Branża tekstylna staje przed poważnymi wyzwaniami środowiskowymi związanymi z nadprodukcją odzieży. Co roku wytwarza się 100 miliardów sztuk odzieży, z czego ogromna część trafia na wysypiska śmieci lub jest noszona tylko kilka razy [1]. W rezultacie rocznie 92 miliony ton ubrań ląduje na wysypiskach, tworząc toksyczne hałdy na pustyniach i obszarach wiejskich, co przyczynia się do rozwoju zjawiska zwanego „fast fashion”. Ta ilość odpowiada wypełnieniu… 1,5 miliona ciężarówek.
Ministerstwo Sprawiedliwości ogłosiło planowane zmiany w prawie drogowym, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Priorytetem jest skuteczne eliminowanie recydywistów z ruchu drogowego, zwłaszcza tych, którzy stwarzają zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
Nowa koncepcja przedstawiona przez Ministra Sprawiedliwości, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Infrastruktury ma na celu skuteczniejsze zwalczanie przestępstw drogowych. Planowane zmiany w przepisach mają na celu eliminowanie z ruchu drogowego recydywistów, zwłaszcza tych z wielokrotnymi zakazami prowadzenia pojazdów.
Ministrowie sprawiedliwości, spraw wewnętrznych i administracji oraz infrastruktury przedstawili propozycje zmian w prawie podczas wspólnej konferencji w Kancelarii Premiera. Prace nad tymi zmianami trwały od 25 września i zostały opracowane przez międzyresortowy zespół specjalistów i ekspertów.
„Przygotowaliśmy kompleksowe propozycje, które obejmują zarówno Kodeks Karny, Kodeks Wykroczeń, jak i przepisy Prawa o ruchu drogowym” – powiedział minister sprawiedliwości. „Jesteśmy przekonani, że będą one skuteczną reakcją na plagę lekceważenia norm na polskich drogach, która często prowadzi do tragicznych konsekwencji” – podkreślił minister Adam Bodnar.
Szef MSWiA, Tomasz Siemoniak, wyraził zaniepokojenie zatrważającymi statystykami dotyczącymi wypadków drogowych. W ciągu 9 miesięcy tego roku odnotowano ponad 16 tysięcy wypadków, w których zginęło blisko półtora tysiąca osób, a 19 tysięcy zostało rannych. Dodatkowo, policja otrzymała zgłoszenia dotyczące 290 tysięcy kolizji. Siemoniak podkreślił, że proponowane zmiany i zaostrzenie przepisów są niezbędne, aby skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach.
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że priorytetem jest bezpieczeństwo na polskich drogach: „Naszym celem jest, aby ludzie czuli się bezpiecznie, dlatego proponujemy zmiany w tym kierunku”.
Propozycje zmian skupiają się na zaostrzeniu kar za rażąco niebezpieczną jazdę oraz za wypadki ze skutkiem śmiertelnym, takie jak nielegalne wyścigi czy złamanie zakazu prowadzenia pojazdów.
Wysokie kary mają być surową karą dla osób, które popełniają wykroczenia drogowe zagrażające życiu innych użytkowników dróg.
Jedną z kluczowych zmian, które planujemy wprowadzić, jest zaostrzenie kar dla kierowców łamiących sądowe zakazy prowadzenia pojazdów. Chcemy dać sądowi możliwość nałożenia dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku naruszenia zakazu. Dodatkowo, pojazd kierowcy może zostać skonfiskowany, a kara pieniężna wynosząca co najmniej 10 000 zł ma pełnić rolę środka odstraszającego.
Znaczące zmiany obejmują również konsekwencje prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu. W przypadku, gdy kierowca ma od 0,5 do 1,5 promila alkoholu we krwi lub jest objęty zakazem prowadzenia pojazdów, sąd będzie uprawniony do zdecydowania o przepadku pojazdu. Jeśli stężenie alkoholu przekracza 1,5 promila, sąd będzie zobowiązany do orzeczenia konfiskaty pojazdu.
Osoby prowadzące pojazd z zawartością alkoholu powyżej 1,5 promila będą podlegać nowemu przepisowi w Kodeksie karnym, który wykluczy możliwość zawieszenia kary pozbawienia wolności.
Wśród proponowanych zmian pojawiła się kryminalizacja nielegalnych wyścigów, za co grozić będzie kara od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Nowym kierowcom będzie obowiązywał okres próbny, podczas którego obowiązywać będą niższe limity prędkości oraz obowiązkowe szkolenia uzupełniające. Dodatkowo, 17-latkowie będą mogli uzyskać prawo jazdy, jednak będą mogli prowadzić pojazd jedynie w towarzystwie co najmniej 24-letniego opiekuna, który posiada prawo jazdy od co najmniej 5 lat.
W planach jest również:
– rozszerzenie przepisów dotyczących zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także na drogi jednojezdniowe dwukierunkowe poza obszarem zabudowanym;
– podwyższenie stawek ubezpieczenia OC dla osób uczestniczących w nielegalnych wyścigach;
– możliwość utworzenia publicznego rejestru osób z dożywotnim zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Temat wprowadzenia tzw. zabójstwa drogowego jest ciągle obecny w dyskusji publicznej. Przeprowadzane zmiany mają na celu jednoznaczne odpowiedzenie na to zagadnienie.
Można to podsumować jednym hasłem: „stop bandytom drogowym. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, żeby do tego doprowadzić. Przepisy szczegółowo określą okoliczności wypadków związanych z rażącym przekroczeniem prędkości czy prowadzenia pojazdów z zakazem. Jeśli to spowoduje skutek śmiertelny, będzie to traktowane jako przestępstwo z odrębnymi karami” – wyjaśnia minister Adam Bodnar.
Niniejsze propozycje zmian w przepisach prawa karnego i administracyjnego mają na celu stworzenie kompleksowego zestawu rozwiązań, które zmniejszą liczbę wypadków drogowych i poprawią bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Informujemy, że wszystkie komunikaty publikowane na naszym serwisie pochodzą bezpośrednio od nadawców i nie są poddawane żadnym zmianom przez naszą redakcję. Odpowiedzialność za treść komunikatów ponosi ich nadawca zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa prasowego. (PAP)
Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl