Wiadomości Polska Biznes i finanse ZEA prezentuje nawigację nowej generacji bez GPS i system bezpiecznego sterowania lotem w celu zwiększenia bezpieczeństwa w lotnictwie
Biznes i finanse

ZEA prezentuje nawigację nowej generacji bez GPS i system bezpiecznego sterowania lotem w celu zwiększenia bezpieczeństwa w lotnictwie

Współpraca między VentureOne i ADASI ma na celu integrację zaawansowanych technologii z dziedziny autonomicznych lotów, a prezentacja systemów Perceptra i Saluki podczas IDEX 2025 będzie wspierana przez TII.

ADASI, lider w produkcji systemów do bezzałogowych statków powietrznych (UAV), ogłosił wdrożenie dwóch zaawansowanych technologii w dziedzinie autonomicznych lotów opracowanych przez VentureOne z Abu Zabi: systemu Perceptra – innowacyjnej technologii nawigacyjnej niewykorzystującej sygnału GPS oraz systemu Saluki – technologii sterowania lotem zapewniającej wysoki poziom bezpieczeństwa systemów autonomicznych. Technologie podwójnego zastosowania odgrywają coraz większe znaczenie dla możliwości osiągnięcia korzyści skali na całym świecie.

Więcej treści i multimedia dostępne są w oryginalnej informacji prasowej, którą można znaleźć tutaj: https://www.businesswire.com/news/home/20250218828026/pl/

Obie technologie, Saluki i Perceptra, opracowane przez Instytut Innowacji Technologicznych, zostały zoptymalizowane dla producentów UAV, aby zapewnić im większą odporność, precyzję i bezpieczeństwo autonomicznych działań powietrznych w najtrudniejszych warunkach. Porozumienie między VentureOne, ADASI oraz TII zostało sformalizowane podczas IDEX 2025, największych targów sektora obronnego na Bliskim Wschodzie, gdzie systemy te publicznie zaprezentowano po raz pierwszy.

Nawigacja satelitarna GPS jest niezbędnym narzędziem w dzisiejszym świecie, używanym zarówno w codziennym życiu, jak i w zastosowaniach wojskowych. Niestety, technologia ta jest podatna na różne zagrożenia, takie jak zagłuszanie sygnału i ataki typu „spoofing”. Zagłuszanie polega na przeciążaniu odbiorników GPS, uniemożliwiając im precyzyjne śledzenie lokalizacji, podczas gdy „spoofing” polega na wysyłaniu fałszywych sygnałów, wprowadzając odbiorniki w błąd co do ich prawidłowej pozycji. Te podatności stanowią poważne ryzyko dla dziedzin zależnych od precyzyjnej nawigacji, takich jak loty autonomicznych dronów, lotnictwo komercyjne i wojskowe.

W sektorze obrony i bezpieczeństwa, poprawność sygnałów GPS ma kluczowe znaczenie dla powodzenia misji i bezpieczeństwa załogi. W lotnictwie błędy w nawigacji mogą prowadzić do zboczenia samolotu z wyznaczonego toru i zakłóceń w ruchu, co skłoniło branżę lotniczą oraz międzynarodowe organy regulacyjne, takie jak IATA i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), do poszukiwania pilnych rozwiązań dla problemu ingerencji w sygnały GPS – jak wskazała agencja Reuters w swoim raporcie z 2024 r.

W przypadku systemów autonomicznych, takich jak drony i pojazdy bezzałogowe, utrzymanie precyzyjnej pozycji jest kluczowe dla bezpieczeństwa, zwłaszcza w dynamicznych sytuacjach lub w warunkach wysokiego ryzyka, od lotnictwa po sektor obrony. Wzrastające wykorzystanie systemów zależnych od GPS sprawia, że istnieje pilna potrzeba opracowania odpornych alternatywnych rozwiązań nawigacyjnych. Dlatego systemy Perceptra i Saluki oferują zaawansowaną nawigację wizyjną, odporną i niezawodną, aby sprostać dzisiejszym wyzwaniom.

„System Perceptra, który nie bazuje na sygnałach GPS, oraz Saluki, który wykorzystuje zaawansowaną architekturę Zero Trust, stanowią istotny krok naprzód w dziedzinie autonomicznej nawigacji i mogą zrewolucjonizować szereg sektorów. Od wsparcia bezpiecznych podróży lotami komercyjnymi, przez misje ratownicze wspomagane precyzyjną nawigacją, aż po umożliwienie wydajnej logistyki miejskiej z wykorzystaniem dronów do doręczeń w gęsto zaludnionych miastach, technologie te mają wiele zastosowań w dzisiejszym świecie. Dzięki zdolności do adaptacji są nieodzowne dla sektora obrony, ponieważ zapewniają bezpieczne i odporne działania nawet w najtrudniejszych warunkach. Ta współpraca stanowi wyraz naszego zaangażowania na rzecz opracowywania zaawansowanych technologii podwójnego zastosowania, wychodzących naprzeciw potrzebom sektora cywilnego i sektora obrony, a tym samym umożliwia ZEA objęcie roli lidera w dziedzinie autonomicznych systemów nowej generacji” – powiedziała dr Najwa Aaraj, dyrektorka generalna TII.

Perceptra to innowacyjny system wizyjny, który umożliwia platformom powietrznym skuteczną nawigację bez konieczności korzystania z GPS. Dzięki niemu możliwe jest prowadzenie działań nawet w obszarach, gdzie sygnał z globalnych systemów nawigacji satelitarnej jest niedostępny.

Dzięki Perceptra, platformy powietrzne mogą ponownie blokować swoją pozycję wizualnie, co przekłada się na zmniejszenie błędów podczas nawigacji. System ten łatwo integruje się z różnymi platformami, co sprawia, że jest idealnym rozwiązaniem do wywiadu, monitorowania, misji rozpoznawczych oraz walk radioelektronicznych.

Saluki to innowacyjny system sterowania lotem oparty na architekturze Zero Trust, który zapewnia bezpieczeństwo i wysoką wydajność. Dzięki obsłudze systemu PX4, sztucznej inteligencji generatywnej i mocy obliczeniowej rzędu 300 TOPS, umożliwia zarządzanie wieloma pojazdami, co sprawia, że nadaje się do zastosowań w krytycznych zadaniach obronnych.

„ADASI koncentruje się na integracji jedynie najbardziej zaawansowanych technologii sprawdzonych w terenie, by zagwarantować niezrównany poziom precyzji, odporności i bezpieczeństwa UAV, nawet w najbardziej wymagających warunkach – powiedział Juma Al Kaabi, dyrektor generalny ADASI. – Perceptra i Saluki mają wszystko, czego potrzebują UAV nowej generacji: bezpieczną nawigację niezależną od GPS i sterowanie zadaniami wspomagane AI”.

VentureOne i ADASI nawiązały współpracę w celu integracji zaawansowanych technologii autonomicznych lotów przy wsparciu TII. Podczas IDEX 2025 zaprezentowano systemy Perceptra i Saluki.

ABU ZABI, Zjednoczone Emiraty Arabskie–(BUSINESS WIRE)– ADASI, lider w produkcji systemów UAV, ogłosił wdrożenie dwóch zaawansowanych technologii w dziedzinie autonomicznych lotów opracowanych przez VentureOne z Abu Zabi, w ramach współpracy z TII. Więcej informacji na stronie: https://www.businesswire.com/news/home/20250218828026/pl/

„VentureOne pragnie zagwarantować, aby nowatorskie badania znalazły zastosowanie w rzeczywistości, zmieniając poszczególne branże i wywierając na nie pozytywny wpływ – powiedział Reda Nidhakou pełniący obowiązki dyrektora generalnego VentureOne. – Saluki i Perceptra to tylko dwa przykłady licznych innowacji, które zapewnią większą odporność i bezpieczeństwo dronów w różnych sektorach, począwszy od sektora obrony. Pracujemy nad bardziej kompleksowym portfolio rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i autonomii w przestrzeni powietrznej, które odegrają zasadniczą rolę w działaniach wykonywanych za pomocą dronów w przyszłości.

Ostatnio TII ogłosił partnerstwo z Głównym Urzędem ds. Lotnictwa Cywilnego (GCAA) w celu opracowania zaawansowanych metodologii projektowania korytarzy powietrznych, mających na celu optymalizację tras lotów i minimalizację ryzyka incydentów w zatłoczonych obszarach miejskich. Te wysiłki, wsparte systemami Perceptra i Saluki, potwierdzają wizję Abu Zabi jako lidera w dziedzinie nawigacji nowej generacji i autonomii wspomaganej przez sztuczną inteligencję, zarówno dla taksówek powietrznych z kierowcą, jak i bezzałogowych.

Zarówno VentureOne, jak i TII są podmiotami Rady ds. Zaawansowanych Badań Technologicznych (ATRC), która nadzoruje ekosystem prac badawczo-rozwojowych w Abu Zabi w celu rozwoju przełomowych technologii o globalnym zasięgu. ADASI jest częścią Grupy EDGE, która specjalizuje się w zaawansowanych technologiach i rozwiązaniach dla sektora obrony.

Więcej informacji można znaleźć tutaj: AETOSWire

Tłumaczenie niniejszego zawiadomienia ma charakter wyłącznie orientacyjny i nie ma mocy prawnej. Jedynie tekst oryginalny w języku źródłowym stanowi oficjalną wersję tego zawiadomienia.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version