Polityka i społeczeństwo

GDDKiA: rok pełen umów, podpisaliśmy właśnie 30. i 31

W tym roku podpisaliśmy 31 umów na duże inwestycje o łącznej wartości ponad 15,1 mld zł, które obejmują ponad 400 km dróg. Dziś zawarliśmy ostatnie dwie umowy dotyczące budowy 27 km dróg ekspresowych S16 w woj. warmińsko-mazurskim i S17 w woj. lubelskim o łącznej wartości ponad 1,3 mld zł.

W tym roku zawarto 24 umowy dotyczące dróg ekspresowych o łącznej długości blisko 357 km i wartości ponad 14 mld zł, oraz 7 umów inwestycyjnych w obwodnice o długości ponad 44 km. Oczekuje się podpisania kolejnych umów przed końcem roku.

Rusza budowa odcinka S16 Olsztyn – Barczewo

Po opóźnieniach związanych z odwołaniami ofert, wreszcie udało się podpisać umowę na budowę 11-kilometrowego odcinka tej trasy. Realizacją inwestycji o wartości ponad 507 mln zł zajmie się firma Budimex.

Planowane prace na DK16 obejmują dostosowanie drogi do parametrów klasy S poprzez dodanie drugiej jezdni i przebudowę konstrukcji. Dodatkowe jezdnie zostaną wybudowane w celu obsługi przyległych terenów, a także powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo i Łęgajny. Węzeł Barczewo zostanie dostosowany do parametrów drogi ekspresowej. Destrukt asfaltowy pozyskany z rozbiórki istniejącej DK16 zostanie ponownie wbudowany w nową nawierzchnię, zachowując wysokie parametry jakościowe. Planowany termin oddania nowej trasy to 2028 r.

Przypomnijmy, że w czerwcu podpisaliśmy umowę na budowę 18-kilometrowego odcinka drogi Barczewo – Biskupiec. W efekcie planujemy przebudować blisko 30 km obecnej DK16, aby spełniała parametry drogi ekspresowej.

Rozwój S16 na korzyść całej Polski

Poprawa infrastruktury na trasie S16 przyczyni się do zwiększenia przepustowości, poprawy bezpieczeństwa oraz skrócenia czasu podróży. Nowoczesna droga ekspresowa przyciągnie inwestorów i turystów, wspierając rozwój gospodarczy regionu oraz kraju jako całości.

Nowa główna regionalna droga będzie łączyć najważniejsze miasta ze wschodu na zachód, takie jak Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława i Ostróda, z trasami układu południkowego. Będzie to kluczowa trasa transportowa dla firm w regionie, a także ważna trasa międzynarodowa, łącząca zachód Europy z państwami bałtyckimi.

Planujemy wydłużyć drogę ekspresową S17 w stronę granicy z Ukrainą.

Dzisiaj podpisano drugą umowę w tym roku, dotyczącą kolejnego odcinka drogi ekspresowej S17. Konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones zajmie się projektowaniem i budową ponad 16 km trasy od węzła Piaski Wschód do Łopiennika. Wartość umowy wynosi niespełna 810 mln zł, a o wyborze wykonawcy zadecydowały rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej.

Planowana nowa droga ekspresowa będzie przebiegać wzdłuż obecnego traktu drogowego nr 17, zaczynając się od rozbudowanego węzła Piaski Wschód (łączącego się z drogą ekspresową S12) i kończąc w okolicach Łopiennika Nadrzecznego. Dodatkowo, planowane są drogi lokalne oraz obiekty inżynieryjne, takie jak dwie estakady nad rzekami Giełczewka oraz Marianka. Projekt zakłada także trzy nowe węzły: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.

S17 Piaski – Hrebenne

Nowa droga S17 połączy stolicę Polski z miastami Lublin, Krasnystaw, Zamość i Tomaszów Lubelski, tworząc bezpieczną trasę dla mieszkańców regionu. Jest to również część międzynarodowej drogi E372, która łączy Warszawę z Lwowem, umożliwiając podróże między Unią Europejską a Ukrainą.

Realizacja drogi ekspresowej między Piaskami a Hrebennem odbywa się w ramach formuły Projektuj i Buduj. Aktualnie, poza odcinkiem Piaski Wschód – Łopiennik, dla którego niedawno podpisano umowę, trwają prace nad czterema kolejnymi odcinkami S17: Izbica – Zamość Sitaniec, Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne, co łącznie stanowi około 55 km trasy.

Na etapie przetargu znajduje się odcinek Krasnystaw – Izbica (18,8 km), który przeszedł obowiązkową kontrolę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umowy przez wykonawcę, będziemy gotowi do podpisania umowy.

Przygotowania do prac na dwóch odcinkach (Łopiennik – Krasnystaw (9 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (12 km)) są w toku, a decyzje środowiskowe zostały już uzyskane. Planujemy ogłoszenie przetargów na ich realizację w przyszłym roku.

Zakończono przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej dla nowego odcinka o długości blisko 2 kilometrów, który prowadzi od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska. Ten projekt jest realizowany przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych i niedługo podpisana zostanie umowa z biurem projektowym.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM