Współczesne nieruchomości komercyjne nie tylko muszą spełniać oczekiwania klientów i być dostępne dla wszystkich, ale także muszą być energooszczędne i zgodne ze standardami ESG. Zrównoważony rozwój w tej branży to nie tylko slogan, ale konieczność, aby zapewnić komfort milionom Polaków odwiedzających centra handlowe, pracujących w biurowcach czy halach magazynowych – wynika z raportu „ESG dla nieruchomości komercyjnych 2.0. Wybrane zagadnienia i praktyki”.
Przygotowany przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH), Polską Izbę Nieruchomości Komercyjnych (PINK) oraz Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS), ten raport ma na celu uporządkowanie i promocję wiedzy na temat ESG w sektorze nieruchomości komercyjnych oraz wskazanie najlepszych praktyk i rekomendacji dla przedsiębiorstw.
ESG to skrót od Environmental, Social i Governance, czyli środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Firmy, w tym te zajmujące się budową i zarządzaniem nieruchomościami komercyjnymi, mogą działać z uwzględnieniem swojego wpływu na środowisko, odpowiedzialności społecznej oraz transparentności i etyki zarządzania.
Publikacja zawiera artykuły przygotowane przez ekspertów ESG związanych z sektorem nieruchomości, którzy codziennie stawiają czoła kluczowym wyzwaniom zrównoważonej transformacji. Zawiera najważniejsze zagadnienia i dobre praktyki z zakresu ESG, takie jak aktualne regulacje prawne, transformacja energetyczna, efektywność energetyczna obiektów handlowych, taksonomia budynków i zielone finansowanie.
Raport podkreśla, że jednym z głównych wyzwań dla sektora nieruchomości komercyjnych jest finansowanie transformacji. Pojawiają się nowe modele finansowania, takie jak zielone obligacje, ESCO (Energy Service Company), kredyty związane z celami ESG oraz mechanizmy wsparcia publicznego, które mogą ułatwić realizację inicjatyw proekologicznych.
Podczas premiery raportu w środę 5 marca br. odbyły się dwa panele dyskusyjne z udziałem ekspertów z branży nieruchomości komercyjnych.
Pierwszy panel, prowadzony przez Kingę Barchoń, członkinię zarządu PINK i partnerkę PwC, skupiał się na temacie „ESG: Standard czy wyzwanie? Praktyczne spostrzeżenia i rekomendacje dla sektora nieruchomości”. Omawiano w nim kwestie dotyczące standardów i wyzwań związanych z ESG oraz pytano o to, czy spełnianie wymagań prawnych związanych ze zrównoważonym rozwojem otwiera nowe możliwości czy też stawia trudne wyzwania dla firm panelistów.
„ESG jako zbiór zasad pomaga prowadzić biznes w sposób zrównoważony, przyjazny dla planety i dla ludzi. ESG to nie slogan, ale konkretna praktyka na nowo definiująca branżę nieruchomości, która w swym rozwoju musi dziś uwzględniać cały szereg aspektów związanych z wpływem na środowisko naturalne, dobrostanem użytkowników oraz etyką odpowiedzialnego biznesu. Obecnie jest to wyzwanie, ponieważ w obliczu zmieniającego się otoczenia prawnego musimy być bardzo elastyczni, aby szybko dostosować się do nieustannych zmian w legislacji” – powiedziała Veronika Themerson.
Veronika Themerson, director of the environmental center of excellence at Skanska, emphasized that the company has been dealing with sustainable development aspects for many years.
Augusto Junqueiri, CEO of Mota Engil ATIV and board member of Mota-Engil ATIV Poland, recalled that in Portugal, where he comes from, ESG actions were taken five years ago. The impetus for this was a problem with access to water.
„Na południu Portugalii mamy problem z dostępem do wody, musimy ją odzyskiwać i uzdatniać. Mamy tam do czynienia ze zróżnicowanym budownictwem, a w starych budynkach nie jest łatwo wprowadzić strategię ESG, ponieważ potrzebne są dwa systemy rur, aby mieć wodę odzyskiwaną i normalną. A wodę odzyskiwaną można ponownie wykorzystać do podlewania ogrodów, do prania” – powiedział Augusto Junqueiri.
„Mamy około stu nieruchomości w Polsce i krok po kroku sprawdzamy wszystkie pod kątem zużycia energii, wody, odprowadzanych ścieków i śmieci. To wszystko jest również powiązane ze śladem węglowym, który chcemy utrzymywać na jak najniższym poziomie” – podkreślił Brian Kober.
Brian Kober, project manager at LCP, emphasized that energy consumption is the main factor driving up costs.
Marcin Klammer, board member and managing director of the Polish Council of Shopping Centers, emphasized that large-scale retail stores or shopping malls cannot be compared to offices or public institutions, such as hospitals, in terms of energy characteristics.
„Naszym głównym zadaniem jest obecnie wprowadzenie do ustawodawstwa osobnej kategorii dla obiektów handlowych. Jako stowarzyszenie tworzymy platformę do wymiany know-how i dlatego cztery razy w roku organizujemy Forum ESG” – powiedział Klammer.
W drugim panelu, zatytułowanym „Energia pod kontrolą: skuteczne zarządzanie zużyciem energii w nieruchomościach komercyjnych”, Marcin Wysocki, ambasador European Climate Pact, prowadził dyskusję. Moderator poruszał kwestie dotyczące systemów zarządzania energią w nieruchomościach komercyjnych.
Seweryna Afanasjew, dyrektor Polskiego RICS, podkreśliła, że wprowadzanie zrównoważonych rozwiązań jest kluczowym elementem wyróżnienia się na rynku i zdobycia przewagi konkurencyjnej. Analiza podwójnej istotności pomaga zidentyfikować kluczowe aspekty prowadzenia biznesu zarówno z punktu widzenia organizacji, jej wpływu na środowisko, jak i interesariuszy. Dodatkowo, dbanie o energoefektywność obiektów budowlanych nie tylko pomaga obniżyć koszty ich utrzymania, ale również zwiększa wartość nieruchomości.
„Energia, w tym elektryczna, jest jednym z najkosztowniejszych czynników opłat eksploatacyjnych i utrzymania nieruchomości. My, jako biuro projektowe i firma konstrukcyjna, dochodzimy do wniosku, że wszystkie stosowane dotychczas najprostsze rozwiązania się wyczerpują. To, co jest teraz najważniejsze, to umiejętność łączenia bardzo wielu drobnych elementów i budowania na bazie tego kompleksowej strategii” – powiedział Maciej Gwiaździński head of Energy, strategy & transformation, Reesco Retail/Iliard.
Dariusz Urbańczyk, strategic account manager w firmie Respect Energy, omówił nowe technologie, w tym sztuczną inteligencję, które pozwalają na skuteczniejszą kontrolę i nadzór nad parametrami, co prowadzi do znacznego obniżenia zużycia energii.
Przemysław Wasiluk, kierownik ds. energii w NEPI Rockcastle, również omówił potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji w zarządzaniu technicznym obiektami, takim jak produkcja energii z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na nieruchomościach lub optymalizacja systemu zarządzania budynkiem (BMS).
„Centra handlowe są obiektami wielkopowierzchniowymi i mają sporą powierzchnię dachu. Nie ma na nich dużo instalacji. Sztuczna inteligencja pomoże nam przy kontroli parametrów wydajności instalacji fotowoltaicznej i parametrów kontroli poboru tej energii przez urządzenia” – zaznaczył Wasiluk.
„Na rynki europejskie nie zdążyły jeszcze wejść na dobre pompy ciepła na propan, a już pojawiła się technologia magnetokaloryczna, czyli wykorzystująca zmiany pola magnetycznego do produkcji ciepła. Ta technologia jest już dobrze opracowana w Chinach. Więc wydaje mi się, że jeśli chodzi o innowacje, to trzeba co kilka lat robić rewizję technologiczną” – podkreślił Gwiaździński.
Maciej Gwiaździński z Reesco Retail/Iliard zauważył, że technologie rozwijają się bardzo szybko.
Podczas dyskusji paneliści omawiali również nowy model zakupu energii odnawialnej, tzw. cPPA (corporate Power Purchase Agreement). Tego rodzaju umowa zapewnia bezpośrednią dostawę energii z dedykowanych farm produkujących zieloną energię. Chociaż energia zakupiona w ten sposób jest obecnie tańsza niż tradycyjna energia czarna oferowana przez największych sprzedawców energii, to jednak wymaga kilkumiesięcznych negocjacji, co stanowi jej główny minus. Dlatego takie umowy zazwyczaj są podpisywane na kilka lat.
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl