026 będą okresem ożywienia dla firm z sektora budowlanego, przewyższającym poziom inflacji oraz przynoszącym wzrost wartości sektora budowlanego o ok. 3% i powyżej 10% PKB.
Szukamy rozwiązań gotowych i szybkich, które nie wymagają dużego zaangażowania. Trendy w branży projektowej wskazują na rozwój rynku prefabrykacji i coraz większe zaufanie Polaków do budownictwa modułowego.
Usługi projektowania wnętrz pozwalają na stworzenie funkcjonalnej i estetycznej przestrzeni z minimalnym zaangażowaniem inwestora, co może stać się coraz bardziej pożądane wśród klientów.
Przyszłość architektów wnętrz: projekty premium
Optymistyczne prognozy dla branży projektowania i aranżacji wnętrz mogą zostać zagrożone przez coraz bardziej obecną AI. Temat ten został poruszony w trakcie 4 Design Days 2024, gdzie eksperci jednogłośnie zgodzili się co do tego, że AI przedefiniuje. Najprostsze oraz najtańsze projekty może przejąć AI. Warto uważnie przyglądać się temu zjawisku i być może rozważyć podniesienie usługi do standardu premium.
Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl