Polityka i społeczeństwo

Zielony transport w polskich samorządach: Unia Europejska wspiera inwestycje na rzecz ograniczenia emisji CO2

Polskie samorządy mają szansę na zieloną rewolucję w transporcie dzięki środkom finansowym pochodzącym z Unii Europejskiej. Ustawa dotycząca ochrony środowiska i przepisy umożliwiają JST inwestowanie w zeroemisyjny transport, co jest jednym z głównych czynników napędowych zmiany na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Według raportu, w inwestycjach w zeroemisyjny transport w samorządach, fundusze UE stanowiły główne źródło finansowania – ponad połowa budżetu przeznaczonego na te projekty. Środki budżetu państwa stanowiły około 25% budżetu, zaś środki własne JST stanowiły pozostałą część budżetu.

Fundusze UE stanowią istotny element wspomagający samorządy w inwestycjach w zeroemisyjny transport. Środki te są szczególnie istotne w kontekście rosnących potrzeb i ograniczonych budżetów JST. Pozwalają one JST wspierać ambitne projekty transportowe, które w innym przypadku nie miałyby szans na realizację.

Analiza przeprowadzona przez BGK wykazała, że wśród obecnie realizowanych przez JST inwestycji w tabor i infrastrukturę zeroemisyjną największy udział w finansowaniu stanowią środki europejskie (38,5 proc.). Przy tym warto zauważyć, że były one wykorzystywane w dużo większym stopniu niż dotacje budżetu państwa (16,7 proc.) oraz środki własne JST (17,4 proc.). Kredyty stanowią natomiast czwarty pod względem wartości źródło finansowania tych inwestycji (15,3 proc.).

Transport zbiorowy w polskich samorządach jest ważnym elementem infrastruktury. Dzięki niemu ludzie mogą łatwo i szybko przemieszczać się między miastami i miasteczkami, co zmniejsza zanieczyszczenie i wpływa na poprawę jakości życia.

Transport zbiorowy w Polsce stwarza wiele możliwości, aby ułatwić mieszkańcom korzystanie z niego. Przykładowo, może on obejmować wygodne połączenia autobusowe między miastami, szybkie i bezpieczne przejazdy kolejowe, a także wygodne środki transportu w obrębie każdego miasta. Dzięki temu mieszkańcy mogą przemieszczać się wygodnie i bezpiecznie, niezależnie od odległości.

Polskie samorządy zapewniają mieszkańcom szeroki wybór środków transportu zbiorowego, umożliwiając im swobodne i wygodne poruszanie się po kraju. Obecnie istnieje wiele opcji i możliwości transportu zbiorowego, które pozwalają podróżować szybko, bezpiecznie i wygodnie.

Raport odnotowuje, że 71% samorządów, które odpowiedziały na pytania dotyczące realizacji inwestycji zeroemisyjnych, korzysta ze środków własnych, 63,8% z budżetu centralnego, a 33,3% ze środków europejskich. Ponadto 18,8% respondentów zdecydowało się na pożyczanie pieniędzy w celu finansowania projektów.

Inwestycje w tabor i infrastrukturę zeroemisyjną są finansowane głównie z dotacji budżetowych, środków własnych oraz środków europejskich. Środki własne i budżetowe są stosunkowo powszechne jednakże finansują one głównie mniejsze projekty. Z kolei środki europejskie są wykorzystywane rzadziej, ale finansują one aż 38,5 proc. obecnych zakupów taboru i infrastruktury.

Samorządy korzystają z wielu programów wsparcia finansowego, umożliwiających inwestycje w pojazdy niskoemisyjne. Dzięki tym środkom mogą one zakupić pojazdy w niższych cenach, a także dostosować je do własnych potrzeb. Zwolnienia podatkowe oraz dotacje pozwalają im na zmniejszenie kosztów utrzymania pojazdów i zredukowanie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

BGK w raporcie podkreśla, że ustawowe regulacje są najważniejszym czynnikiem zachęcającym samorządy do wymiany taboru na pojazdy o zerowej emisji. W tej grupie badanych ważnym argumentem są również działania proekologiczne (30,5 proc.) oraz niższe wydatki na eksploatację (14,9 proc.).

Transport zbiorowy w polskich samorządach jest skutecznym sposobem na zmniejszenie zanieczyszczenia. Może on zapewnić bezpieczny, zrównoważony i wygodny środek transportu, który jest zarówno ekonomiczny, jak i ekologiczny.

Systemy transportu zbiorowego w polskich samorządach są skutecznym narzędziem, które może zapewnić znaczne korzyści społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. Z jednej strony, transport zbiorowy może pomóc w zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń, z drugiej zaś – stanowić alternatywę dla kosztownych i nieefektywnych samochodów indywidualnych. Ponadto, transport zbiorowy jest wygodnym i bezpiecznym sposobem na przemieszczanie się, co skutkuje zmniejszeniem kosztów i czasu podróży.

Grupy samorządów, które nie są zobowiązane do minimalnego udziału pojazdów zeroemisyjnych w taborach, głównym motorem zmian w kierunku pojazdów niskoemisyjnych jest przywiązanie do ochrony środowiska (38,5 proc.), któremu towarzyszy oszczędność finansowa wynikająca z niższych kosztów eksploatacji (18,7 proc.). Co może być zaskakujące, trzecim pod względem częstości wskazywanym czynnikiem są przepisy ustawy o elektromobilności (17,6 proc.).

Transport zbiorowy w samorządach polskich jest ważnym elementem infrastruktury. W wielu miastach i regionach istnieją szeroko rozwinięte systemy środków transportu publicznego, w tym autobusy, tramwaje i koleje, które służą lokalnej społeczności. Ponadto, coraz więcej samorządów rozważa rozwój infrastruktury transportu publicznego, aby umożliwić mieszkańcom szybszy i łatwiejszy dojazd do pracy, szkoły lub na zakupy.

Dzięki wzrostowi zainteresowania transportem publicznym i inwestycjom w infrastrukturę, transport zbiorowy w samorządach polskich staje się coraz bardziej dostępny dla mieszkańców i turystów. Możliwość szybkiego i wygodnego przemieszczania się jest ważnym czynnikiem przyciągającym nowych mieszkańców, biznesy i turystów do miast i regionów. Dlatego też, wiele samorządów w Polsce wprowadza innowacyjne rozwiązania w zakresie transportu publicznego, aby poprawić jakość usług i wzmocnić infrastrukturę.

Poprawa infrastruktury transportowej jest ważnym elementem w zapewnieniu lokalnej społeczności dostępu do wygodnego i bezpiecznego transportu publicznego. Dzięki wprowadzeniu nowoczesnych technologii, samorządy mogą zwiększyć dostępność transportu publicznego, a także poprawić bezpieczeństwo i jakość usług. Inwestycje w infrastrukturę transportową przynoszą wymierne korzyści mieszkańcom i regionom, dzięki czemu jest to ważny krok w kierunku zapewnienia lepszego życia i przyszłości.

Autorzy analizy sugerują, że obowiązujące przepisy prawa mają istotny wpływ na decyzje samorządów, ponieważ sygnalizują one ich nastawienie i kierunek dalszych zmian legislacyjnych. W ten sposób możliwe jest rozszerzenie obowiązku używania ekologicznych pojazdów przez kolejne samorządy.

Najnowsze badania wykazały, że wymogi ustawowe dotyczące flot transportowych stanowią ważny czynnik wpływający na warunki handlowe i logistyczne we wszystkich przebadanych samorządach, zarówno tych objętych regulacjami, jak i nieobjętych (31,4 proc.).

Jednostki samorządu terytorialnego w naszym kraju coraz częściej wybierają pojazdy o niskiej emisji szkodliwych substancji do swoich flot transportowych. Analiza przeprowadzona przez BGK wykazała, że aż 72,4 proc. samorządów w naszym kraju wprowadza obecnie inwestycje w tabor.

Wśród nich 54 proc. decyduje się wyłącznie na pojazdy zeroemisyjne, 14,3 proc. inwestuje w pojazdy zeroemisyjne oraz niskoemisyjne i spalinowe, a tylko 4,1 proc. stawia na pojazdy napędzane silnikami spalinowymi lub niskoemisyjnymi.

Zmiany te stanowią ważny krok w kierunku osiągnięcia celów zrównoważonego transportu oraz zmniejszenia szkodliwych emisji gazów do atmosfery. Poprzez inwestycje w pojazdy o niskiej emisji szkodliwych substancji samorządy zwiększają swoją elastyczność i poprawiają jakość powietrza otaczającego mieszkańców.

Ankietowani samorządowcy potwierdzili, że autobusy elektryczne są najbardziej popularnym środkiem transportu, który zostanie zakupiony w ramach realizowanych inwestycji (55,3 proc.). Pomimo tego, że są one przeciętnie droższe od pojazdów niskoemisyjnych (średnio o 76 proc. droższe niż hybrydowe i 130 proc. droższe niż gazowe), to na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się tramwaje elektryczne (18,8 proc.). 15,1 proc. ankietowanych JST wybrało autobusy napędzane silnikami diesla, a pozostałymi pojazdami są autobusy wodorowe (5,8 proc.), autobusy zasilane gazem LNG lub CNG (4,2 proc.).

Inwestycje w autobusy elektryczne są obecnie postrzegane jako priorytetowe wśród samorządów, pomimo wyższych w stosunku do pojazdów niskoemisyjnych kosztów ich zakupu (średnio o 76 proc. droższe niż hybrydowe i 130 proc. droższe niż gazowe). JST potwierdziło, że autobusy elektryczne stanowią dominującą część pojazdów, które będą wykorzystywane w ramach realizowanych aktualnie inwestycji.

Raport wykazuje, że do 2028 roku we flotach ankietowanych samorządów ma się pojawić imponująca liczba pojazdów zeroemisyjnych – 500 autobusów elektrycznych, 50 wodorowych i 170 nowych tramwajów. Wynika to przede wszystkim z dostępności bezzwrotnych dopłat, które pozwalają na sfinansowanie części inwestycji w nowoczesne technologie.

Raport zwraca uwagę, że atrakcyjne wsparcie finansowe pozwala zniwelować wyższą cenę pojazdów zeroemisyjnych, zapewniając jednocześnie wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu pasażerom. Zatem inwestowanie w zeroemisyjne środki transportu wydaje się być opłacalną strategią dla samorządów w całej Polsce.

Według wyników badań, udział JST, autobusy wodorowe są znacznie bardziej kosztowne niż pozostałe opcje: o 48% wyższe niż autobusy elektryczne, o 160% wyższe niż autobusy hybrydowe i o 241% wyższe w porównaniu do autobusów gazowych.

Cena pojazdów wodorowych jest wysoka, co w połączeniu z problemami z dostępem do zielonego wodoru i brakiem infrastruktury, tworzy barierę dla inwestycji w tego typu rozwiązania. Zwiększona produkcja, większa konkurencja między dostawcami i pojawienie się efektu skali mogą jednak zmniejszyć cenę pojazdów wodorowych, dając szansę na ich upowszechnienie.

Autorzy analizy położyli szczególny nacisk na konieczność rozwoju technologii produkcji i magazynowania wodoru, aby efektywnie wykorzystać jego potencjał w napędzie pojazdów.

BGK przeprowadziło badanie w okresie od 3 sierpnia do 14 października 2022 roku, obejmujące 98 samorządów, w tym 65 podlegających przepisom ustawy o elektromobilności oraz kilkadziesiąt innych, modernizujących swoje floty transportu zbiorowego.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM