– Ministerstwo Infrastruktury informuje:
16 stycznia 2023 r. udostępniono podróżnym nowe dworce w Chrzęsnem i Barchowie w województwie mazowieckim. Obiekty zostały wybudowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa nowych dworców Chrzęsne oraz Barchów to koszt odpowiednio 5,1 mln zł oraz 4,3 mln zł.
– Otwarcie dworców w Chrzęsnem i Barchowie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa mazowieckiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży na trasie do Warszawy i Białegostoku. Mam nadzieję, że zrealizowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki staną się wizytówkami miejscowości Chrzęsne i Barchów oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją na transgranicznym szlaku kolejowym Rail Baltica. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Są to typowe Innowacyjne Dworce Systemowe odznaczające się minimalistyczną, funkcjonalną i nowoczesną formą architektoniczną z dominantą w postaci wieży zegarowej. Dworzec Chrzęsne składa się z dwóch części. W pierwszej mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajdują się toalety. Natomiast w drugim części dworca mieści się lokal na wynajem. Pod zadaszeniem umieszczono również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Elewację dworca wykończono, w przeważającej części, czerwoną, rustykalną cegłą klinkierową z charakterystycznymi wgłębieniami oraz zadrapaniami.
Dworzec w Barchowie jest nieco mniejszy, ale równie nowoczesny, jeśli chodzi o architekturę czy funkcjonalność. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron taflami szkła. W celu zapewnienia komfortu podróżnych zainstalowano w jej obrębie promienniki, które zwiększą komfort termiczny podróżnych jesienią i zimą. Pod wiatą w Barchowie podróżni znajdą gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki, stojaki rowerowe oraz stację naprawczą jednośladów. Natomiast wewnątrz ośmiometrowej wieży z zegarem mieszczą się pomieszczenia techniczne oraz toaleta.
Nowe dworce są w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z dużym bagażem. Ponadto nowe obiekty wyposażono w oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu w Barchowie powstała również nowa pochylnia ze skarpy w kierunku ulicy.
Na dachu budynku dworca w Chrzęsnem znajdują się panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dworce wyposażono w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Dworzec Chrzęsne posiada dodatkowo pompę ciepła do ogrzewania jego wnętrza. Praca wszystkich urządzeń jest nadzorowana przez systemy inteligentnego zarządzania budynkiem, co przekłada się na optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Na obydwóch dworcach zamontowano również nowoczesny systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.Zmieniło się również najbliższe otoczenie dworców. W Chrzęsnem wykonano nowy dojazd do dworca od strony drogi publicznej, a także 13 miejsc postojowych. W Barchowie również wymieniono nawierzchnię w sąsiedztwie dworca, a także wyznaczono sześć miejsc postojowych, w tym jedno dla osoby z niepełnosprawnościami.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ ewes/ drag/
Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl