Biznes i finanse

Budowa Morskiego Terminalu ORLEN w Gdańsku na ostatniej prostej

Prace na budowie Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku nadal trwają zgodnie z planem. W ostatnim miesiącu zakończył się ważny etap montażu pomp przeciwpożarowych, które są kluczowym elementem zautomatyzowanego systemu ochrony nabrzeża.

Nabrzeże o długości 380 metrów zostało zaprojektowane tak, aby móc obsłużyć jednocześnie dwa zbiornikowce o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. W tym celu zostały zainstalowane dwa nowoczesne pomosty przeładunkowe, z czterema zautomatyzowanymi, dwukierunkowymi ramionami nalewczo-odbiorczymi.

„Terminal obsłuży m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe, a więc przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw (biobenzyny i biodiesla), które są obecnie dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających” – wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN.

W budynku zaplecza technicznego zamontowano pompy przeciwpożarowe na cokołach oraz zbudowano układ czerpny na dnie Martwej Wisły, umożliwiający nieograniczony pobór wody przez system pomp. Dodatkowo trwają prace elektryczne, m.in. w pomieszczeniu rozdzielni niskiego napięcia oraz montaż niezbędnej aparatury.

Obecnie na terenie całej inwestycji trwają prace spawalnicze na rurociągach paliwowych oraz na nowo wybudowanych stanowiskach przeładunkowych, do których prowadzone są rury przesyłowe z gdańskiej rafinerii. Dodatkowo, zakończono prace ziemne w obrębie tzw. układu podczyszczającego.

„Było to najgłębsze miejsce na budowie w zakresie prac sanitarnych. Spód wykopu znajdował się 6 metrów poniżej poziomu terenu, więc konieczne było jego zabezpieczenie za pomocą tzw. ścianki szczelnej” – informuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.

Planowane moce przeładunkowe Morskiego Terminalu mogą osiągnąć 2 miliony ton produktów rocznie, co zredukuje obciążenie bocznicy kolejowej na terenie zakładu. Dotychczas transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi odbywał się właśnie przez tę bocznicę. Inwestycja ma wartość około 500 mln zł i planuje się jej zakończenie w drugiej połowie 2025 roku.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM