Polityka i społeczeństwo

Konsumersi.pl – nowy sposób na rozwiązywanie sporów konsumenckich

Fundacja Konsumentów wprowadziła na rynek Konsumersi.pl, narzędzie przydatne dla konsumentów, którzy mają jakiekolwiek problemy z zakupami lub usługami. Dzięki Konsumersi.pl, konsumenci mogą bezpłatnie i szybko złożyć reklamację, a nawet je upublicznić, co może pomóc w rozwiązaniu sporu. Serwis jest łatwy w użyciu, bez wiedzy prawnej, a wypełnienie formularza zajmuje zaledwie kilka minut. Konsumersi.pl może być przydatny w przypadku intensywnych okresów zakupów, takich jak Black Weeks, Święta Bożego Narodzenia czy wyprzedaże sezonowe – szybka reakcja na zgłoszenia, przyczyni się do zmniejszenia obciążeń firm, a jednocześnie do utrzymania dobrej reputacji i wysokiej jakości obsługi klienta.

Polscy konsumenci są bardzo wrażliwi na ceny produktów i usług, ale niestety często nie mają dostatecznych informacji na temat swoich praw konsumenckich. Uświadomienie konsumentom ich praw i możliwości wystąpienia przeciwko niesprawiedliwym warunkom zakupu może zmniejszyć liczbę problemów, z jakimi borykają się polscy konsumenci.

Nowe możliwości dla polskich konsumentów

Polscy konsumenci potrzebują większej świadomości na temat swoich praw i możliwości dochodzenia swoich roszczeń. Wprowadzenie nowych mechanizmów, które ułatwią im zgłaszanie skarg i wnioskowanie o odszkodowanie, może zmniejszyć skalę problemów, z jakimi spotykają się polscy konsumenci. Inicjatywy, takie jak dostarczenie konsumentom informacji na temat ich praw konsumenckich, dostęp do niezależnych organizacji ds. ochrony konsumentów lub przyjazne narzędzia do szybkiego i skutecznego składania skarg i wniosków, mogą w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy sytuacji polskich konsumentów.

„Zapytaliśmy Polaków, co robią w sytuacji, gdy ich reklamacja zostanie odrzucona przez przedsiębiorcę” – mówi Paweł Rokicki, dyrektor zarządzający Fundacji Konsumentów. „Otóż blisko połowa konsumentów po odrzuceniu reklamacji nie podejmuje żadnych działań. Wyraźnie widać, że skala frustracji i niskiego poczucia sprawczości jest wśród konsumentów bardzo duża. Chcemy to zmienić, dając konsumentom bezpłatne narzędzie w postaci serwisu Konsumersi.pl. W miejsce długiej i skomplikowanej procedury dochodzenia swoich praw wprowadzamy prosty, intuicyjny formularz online, którego wypełnienie zajmie tylko kilka minut” – dodaje Rokicki.

Zgodnie z Jesiennym Badaniem Konsumenckim, dane dotyczące polskich konsumentów wskazują, że ponad połowa badanych osób składała w ciągu ostatnich lat reklamacje. Z kolei 15% badanych zgłosiło co najmniej trzy reklamacje w ciągu roku. Ponadto, blisko 39% ankietowanych chciałoby skorzystać z pośrednictwa organizacji konsumenckiej, jeśli ponownie wysłaliby reklamację. Co czwarty konsument chciałby mieć możliwość wywarcia wpływu na sprzedawcę, poprzez opublikowanie reklamacji w internecie.

Jesienne Badanie Konsumenckie, zrealizowane na zlecenie Fundacji Konsumentów przed uruchomieniem serwisu Konsumersi.pl przez firmę Biostat we wrześniu 2023 r. na próbie 1000 Polaków, pozwoliło na poznanie zwyczajów polskich konsumentów. Wyniki badania dostarczyły informacji na temat korzystania przez nich z praw konsumenckich.

„Zarówno badania europejskie, jak i nasze własne potwierdzają, że serwis Konsumersi.pl odpowiada na realne potrzeby konsumentów, którzy znajdują się w sytuacji sporu z przedsiębiorcami. Jest to narzędzie szybkie i intuicyjne. Ważne jest także to, że stoi za nim organizacja konsumencka, a jeśli konsument podejmie taką decyzję, może swoją sprawę upublicznić i zmotywować w ten sposób przedsiębiorców do szybszej reakcji. Dodatkowo, upublicznianie spraw pozwala innym konsumentom poznać przebieg różnych sporów, czyli dowiedzieć się, które firmy zawodzą swoich klientów, a które potrafią szybko naprawić ewentualny błąd. Dotychczas reklamacje konsumenckie były wyłącznie domeną bezpośredniej komunikacji na linii konsument-przedsiębiorca” – mówi Rokicki.

„Osobiście przetestowałem nasz nowy serwis. Dwie patelnie, których używaliśmy w domu, wyraźnie się odkształciły. Sprawę zgłosiłem do gwaranta. Ponieważ minęło 10 dni bez odpowiedzi, ponowiłem zgłoszenie sprawy za pośrednictwem serwisu Konsumersi.pl. Reklamacja została uznana dzień później, a nowe patelnie przyszły do nas kurierem po kilku dniach” – mówi Rokicki. „To oczywiste, że nikt nie chce poświęcać zbyt dużo wolnego czasu na składanie reklamacji. Teraz jednak można zrobić to skutecznie w kilka minut online bez specjalistycznej wiedzy prawnej. A do tego zupełnie bezpłatnie. Taki niewielki wysiłek po prostu się opłaca. Dlatego zachęcam do korzystania z serwisu Konsumersi.pl i przekazywania informacji o nim dalej, bo może się on przydać wielu osobom. Warto o tym pamiętać również w kontekście zbliżającego się Black Friday, zakupów świątecznych, czy późniejszych wyprzedaży. Sklepy już kuszą nas rozmaitymi promocjami, konsumenci szukają najlepszych ofert, a to niesie za sobą pewne zagrożenia. Może się np. okazać, że zabraknie dla nas towaru, za który zapłaciliśmy online, a sprzedawca nie będzie się spieszył ze zwrotem pieniędzy, albo będziemy mieć problem z reklamacją zakupionego sprzętu, który nie działa. W takich sytuacjach i wielu innych pomóc nam mogą Konsumersi.pl” – dodaje Rokicki.

Dane z badania Komisji Europejskiej „Consumer Conditions Survey: Consumers at home in the single market – 2023 edition” wykazały, że serwis Konsumersi.pl jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do rozwiązywania sporów pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami. Serwis zapewnia szybkie i skuteczne rozwiązanie sporów, ograniczając w ten sposób koszty i ryzyko związane z długotrwałymi postępowaniami sądowymi. Aby skorzystać z serwisu, konsument nie potrzebuje wiedzy prawnej, a cała procedura trwa zaledwie kilka minut.

Serwis Konsumersi.pl umożliwia konsumentom wysłanie wiadomości do firmy, z którą mają różnicę zdań. Firma otrzymuje powiadomienie o nowym zgłoszeniu i może odpowiedzieć. Konsument może zdecydować o upublicznieniu sprawy, dzięki czemu treść sprawy i odpowiedzi firmy będą widoczne dla użytkowników internetu. Użytkownik ma dostęp do wszystkich swoich zgłoszeń.

To wsparcie konsumentów w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami zapewnia serwis Konsumersi.pl. Użytkownicy mogą skorzystać z tego narzędzia, aby zgłaszać swoje skargi w bezpieczny i łatwy sposób. Niezależnie od tego, czy konsument szuka porady, informacji, czy też chce wystąpić o naprawienie szkody, serwis Konsumersi.pl może okazać się bardzo przydatny.

P>Projekt, który realizuje Fundacja Konsumentów, jest wspierany ze środków Programu Konsumenckiego Unii Europejskiej (2020–2025).

Fundacja Konsumentów to niezależna organizacja konsumencka, która działa już od 2013 roku, lecz jako następca Stowarzyszenia Konsumentów Polskich ma ponad trzydziestoletnie doświadczenie w ruchu konsumenckim. Jej celem jest wspieranie konsumentów w podejmowaniu świadomych decyzji i zaspokajaniu ich potrzeb. Od 2015 roku Fundacja oferuje Infolinię Konsumencką, w ramach której udzielono już ponad pół miliona porad prawnych. Zdaniem większości konsumentów porady były pomocne w rozwiązywaniu ich problemów, a wysokie kompetencje prawników docenia aż 95% osób.

Fundacja Konsumentów stara się wspierać konsumentów na wielu płaszczyznach. W 2020 roku wygrała dofinansowanie w ramach Programu Konsumenckiego Unii Europejskiej, które pozwoliło jej na realizację aktualnie prowadzonego projektu.

Konsumenci.org/porady to portal, który oferuje bezpłatną pomoc prawną. Konsumenci mają możliwość samodzielnego znalezienia rozwiązania swoich problemów związanych z zakupionymi towarami. Do tej pory dzięki naszej fundacji udzielono ponad 160 000 porad. Dodatkowo, konsumenci mogą skorzystać z serwisu Konsumersi.pl, aby szybko i bezpłatnie zakończyć spór z przedsiębiorcą.

Fundacja Konsumenci postanowiła przeprowadzić rzetelne testy wybranych produktów, aby pomóc konsumentom w wyborze najlepszych ofert. W ramach programu „Konsumenci testują” sprawdzono zawartość glifosatu w kaszy gryczanej i jaglanej, a także herbacie i kawie. Wyniki badań są dostępne bezpłatnie na stronie konsumenci.org/testy, aby pomóc w dokonywaniu świadomych wyborów.

Fundacja Konsumentów jest członkiem trzech międzynarodowych organizacji konsumenckich: BEUC, Consumers International i ICRT. Każda z nich gromadzi organizacje z całego świata, działając na rzecz ochrony interesów konsumentów. Więcej informacji o Fundacji Konsumentów można znaleźć na stronie konsumenci.org. 


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM