Ministerstwo Sprawiedliwości pragnie poinformować, że wejście w życie ustawy Kamilka znacząco zwiększyło obciążenie pracą Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego (KRK), zwłaszcza w obszarze obsługi wniosków i zapytań o udzielenie informacji za pośrednictwem e-Platformy MS (eKRK).
Od stycznia 2024 r. do 25 listopada 2024 r. Biuro zrealizowało ponad 685 tysięcy spraw, co oznacza wzrost o 47 proc. w porównaniu do liczby spraw obsłużonych w całym 2023 roku (464 828).
Ustawa Kamilka, która została wprowadzona 15 lutego 2024 r., nakłada obowiązek na osoby mające bezpośredni kontakt z małoletnimi, aby przedstawiały pracodawcom lub organizatorom informacje z Rejestru Karnego Krajowego. Wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich oraz różnorodne interpretacje przepisów spowodowały zwiększoną liczbę wniosków i zapytań kierowanych do KRK. Przyszli pracownicy oraz osoby dopuszczone do tego rodzaju działalności musieli dostosować się do nowych wymogów do 15 sierpnia 2024 r.
Wzrost liczby wniosków w eKRK:
Od stycznia do listopada 2024 r. zanotowano 688 172 wniosków, co spowodowało wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź.
W porównaniu do średniego miesięcznego wpływu około 38 tys. wniosków w 2023 roku, w 2024 roku miesięczny wpływ w pierwszych pięciu miesiącach wzrósł do około 47 tys. spraw.
W okresie od czerwca do listopada 2024 r. Biuro KRK odnotowało rekordowe obciążenie, otrzymując 454 310 spraw, co przekładało się na następujące miesięczne wartości:
– czerwiec: 48 163,
– lipiec: 55 877,
– sierpień: 81 701,
– wrzesień: 125 117,
– październik: 92 727,
– listopad (do 25.11): 50 725.
Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego skutecznie zareagowało na wyzwania związane z znacznym wzrostem liczby wniosków poprzez wprowadzenie efektywnych rozwiązań organizacyjnych. Zwiększenie liczby pracowników obsługujących eKRK oraz elastyczne podejście do wynagradzania nadgodzin pozwoliły na zachowanie ciągłości i terminowości działania. Dodatkowo, prowadzone są działania w zakresie modernizacji i częściowej automatyzacji pozyskiwania informacji z KRK za pomocą dedykowanego systemu teleinformatycznego.
Obecny stan rzeczy:
Nadal pozostaje około 2000 wniosków i zapytań do obsłużenia, które są przetwarzane na bieżąco. Występują sytuacje, w których wnioski i zapytania dotyczące określonych zagadnień wymagają wydłużonego czasu obsługi z powodu problemów technicznych dedykowanego systemu teleinformatycznego.
W celu dostosowania się do nowych wymagań, Biuro Informacyjne KRK wprowadza usprawnienia, które umożliwią terminową realizację zwiększonej liczby spraw, w tym poprzez opracowanie wielojęzycznych formularzy stanowiących załączniki do informacji z KRK oraz usprawnienie komunikacji między systemami ECRIS i eKRK.
Należy zauważyć, że komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl