Nauka i technologie

Infrastruktura ładowania powinna wyprzedzać rozwój elektromobilności w Polsce

Według Petera Badíka, partnera zarządzającego GreenWay, unijne rozporządzenie dotyczące rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które zostało przyjęte w listopadzie 2023 r., stawia przed Polską wiele ambitnych zadań związanych z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi. Czy Polska będzie w stanie je spełnić? – to pytanie, które zostało poruszone podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi (24-26 września).

Według współzałożyciela GreenWay, firmy świadczącej usługi ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, Słowacji i Chorwacji, AFIR jest korzystnym rozwiązaniem ze względu na jego uznanie dla istotności infrastruktury ładowania dla rozwoju ekologicznego transportu.

Peter Badík zauważył, że rosnąca liczba pojazdów elektrycznych wymaga odpowiedniej infrastruktury ładowania. Niestety, kraje Europy Środkowo-Wschodniej zbudowały swoją infrastrukturę ładowania zanim pojawiły się tam znaczące ilości pojazdów elektrycznych.

„Mamy więcej ładowarek na jeden pojazd niż kraje Europy Zachodniej, tak więc z perspektywy AFIR osiągamy cele. Musimy jednak myśleć o przyszłości, ponieważ liczba samochodów wzrośnie. Dlatego trzeba inwestować w infrastrukturę publiczną i musimy to robić z dużym wyprzedzeniem, ponieważ, jak wiemy, wymaga to czasu” – podkreślił ekspert.

Transport ciężarowy jest kluczowym tematem dla Polski, dlatego ważne jest szybkie elektryfikowanie dróg, po których poruszają się TIR-y. Jednakże, zwiększenie mocy przyłączy będzie niezbędne do tego celu, co będzie stanowiło jeszcze większe wyzwanie dla ładowarek ciężarówek o dużej ładowności.

Według niego, kluczową kwestią dla Polski jest transport ciężarowy, w związku z czym istotne jest szybkie elektryfikowanie dróg, po których poruszają się TIR-y. Jednakże, zwiększenie mocy przyłączy będzie niezbędne do tego celu, co będzie stanowiło jeszcze większe wyzwanie dla ładowarek ciężarówek o dużej ładowności.

„Moja rekomendacja jest zawsze taka sama: jeśli chcemy uczynić Polskę naprawdę ważnym graczem w elektryfikacji ciężarówek, spróbujmy przyspieszyć proces regulacyjny i wdrożenie nowych przepisów dotyczących procesu przyłączania do sieci ładowarek o dużej mocy” – powiedział Peter Badík.

GreenWay podkreślił, że rozwój infrastruktury ładowarek o dużej mocy jest kluczowy dla branży. Jednocześnie zaznaczył, że szybsze przydzielanie przyłączy do sieci elektroenergetycznej jest niezbędne, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu.

„Polityka publiczna w Polsce jest nam przychylna. Możemy wyrazić nasze obawy, dyskutować, przedstawić propozycje. Również ten kongres jest dobrą platformą do wymiany poglądów i szukania rozwiązań. Potrzebujemy tylko przyspieszenia egzekucji. Wręcz musimy zostać zmuszeni do działania, aby śledzić ustawodawstwo i dopilnować, aby urząd regulacyjny umieścił te zadania jako priorytetowe” – zaznaczył współzałożyciel GreenWay.

W 2024 roku odbył się Kongres Nowej Mobilności, który zgromadził polskich i międzynarodowych przedstawicieli sektora zeroemisyjnego transportu oraz nowej mobilności. Wydarzenie miało miejsce w dniach 24-26 września w EXPO Łódź.

Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2024 w EXPO Łódź, uczestnicy mieli okazję spotkać się z przedstawicielami sektora zeroemisyjnego transportu oraz nowej mobilności zarówno z Polski, jak i z innych krajów. Wydarzenie to było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów w branży.

EXPO Łódź odbywało się równolegle z największymi targami zrównoważonego transportu w Europie Środkowo-Wschodniej, na których 150 partnerów i wystawców prezentowało swoje produkty i najnowsze rozwiązania z sektora e-mobility.


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM