Biznes i finanse

Carrefour uruchomił pilotaż systemu kaucyjnego

Carrefour, Polka, Inpost i Muszynianka podjęli wspólną inicjatywę w postaci pilotażowego programu kaucyjnego. Ich celem jest przetestowanie gotowości do wprowadzenia tego systemu od 1 stycznia 2025 r., zmiana nawyków konsumenckich oraz edukacja społeczeństwa w celu promowania zasady: „nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję”.

Carrefour Polska, InPost oraz PolKa – Polska Kaucja we współpracy z Muszynianką rozpoczynają pilotażowy program recyklingu opakowań w Warszawie. Mieszkańcy stolicy będą mogli oddawać zużyte opakowania ze szkła, plastiku i aluminium w 36 lokalizacjach przez okres 4 miesięcy.

„System kaucyjny to element wielkiego wysiłku pozwalającego zapobiec katastrofie klimatycznej” – mówił Hubert Różyk z Ministerstwa Klimatu i Środowiska. „Naszym celem jest, aby 90 proc. opakowań napojów zostało objęte recylkingiem” – dodał.

W ramach testu pilotażowego, trzy rodzaje opakowań będą pobierane od klientów za opłatą: szklane butelki zwrotne, butelki PET o pojemności 3 litrów oraz puszki aluminiowe o pojemności 1 litra. Zwracanie opakowań w sklepach Carrefour będzie odbywać się automatycznie, poprzez wyspecjalizowane maszyny sortujące, tzw. butelkomaty lub zwrotomaty.

„System kaucyjny ruszy od dziś za 100 dni roboczych. Pilotaż pozwoli nam sprawdzić zaplanowane procedury, maszyny, zobaczyć jak współpracują wszystkie składniki systemu” – zauważyła Magdalena Markiewicz, prezes PolKa – Polska Kaucja.

Pilotaż będzie początkowo realizowany w czterech warszawskich hipermarketach (Carrefour Atrium Reduta, Carrefour Westfield Arkadia, Carrefour Galeria Wileńska, Carrefour Plac Unii) oraz dwóch supermarketach podwarszawskich (Carrefour Otwock, ul. Matejki oraz Carrefour Żyrardów, ul. 1 Maja). Następnie, w kolejnych tygodniach, program będzie obejmował kolejne sklepy własne Carrefour na terenie Warszawy i okolic. Łącznie w pilotażu weźmie udział 36 placówek różnych formatów należących do tej sieci.

Zgodnie z nową ustawą kaucyjną, od 1 stycznia 2025 roku klienci będą otrzymywać zwrot kaucji w gotówce za oddane butelki i puszki w miejscach zakupu napojów. W ramach pilotażu w sklepach Carrefour w Warszawie, klienci otrzymają e-bony, które będą mogli wykorzystać do zapłaty za zakupy w sklepie. Kwota e-bonu będzie wynosiła 50 groszy za każdą oddaną szklaną butelkę zwrotną oraz 5 groszy za butelkę PET i puszkę aluminiową. Na początku pilotażu będą objęte produkty z oferty Carrefour, a następnie także inne dostępne na rynku, włącznie z produktami konkurencji.

Celem pilotażu jest przetestowanie systemów zbiórki automatycznej, procesów logistycznych oraz organizacyjnych w ramach nadchodzącego systemu kaucyjnego, a także zmiana nawyków konsumenckich. Do tej pory Polacy byli zachęcani do segregacji odpadów oraz maksymalnego zmniejszania ich objętości, poprzez zgniatanie butelek i puszek, aby zajmowały one jak najmniej miejsca. Wraz z wejściem systemu kaucyjnego, czyli od 1 stycznia 2025 r., a także w ramach realizowanego w sklepach Carrefour pilotażu, ważna będzie zmiana tych przyzwyczajeń. Klienci otrzymają zwrot kaucji lub zapłatę za oddane opakowania, ale tylko i wyłącznie w przypadku oddania do sklepów opakowań niezgniecionych, z czytelnym kodem kreskowym.

„Nasz pilotaż to jednak nie tylko zachęcanie Polaków do zwracania odpadów, ale także edukacja oraz całkowita zmiana nawyków konsumenckich. Promowane dotąd hasło >>zgnieć i wyrzuć do właściwego pojemnika<>nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję<<. Wspólnie jesteśmy w stanie oczyścić miasto z butelek i puszek, poprawiając jakość środowiska w naszym otoczeniu, a przy okazji zrobić taniej swoje codzienne zakupy” – przekonywała Justyna Orzeł, wiceprezeska Carrefour Polska.

„System kaucyjny to olbrzymie wyzwanie logistyczne i technologiczne. Będziemy reagować na potrzeby klientów, optymalizować procedury, tak by odbiory miały miejsce wtedy, gdy trzeba. W tym celu stworzyliśmy flotę dedykowanych samochodów” – informował Sebastian Anioł z InPost Polska.

Logistyką pilotażu, czyli transportem butelek, zajmuje się firma InPost.

Wprowadzenie systemu kaucyjnego stanowi wyzwanie dla producentów napojów. Ryszard Mosur, prezes Muszynianki, wyraził, że firma musi dostosować opakowania produktów do wytycznych Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

„Warto zmieniać produkty i przyzwyczajenia w imię dobra ogółu. Dbajmy o środowisko” – apelował Ryszard Mosur.

Carrefour w Polsce jest jedną z pierwszych sieci handlowych, która rozpoczęła przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego. Od grudnia 2020 r. sieć w swoich warszawskich sklepach prowadzi ręczną zbiórkę szklanych butelek zwrotnych bez konieczności okazywania dowodów ich zakupu i wypłaca klientom pełną kaucję w bonach płatniczych.

Sieć Carrefour odebrała już ponad 45 milionów butelek szklanych od klientów, co oznacza ponad 2,5 raza większy odbiór tego typu opakowań niż ich sprzedaż we wszystkich sklepach sieci w okresie trwania testu. Jest to kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko, którym Carrefour stara się wyróżnić na rynku.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM