Wiadomości Polska Biznes i finanse Barometr AI firmy EFL: połowa polskich firm zwiększy inwestycje w AI, co czwarta prognozuje większą sprzedaż dzięki AI
Biznes i finanse

Barometr AI firmy EFL: połowa polskich firm zwiększy inwestycje w AI, co czwarta prognozuje większą sprzedaż dzięki AI

Barometr AI to nowe narzędzie analityczne opracowane przez EFL, które regularnie monitoruje kondycję małych i średnich przedsiębiorstw pod kątem wdrażania rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją. EFL analizuje inwestycje w rozwiązania AI, zatrudnienie z nimi związane, efekty zatrudnienia oraz sprzedaż związana z inwestycjami AI.

„Wykorzystanie AI w firmach w Polsce jest jednym z najniższych w Europie, ale pojęcie sztucznej inteligencji już na dobre weszło do naszej codzienności. Jak wynika z raportu CBOS, zdecydowana większość Polaków, bo aż 76%, zetknęła się już z tym pojęciem. W pierwszej kolejności to największe firmy, globalne korporacje zaczęły testować i implementować rozwiązania wykorzystujące AI w celu zwiększenia efektywności swojego biznesu. I z każdym rokiem robią to na coraz większą skalę. Jak wynika z badania międzynarodowej firmy doradczej ISG, które obejmuje dyrektorów zarządzających IT w największych przedsiębiorstwach na świecie z grupy G2000, wydatki na sztuczną inteligencję wzrosną w 2025 roku średnio o 5,7 proc. i będą stanowić niemal jedną trzecią wzrostu całego budżetu IT tych organizacji” – mówi Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.

Według przedstawiciela EFL, sztuczna inteligencja nie jest już wyłącznie domeną dużych korporacji. Według naszego nowego wskaźnika, aż 40% małych i średnich firm korzystało z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Co więcej, wiele z tych firm planuje zwiększyć swoje inwestycje w AI i zatrudnienie w tej dziedzinie w nadchodzących miesiącach. Jako partner firm MŚP, EFL będzie monitorować te zmiany za pomocą Barometru AI, aby zrozumieć, jak sztuczna inteligencja będzie wpływać na te przedsiębiorstwa w przyszłości.

Paweł Bojko z EFL podkreśla, że sztuczna inteligencja w różnych formach będzie odgrywać coraz większą rolę w biznesie w nadchodzących miesiącach i latach. Dzięki cyklicznej realizacji Barometru AI, EFL będzie śledzić trendy i zmiany w podejściu MŚP do korzystania z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, aby lepiej zrozumieć, jakie korzyści i wyzwania niesie ze sobą rozwój AI dla tych firm.

Pierwsze pozytywne wyniki inwestycji

Zgodnie z Barometrem AI, opracowanym przez EFL, skala wartości wynosi od 0 do 100 punktów, z poziomem neutralnym ustalonym na 50 punktów. Wynik powyżej tej wartości wskazuje na sprzyjające warunki dla rozwoju sztucznej inteligencji w MŚP, podczas gdy wynik poniżej oznacza niekorzystne warunki. Pierwszy odczyt Barometru AI dla pierwszej połowy 2025 roku wynosi 66,8 punktów, co sugeruje, że MŚP mają bardzo obiecujące perspektywy w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w swoich strukturach.

Według Barometru AI, największy wpływ na wyniki miały prognozy przedsiębiorców dotyczące inwestycji i sprzedaży. Ponad połowa badanych MŚP (56%) planuje zwiększenie inwestycji w rozwój rozwiązań opartych na AI w pierwszym półroczu tego roku. Co trzecia firma (36%) nie planuje żadnych zmian w tym zakresie w porównaniu z poprzednim półroczem, a 7% nie potrafiło tego ocenić.

Badani przedsiębiorcy zostali zapytani, czy spodziewają się wzrostu, spadku czy braku zmian w sprzedaży ich produktów i usług w związku z inwestycjami w rozwiązania AI. Największa grupa respondentów, bo aż 53 proc., wskazała na brak zmian. Jednakże 25 proc. firm przewiduje wzrost obrotów dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Natomiast co piąty badany (21 proc.) nie był w stanie dokonać takiej oceny.

W obu pozostałych dziedzinach związanych z zatrudnieniem, przedsiębiorcy udzielili bardzo podobnych odpowiedzi. Większość firm (85%) nie przewiduje zmian w poziomie zatrudnienia związanych z realizacją projektów AI, podczas gdy tylko 9% rozważa taką możliwość. Podobnie, 82% firm nie planuje zmiany poziomu zatrudnienia w wyniku podjętych inwestycji AI, podczas gdy 8% respondentów wskazało na wzrost zatrudnienia, a tyle samo na redukcję etatów.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version