Polityka i społeczeństwo

Studia trafione w dziesiątkę. Uczelnie zmierzą się ze zjawiskiem drop-outu

Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) przewiduje wsparcie szkół wyższych w wysokości blisko 200 mln zł w walce z problemem drop-outu, czyli przedwczesnego zakończenia nauki przez studentów. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu” i obecnie prowadzi nabór wniosków.

Aktywna postawa uczelni ma kluczowe znaczenie w walce ze zjawiskiem porzucania nauki przed uzyskaniem dyplomu. Dane z systemu POL-on analizowane przez ekspertów Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI) wykazały, że w latach 2012-2020 ponad 1,3 mln osób w naszym kraju zrezygnowało ze studiów i nie powróciło do nauki w ciągu roku od skreślenia z listy studentów, co stanowi aż 40% ogółu studentów w tym okresie. Skala tego problemu jest poważna.

Konkurs „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu” organizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ma na celu wsparcie uczelni w podejmowaniu działań mających na celu znaczące zmniejszenie ryzyka przedwczesnego zakończenia nauki. NCBR przeznaczy łącznie 194 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na dofinansowanie projektów uczelni.

„Studia są jedną z najlepszych inwestycji młodego człowieka we własną przyszłość. To przepustka do wymarzonej pracy, ale też czas osobistego rozwoju i doskonalenia cennych umiejętności pod okiem mistrzów, w grupie osób o podobnych talentach i zainteresowaniach. Duży odsetek osób przerywających kształcenie przed uzyskaniem dyplomu jest powodem do niepokoju nie tylko dla nich samych i ich rodzin, ale także dla środowiska akademickiego i całego społeczeństwa. Przecież potrzebujemy dziś ludzi dobrze przygotowanych do podejmowania wyzwań gospodarczych związanych chociażby z zieloną i cyfrową transformacją” – mówi prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Nabór wniosków będzie prowadzony do 31 stycznia 2025 roku.

Blisko 200 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) wesprze szkoły wyższe w walce z drop-outem, czyli poważnym problemem przedwczesnego kończenia nauki przez studentki i studentów. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju prowadzi nabór wniosków w konkursie „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”.

Aktywna postawa uczelni to jeden z kluczowych czynników, które mają wpływ na zniwelowanie zjawiska kończenia nauki przed uzyskaniem dyplomu. Skala problemu jest poważna: eksperci Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI), na podstawie analizy danych z systemu POL-on, stwierdzili, że w naszym kraju w latach 2012-2020 ponad 1,3 mln osób zrezygnowało ze studiów i nie wznowiło nauki w ciągu roku od skreślenia z listy studentów. To aż 40% ogółu studentów w tym okresie.

„Liczę na to, że konkurs >>Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu<< zahamuje, a może nawet odwróci trend przedwczesnego kończenia nauki w naszym kraju. Powodzenie całego przedsięwzięcia zależy od pracy analitycznej i koncepcyjnej, jaką mają do wykonania uczelnie, jeszcze zanim złożą wnioski o dofinansowanie zaplanowanych przez siebie działań. Mamy do dyspozycji poważne środki europejskie, wykorzystajmy je z jak największym pożytkiem” – dodaje.

Diagnoza jako klucz do poprawy sytuacji

Specjaliści zauważają, że młodzi ludzie często odczuwają brak praktycznego doświadczenia podczas kształcenia. Studenci oczekują, że ich edukacja przygotuje ich do przyszłej pracy i pozwoli zdobyć praktyczne umiejętności zawodowe. Po pewnym czasie niektórzy jednak doświadczają rozczarowania z powodu nadmiernego skupienia na teorii, braku atrakcyjnych programów stażowych i innych praktycznych elementów. Duża ilość teorii w połączeniu z brakiem zajęć praktycznych szczególnie sprzyja rezygnacji z nauki na poziomie licencjackim i magisterskim, a brak specjalistycznych przedmiotów – na poziomie studiów drugiego stopnia.

Drop-out może mieć różne przyczyny, takie jak brak zainteresowania przedmiotem, niski lub wysoki poziom nauczania, lub konieczność podjęcia pracy. Może się zdarzyć zarówno na początku studiów, jak i tuż przed otrzymaniem dyplomu. Termin ten odnosi się zarówno do osób, które rezygnują z nauki całkowicie, jak i do tych, które zmieniają kierunek studiów lub uczelni.

Aby skutecznie radzić sobie z problemem drop-outu, każdy aplikujący do NCBR podmiot powinien dokładnie określić jego przyczyny, zanim podejmie działania. Konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy i diagnozy przyczyn przedwczesnego kończenia nauki na danej uczelni. NCBR zaleca wykorzystanie funkcjonalności ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych oraz analizę czynników defaworyzacji, takich jak sytuacja społeczna, ekonomiczna i edukacyjna studentów, które wpływają na zjawisko drop-outu.

Możliwość uzyskania dyplomu

Projekty ubiegające się o dofinansowanie w konkursie powinny zawierać systemowe działania przeciwdziałające zjawisku drop-outu. Działania te mogą być ogólnouniwersyteckie lub skoncentrowane na konkretnych kierunkach lub grupach kierunków.

Uczelnie mogą skoncentrować się w swoich projektach na poprawie procesu rekrutacji, wsparciu struktur takich jak akademickie biura karier, współpracy z szkołami średnimi, pracodawcami i podmiotami doradztwa zawodowego, wprowadzeniu zmian w sposobie kształcenia, świadczeniu pomocy psychologicznej i materialnej oraz monitorowaniu zjawiska drop-outu.

Uczelnie mają możliwość składania wniosków do NCBR indywidualnie lub we współpracy z innymi uczelniami w uzasadnionych przypadkach. Maksymalna kwota dofinansowania jednego projektu wynosi 5 mln zł, a wkład własny uczelni to 3%. Realizacja działań projektowych może trwać maksymalnie 42 miesiące.

Uczelnie mogą składać wnioski o finansowanie swoich projektów w ramach programu Fundusze dla Rozwoju Społecznego, Priorytet 1 Umiejętności, Działanie Umiejętności w szkolnictwie wyższym.

Szczegółowe informacje dotyczące naboru wraz z dokumentacją konkursową są dostępne na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/ncbr/efektywne-zarzadzanie-uczelnia-w-celu-minimalizowania-zjawiska-outu.


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM